maandag in week 19 door het jaar

God verschaft weduwen en wezen recht, neemt vreemdelingen in bescherming en voorziet hen van voedsel en kleding. Ook u moet vreemdelingen met liefde behandelen, want u bent zelf vreemdelingen geweest in Egypte.
Zo lezen we vandaag in de eerste lezing uit het boek Deuteronomium.

De foto die je ziet bij het Bijbelcitaat van deze dag heb ik vorige week genomen bij de kluizenaarskapel van Saint-Thibaut boven het dorpje Marcourt in de Ardennen in de Ourthevallei.  Jammer genoeg is het kruis gehavend doordat er een arm van Christus ontbreekt. Anderzijds is dit zeer symbolisch. Er gaat namelijk een uitnodiging van uit. Wij, mensen, mogen die ene ontbrekende arm van Christus zijn, om, verbonden met Hem, de wereld met Gods liefde te omarmen.

Christus bemint. Maar Hij heeft ook ons nodig om zijn liefde concreet gestalte te geven. Laten we ons geven aan Hem, opdat de wereld mag ervaren dat God liefde is.

kris

Reacties

  1. Deuteronomium is het vijfde boek van de Joodse Thora. Het komt uit de deuteronomistische traditie, d. i. een herlezing van de Wet van Mozes in andere tijden, met name rond de jaren 620 vóór Christus, toen het Wetboek opnieuw ontdekt werd onder koning Josia. Deuteronomium is Grieks en betekent: ‘Tweede Wet’. De deuteronomist houdt het volk de herinnering voor aan al Gods weldaden toen Hij het bevrijdde uit Egypte. Omdat God zo goed was voor het volk, kreeg het ook de Wet. Het volgen van de Wet was een antwoord van de mens op Gods uitverkiezing, op Gods liefde. ‘Besnijd de voorhuid van uw hart en wees niet langer hardnekkig’, zegt de deuteronomist. God doet recht aan armen en wezen, Hij zorgt zelfs voor de vreemdelingen. Dat moeten ook jullie doen, zegt deze herlezing van de Wet. Eens was Israël een onbeduidend groepje van 70 mensen. Nu is het een volk, een uitverkoren volk van God. Het moet God loven om al Zijn grote daden en de beste manier om God te loven, is Zijn geboden onderhouden.
    Jezus is ook onderdanig aan de Wet, aan de overheid. Hij betaalt de tempelbelasting. Onder de Romeinse bezetting betaalden de Joden hoofdzakelijk belastingen aan de Romeinen. Dus aan vreemden. Jezus besluit daaruit dat de kinderen eigenlijk vrij zijn van belasting. Kinderen van God krijgen van God alles gratis, vanuit Zijn liefde. Maar Jezus wil geen aanstoot geven. Hij geeft Petrus bevel een vis te grijpen: die zal een stater, d. i. een geldstuk met de waarde van twee maal 2 drachmen in zijn bek hebben. Dat gebeurde meer: geld dat in het zand viel op de oever, geld afkomstig van het verkopen van vis in kraampjes en dat dan ergens verloren, wegspoelde in het meer en in de bek van een vis terechtkwam. Jezus is zelf zo arm dat Hij zelfs geen twee drachmen bezit, maar Hij betaalt. God zorgt voor al wat Hij nodig heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En Jezus betaalt niet alleen voor Zichzelf, maar ook voor Petrus, d. i. voor ons allemaal. Hij gaf Zijn leven voor ons tot Zijn laatste druppel bloed. Zo betaalde Hij al onze schuld. Dank U, mijn Heer en Koning.
      Ik hoop ook - om aan te sluiten bij een reactie hieronder - dat men sommige priesters, die eens dom hebben gedaan of zelfs niet, die vrijgesproken zijn, dat ze voor de mensen weer iets zullen mogen doen. We leven in een heel onbarmhartige wereld. Een harde wereld. Zo juist nog een gesprek gehad met een dame die op haar smartphone altijd maar pornoberichten krijgt. En niemand, noch Proximus, noch de politie kan haar helpen om die berichten niet meer te ontvangen. Je ziet hoe dubbelzinnig de wereld is: enerzijds ongenadig, anderzijds kan alles.

      Verwijderen
  2. Chris, dat leg je weer heel eenvoudig en klaar uit.
    Dank daarvoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi beeld bij de afbeelding van de gekruisigde Jezus met één arm,.

    Bij dit Evangelie moest ik denken aan de goochelaar Nicolas,mijn echtgenoot zegt dan voortdurend ;'hoe doet hij maar,dat is magie,dat zijn toverkunsten'.

    Maar bij dit Evangelie kregen we van Pr Daniél een logische verklaring;

    'Dat gebeurde meer: geld dat in het zand viel op de oever, geld afkomstig van het verkopen van vis in kraampjes en dat dan ergens verloren, wegspoelde in het meer en in de bek van een vis terechtkwam.

    En Nicolas,zal zo snel zijn met trucages dat het op wonderen lijkt,mij doet het niets,enkel goed getraind en vingervlug,denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij is een van de moeilijke dingen van de laatste jaren in verband met de liefde,
    het gebrek aan barmhartigheid. Er was een "jaar van de barmhartigheid" en ik zie priesters
    ten onrechte beschuldigd van misbruik. Ze worden door de rechtbank vrijgesproken maar kunnen geen pastorale functie meer uitoefenen... Is dat barmhartigheid ? Ik dank het
    echt niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Diepe dank Kris voor de éénarmige Kristus meegebracht uit Ardennen !en dan nog wel is het de rechterarm die blijkt afwezig te zijn ? Door Zijn kracht willen we DIE ARM ZIJN !!!!!!voor allen !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten