woensdag in de 2e paasweek

BIDDEND JE EIGEN GEBROKENHEID OMARMEN

Vandaag zegt Jezus tot Nikodemus, én tot ons: ‘Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Liefde en kwaad zijn tegengesteld aan elkaar, zoals licht en duisternis dat ook zijn. Wie kwaad doet, leeft tegengesteld aan de liefde en leeft in de duisternis. Wie oprecht tracht te leven en daardoor het licht opzoekt, zal getuigen van Gods Liefde, want hij leeft in de Liefde en de Liefde spreekt van God.

De realiteit leert ons dat wij voortdurend leven in deze paradox: enerzijds het verlangen naar, en vaak de belichaming van, het zuivere. Anderzijds vechten we met de verlokkingen van de duisternis. Maar juist in deze dualiteit ligt een zekere kracht. Of beter gezegd: ze kan een kracht worden wanneer we de Heer erin toelaten.

In de diepten van onze duisternis schijnt namelijk het licht van Gods barmhartigheid helderder dan ooit tevoren. Het is daar, in onze zwakheid en kwetsbaarheid, dat we de ware kracht van genade kunnen vinden. Wanneer we ons verloren voelen in de schaduwen van onze fouten en tekortkomingen, is het Gods barmhartigheid die ons omhult als een warme deken van liefde. Het is zijn onvoorwaardelijke vergeving die ons de moed geeft om op te staan en opnieuw te beginnen, zelfs wanneer we geloven dat we het niet verdienen. Niet als zelfprestatie, maar als het werk van de Heer. Daarom is het zo belangrijk de Heer welkom te heten, zodat Hij het roer in handen kan nemen. Nederig als Hij is wacht Hij. Hij wacht tot we van onze troon komen en het pad van de nederigheid bewandelen. Dan, en enkel dan, kan verlossing plaats vinden.

Laten we, in plaats van onze duisternis te verbergen of te ontkennen, haar omarmen als een kans voor Gods licht om binnen te dringen. Want het is in onze diepste dalen dat we de hoogste bergen van geloof kunnen beklimmen.

Deze week las ik nog in een boekje van Iny Driessen: 'Kom met de kou in je hart, kom en berg je in Mij en waar kou was zal mijn warmte feller gloeien in jou, want waar zonde woekerde wordt genade mateloos.' (Uit 'Wat ben je mooi mijn lief', Iny Driessen, uitgeven bij Carmelitana)

Laten we op deze wijze - Christus welkom hetend in onze gebrokenheid - kinderen zijn van het licht, kinderen van de liefde, kinderen van God. En zo getuigen van Gods Pasen voor de mensheid.

Graag geef ik je nog - ter overweging - een citaat mee uit een conferentie van André Louf waar hij Symeon van Taibouteh citeert:
‘Het gebed van een zondaar met vermorzeld hart, wiens geweten zich vernedert als het terugdenkt aan zijn fouten en zwakheden, is beter dan het gebed van een verwaande rechtvaardige, opgeblazen als hij is wanneer hij aan zichzelf denkt, die te paard zit op de hoovaardigheid, wiens houding hoogdravend is omdat hij zich inbeeldt een geestelijke trap bereikt te hebben. Wanneer een zondaar zijn zwakheden bewust is en begint berouw te voelen, is hij een rechtvaardige, maar wanneer een rechtvaardige in zijn geweten overtuigd is van zijn rechtvaardigheid, is hij een zondaar’.
(Ontleend aan 'Colloquium over de Syrische vaders – Leerhuis van de kerkvaders' i.s.m. CCV in het Bisdom Gent)

Laten we bidden

Heer,
wij heten U welkom
in het hart van onze gebrokenheid,
en vragen U om ons te leiden naar het pad van het licht,
naar een leven van liefde en genade.
Mogen wij alzo,
als kinderen van het licht
getuigen van uw Pasen.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge elke stap die we vandaag zetten, doordrenkt zijn met het heldere licht van Gods liefde, ons leidend naar waarheid en vrede.
Een genadevolle woensdag.
Genegen, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Hoe kan ik mijn trots en zelfgerichtheid loslaten om ruimte te maken voor Gods barmhartigheid in mijn leven?

Hoe kan ik, als kind van God, licht zijn voor anderen?

Reacties

  1. Allen zullen veroordeeld worden die de waarheid geweigerd hebben en de ongerechtigheid gekozen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit het evangelie volgens Lucas 18, 9-14

      Met het oog op degenen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde Hij de volgende gelijkenis. ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een farizeeër en de ander een tollenaar. De farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank U dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.” De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich berouwvol op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.’

      Verwijderen
    2. Wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, evangelie van vandaag

      Verwijderen
    3. Christus tolereert de zonde niet, wij die zo tolerant zijn voor homosex, niet tolerant voor vergeven

      Verwijderen
  2. Ik voel het zo aan... nooit denken dat ik de waarheid in me heb, dat schept een open houding om te luisteren naar het verhaal van anderen. Ik probeer mijn kwetsbaarheid niet te verbergen, maar open te stellen voor God, voor zorgverstrekkers... Een klein duwtje is voldoende om vanuit mijn gekwetst zijn er iets aan te doen.
    Door me nederig op te stellen naar anderen, probeer ik als kind van God, een licht te zijn voor anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ik zocht de Heer en Hij gaf antwoord", die ene zin uit de psalmen...
    Als wij met heel ons hart, zowel in goede als in slechte dagen, de Heer oprecht zoeken, komt Hij ons tegemoet. Dan draagt Hij ons en overstelpt ons met Zijn Liefde en genade. Dit is wat ik ervaar. Ik heb geleerd het verdriet, de zorgen niet van mij weg te duwen, maar om er met een gebroken of angstig hart mee naar Jezus en ook Maria te gaan en ze in Hun hart, Hun handen, Hun schoot neer te leggen. Altijd weer de Heer zoeken en bij Hem schuilen. Hij bevrijdt ons en schenkt ons Zijn grote Liefde, barmhartigheid en genade.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten