vrijdag in de 2e paasweek

WONEN IN HET HUIS VAN DE HEER

Lieve mensen, vandaag wil ik met jullie volgend vers uit ps 27 bemediteren:
Ik vraag aan de Heer één ding,
het enige wat ik verlang:
wonen in het huis van de Heer
alle dagen van mijn leven,
om de liefde van de Heer te aanschouwen,
Hem te ontmoeten in zijn tempel.

De psalmist vraagt slechts één ding: wonen in het huis van de Heer. Wat bedoelt hij met 'wonen', en wat is dat 'huis van de Heer'. Wel, dit laatste mogen we lezen als 'wonen in de Heer'. In Hem mogen we onze woonst hebben. In Hem mogen we onze diepste thuis vinden. Vaak zoeken we onze 'woonst' in zaken die ons wegtrekken van God, in verleidingen van allerlei soort. Oppervlakkig gezien zijn het dikwijls aangename zaken, maar in wezen trekken ze ons vaak weg van Gods wil. Enige zelfreflectie leert dat we allemaal ons hieraan af en toe bezondigen. We moeten daar gewoon eerlijk in zijn.

'Wonen in het huis van de Heer' betekent kiezen voor Hem, en voor Hem alleen. Het is je engaren in de liefde, in de liefde van God. Vanuit zijn aanwezigheid, doordrongen van zijn genade, liefhebben. Het is bereid zijn je in Hem te verliezen, om vanuit Hem Gods liefde te belichamen. Heel concreet. In onze dagdagelijkse bezigheden, met de mensen ons vandaag gegeven.

Het is leven in voortdurende ontmoeting met God, zoals de psalmist zingt: God in jezelf, God in de ander, God doorheen je daden. Het is de kern van ons christen-zijn.

Laten we ons van harte geven aan deze eenvoudige boodschap.

Vaak maken we het als christenen ingewikkelder dan nodig is hoe we moeten leven. Het is niet vanzelfsprekend, dat zeg ik niet. Maar het is wel eenvoudig. Echt waar.

Laten we bidden

Heer Jezus,
moge uw heilige Geest
ons hart het diepe verlangen geven
te wonen in uw aanwezigheid.
Help ons om te kiezen voor U,
en ons te laten doordringen van uw liefde en genade.
Mogen we bereid zijn om onszelf in U te verliezen,
zodat we uw liefde kunnen belichamen
in al onze daden.
Geef ons de eenvoud uw Woord te verstaan
en ons hart volledig aan U te geven.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we vandaag verlangen om te wonen in het huis van de Heer, zijn liefde belichamend in al ons doen en laten.
Een mooie vrijdag.
Met een genegen groet, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Hoe kan ik mijn dagelijkse keuzes en prioriteiten richten op het 'wonen in het huis van de Heer'?

Welke stappen kan ik nemen om mijn leven als christen eenvoudiger te maken en mijn focus te houden op het essentiële?

Reacties

  1. Moge Zijn en ons aller woning ons hart zijn !
    Dan handelen en leven we door ,mét en in HEM !
    Niet mijn 'ikje' maar Hij zal dan door ons ...leven en oprecht liefhebben !
    Onze levens aan Hem geven en zo goed doen en zijn .
    Laten we daarvoor bidden en smeken !
    Ik wens jullie ook allen een vredevolle dag toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mij trof de zin: "Het is leven in voortdurende ontmoeting met God". moge ik daar voor open staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Riet Blom (alias Roosje)12 april 2024 om 11:45

    Het is zó mooi om regelmatig tot mij te laten doordringen wat er in de Bijbel staat. De wonderbare broodvermenigvuldiging is een verhaal dat ik als kind al kende en het daarna vaak heb gehoord. Maar vandaag werd ik mij opnieuw bewust hoe prachtig alles tot ons komt door de vele voorbeelden en verhalen van de bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten