zaterdag in de 2e paasweek

DE KRACHT VAN VERTROUWEN
(Bij Johannes 6, 16-21)

Jezus zegt vandaag: ‘Ik ben het, wees niet bang’.

Diep vanbinnen zijn ook wij dikwijls angstig: bang ons eigen ikje te verliezen, bang ons roer volledig uit handen te geven aan de Heer. Of anders gezegd: we zijn bang in Gods liefde te treden.
Jezus kent onze vrees, onze twijfel, onze angst. Hij kent ze meer dan wij ze zelf kennen. En juist door het feit dat Hij er weet van heeft komt Hij ook tot ons met die heldere en bevrijdende woorden: ‘Ik ben het, wees niet bang’.

Laten we deze woorden in de stilte van ons hart met veel liefde overwegen. Het is immers de Heer zelf die deze woorden in ons diepste zijn komt neerleggen, met de uitnodiging ons aan Hem toe te vertrouwen.

Toen de leerlingen, zo lezen we, de Heer aan boord wilden nemen kwam hun boot meteen aan land. Zo is het ook in ons leven. Wanneer we ingaan op de uitnodiging van de Heer Hem in ons toe te laten, wanneer we ermee instemmen dat Hij de leiding mag nemen over ons innerlijk leven, krijgen wij grond onder de voeten; vaste grond, de grond van ons bestaan. Grond waarop we kunnen bouwen, leven, liefhebben. Die grond is immers de Heer zelf: fundament van ons bestaan, levend hart van ons leven.

Lieve mensen, ga met al je angsten, twijfels, klein geloof of ongeloof, naar de Heer. En tracht zijn woorden ‘Ik ben het, wees niet bang’ te ontvangen alsof de Heer zelf je komt bezoeken, want zo is het ook.

Vlij je tegen Hem aan, ontvang Hem. Moge Hij de grond worden van je bestaan.

Laten we bidden

Heer Jezus,
leg in onze angsten uw bevrijdend woord:
‘Ik ben het, wees niet bang’.
Omarm ons ongeloof,
trek ons in de gloed van uw liefde,
opdat Gij de grond moogt worden
van ons bestaan,
waarop wijzelf,
en anderen,
kunnen bouwen.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, begroet deze dag met de geruststellende woorden van Jezus: 'Ik ben het, wees niet bang'. Laat zijn liefdevolle aanwezigheid je omarmen en je angst, twijfels en onzekerheden wegnemen. Laat Hem toe in je hart, laat Hem de leiding nemen over je innerlijke wereld. Op die manier zal je leven stevig geworteld zijn in Gods liefde.
Een mooi weekend voor jullie allen.
Van harte, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Welke stappen kan ik nemen om mijn relatie met God te versterken, zodat ik mijn angsten beter kan overwinnen?

Op welke manieren kan ik een veilige en ondersteunende omgeving creëren waarin mensen zich vrij voelen om over hun geloofstwijfels en angsten te spreken?

Reacties

  1. Vrees niet.
    Van waar komt die angst?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel nogmaals Kris !
    ik moet wat méér herhalen die woorden die j
    Jezus zelf uitsprak "
    :"IK ben het wees niet bang "!
    Niet bang zijn om zich tegen Hem neer te vleien !
    Nee niet in een 'verstikkende 'knuffel '
    HIJ roept ook niet ,HIJ is aanwezig nog verder dan het suizen van de wind ... wél in de stilte van ons hart !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Mij was de Heer tot een burcht, mijn God is mijn rots en mijn toevlucht" (ps 94)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten