zaterdag in de 4e paasweek

ALS ARBEIDERS IN GODS WIJNGAARD

'Werkelijk, Ik verzeker jullie, wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik, en zelfs meer dan dat, Ik ga immers naar de Vader. En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal Ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal Ik het doen.'
Zo spreekt Jezus tot ons vandaag.

Krachtige woorden. Wij mensen zijn dus in staat om meer te doen dan wat Jezus heeft gedaan. Wat zou Hij hiermee bedoelen?

Tijdens zijn leven heeft Jezus, door zijn fysieke aanwezigheid, enkele duizenden, misschien zelfs tienduizenden mensen, bereikt. Na Pinksteren was het aan ons: als individu en tegelijkertijd als deel van de grote gemeenschap van christenen. Als we terugkijken in de geschiedenis, zien we dat Jezus' boodschap zich op indrukwekkende wijze heeft verspreid over de wereld; als een boom met vele takken, een huis met vele kamers, een wereldwijde gemeenschap waarin vele verschillende vormen van spiritualiteit getuigen van die ene Blijde Boodschap: God is liefde. Ja, de mens is tot veel in staat!

Het is inderdaad prachtig om te zien hoe de boodschap van Jezus haar weg heeft gevonden door de geschiedenis op deze aarde. Miljarden mensen zijn inmiddels op een of andere manier in contact gekomen met het evangelie; met Christus zelf.

Toch is dit in essentie niet het werk of de prestatie van de mens. Het blijft het werk van de Vader dat Hij door de Zoon bewerkstelligt; de Zoon die zich geeft aan de Kerk en aan de hele mensheid, met de bedoeling dat wij ons aan Hem toevertrouwen, zodat Hij het werk van de Vader kan voortzetten. Daarom zegt Jezus heel nadrukkelijk, zelfs als voorwaarde: ‘Wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik’ en ‘Wat jullie in mijn naam vragen, dat zal Ik doen.’

Laten we op deze manier het werk van de Heer voortzetten, heel concreet, met de mensen die ons zijn gegeven. Laten we het evangelie handen en voeten geven, in de naam van Jezus. Als arbeiders in Gods wijngaard.

Laten we bidden

Goede Vader,
maak ons tot instrumenten
van uw liefde.
Moge de Heer uw werk voortzetten
door ons heen.
In zijn naam.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we deze dag doorgaan als arbeiders in Gods wijngaard, met het diepe vertrouwen dat in ons de kracht van Christus huist om Gods liefde handen en voeten te geven. 
Een mooi weekend voor jullie allen.
Genegen, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Welke concrete stappen kan ik vandaag zetten om de liefde van de Heer gestalte te geven?

Welke obstakels zie ik in mijn leven die mij weerhouden om het werk van Christus voort te zetten? Kan ik ze in gebed neerleggen in zijn schoot en vragen om ontferming?

Reacties

  1. 'De achterblijvende leerlingen waren vervuld van vreugde en van de Heilige Geest.' Ook wij als Kerkgangers en gelovigen, voelen dat we achterblijven (de trouwe rest?): zovelen verlaten de Kerk en het geloof. Toch is het goed de vreugde te bewaren en te verspreiden. Wat ben ik blij dat ik mag geloven! Wat een vreugde geeft het mij alle dagen om mij verbonden en soms ook gezonden te voelen door de Heilige Geest, aan de hand van Maria die ons steeds weer naar haar lieve Zoon toe brengt. Zonder blind te zijn voor de problemen in de Kerkgemeenschap, wil ik me niet laten verblinden en in de hopeloosheid belanden. Elke keer opnieuw zien we dat ook de leerlingen en de apostelen destijds - ondanks moeilijkheden en tegenslagen, daar waren ze niet van gespaard! - toch de vreugde wisten te bewaren! Daar wil ik me graag aan spiegelen en ook bidden - samen met de 'ervaringsdeskundige' apostelen en leerlingen - dat met Pinksteren de vreugde weer overvloedig in Gods heilige Kerk mag terugkeren! Ook aan ieder van jullie wens ik vandaag een sterk vreugdemoment toe! Dat helpt om 'niet op te geven'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niemand heeft ooit God gezien, maar veel mensen hebben Jezus Christus wel gezien,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En Israèl en Rusland mankeren moedige Geestelijke leiders! Barmhartige God laat ze tot inkeer komen,en de ware boodschap van Uw Zoon doorgeven! bid ik.Doe je mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Treden in de voetsporen van Jezus, op die manier kan ik de liefde van de Heer gestalte geven in de omgang met mensen...
      Dikwijls ben ik afgeleid door anderen, wil ik controle houden... dit verhindert mij om authentiek te leven vanuit de binnenkant naar buitentreden, vanuit de kern van mijn geloof... Ik hoop dat ik deze obstakel kan overwinnen...

      Verwijderen

Een reactie posten