maandag in week 20 door het jaar
Vaak zijn mensen zo bezeten van hun bezit dat ze de eigenlijke waarden van het leven niet meer zien; zij gaan aan het echte leven en aan God voorbij.
De beroemde Russische schrijver Tolstoi vertelt over een arme boer die denkt geluk te hebben. Want een rijke landeigenaar belooft hem zoveel grond te geven als hij binnen een dag al lopend kan afleggen. Op één voorwaarde: hij moet voor de zon ondergaat, terug zijn aan het beginpunt. De boer gaat vol goede moed op weg.
Hoe harder hij loopt, des te meer land zal hij hebben. Dromend over zijn nieuwe rijkdom stapt hij steeds sneller, en voortdurend kijkt hij naar de stand van de zon, want hij moet terug zijn voordat die ondergaat. De kring die hij loopt, wordt steeds groter: hier nog dit stuk land, daar nog om dat water heen, en ginds dat bos nog. Wanneer het avond wordt, is hij bekaf, en hij moet rennen om op tijd terug te zijn. Het lukt hem. Zwetend over zijn hele lijf, totaal uitgeput en denkend hoe rijk hij nu is, valt hij neer en sterft ter plekke. Wat hem aan grond overblijft, zijn de twee vierkante meter waarin hij begraven wordt.
Het is een verhaal dat ons allemaal een beetje aangaat, ons, rijke westerlingen, die met al onze overvloed, het zicht op de werkelijke levenswaarden vaak kwijt zijn. Doe dat wat je bezit en gevangen houdt, weg, zegt Jezus tegen alle rijke mensen.
Want de waarde van elke mens ligt niet in wat hij heeft, maar in wie hij is. Niet in wat hij bezit, niet in zijn status, titel of inkomen. Er hebben in concentratiekampen mensen gezeten aan wie alles ontnomen was, die totaal ontluisterd leken, maar wier innerlijke waardigheid onaangetast bleef.
Veel dingen doen in onze dagen een aanslag op onze persoonlijkheid. Nogal wat mensen zijn zichzelf kwijt, en zijn aangeklede, rijk versierde poppen soms, zonder diepgang. Echte levenswijsheid is hun vreemd. En de schuld van zo'n leeg leven is dikwijls het geld.
'Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te gaan'. Is Jezus tegen rijkdom en voor armoede? Nee, zeker niet. Maar Hij gunt de hongerigen brood, en de rijken honger naar gerechtigheid.
De overweging van vandaag is van de hand van Huub Adema
De beroemde Russische schrijver Tolstoi vertelt over een arme boer die denkt geluk te hebben. Want een rijke landeigenaar belooft hem zoveel grond te geven als hij binnen een dag al lopend kan afleggen. Op één voorwaarde: hij moet voor de zon ondergaat, terug zijn aan het beginpunt. De boer gaat vol goede moed op weg.
Hoe harder hij loopt, des te meer land zal hij hebben. Dromend over zijn nieuwe rijkdom stapt hij steeds sneller, en voortdurend kijkt hij naar de stand van de zon, want hij moet terug zijn voordat die ondergaat. De kring die hij loopt, wordt steeds groter: hier nog dit stuk land, daar nog om dat water heen, en ginds dat bos nog. Wanneer het avond wordt, is hij bekaf, en hij moet rennen om op tijd terug te zijn. Het lukt hem. Zwetend over zijn hele lijf, totaal uitgeput en denkend hoe rijk hij nu is, valt hij neer en sterft ter plekke. Wat hem aan grond overblijft, zijn de twee vierkante meter waarin hij begraven wordt.
Het is een verhaal dat ons allemaal een beetje aangaat, ons, rijke westerlingen, die met al onze overvloed, het zicht op de werkelijke levenswaarden vaak kwijt zijn. Doe dat wat je bezit en gevangen houdt, weg, zegt Jezus tegen alle rijke mensen.
Want de waarde van elke mens ligt niet in wat hij heeft, maar in wie hij is. Niet in wat hij bezit, niet in zijn status, titel of inkomen. Er hebben in concentratiekampen mensen gezeten aan wie alles ontnomen was, die totaal ontluisterd leken, maar wier innerlijke waardigheid onaangetast bleef.
Veel dingen doen in onze dagen een aanslag op onze persoonlijkheid. Nogal wat mensen zijn zichzelf kwijt, en zijn aangeklede, rijk versierde poppen soms, zonder diepgang. Echte levenswijsheid is hun vreemd. En de schuld van zo'n leeg leven is dikwijls het geld.
'Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te gaan'. Is Jezus tegen rijkdom en voor armoede? Nee, zeker niet. Maar Hij gunt de hongerigen brood, en de rijken honger naar gerechtigheid.
De overweging van vandaag is van de hand van Huub Adema
Een zeer mooi woord, Kris. Verhalen zeggen soms meer dan geleerde uiteenzettingen.
BeantwoordenVerwijderenDe eerste lezing is ook zo'n verhaal. Kunnen wij dat nog appreciëren? Kunnen we het nog lezen als een kind? God verschijnt. Een engel is altijd de uitdrukking van iets van God dat zichtbaar wordt. Als kind heb ik ook zoiets mogen ervaren. Neen, ik heb niets gezien, wel gevoeld: 'Hier is een aanwezigheid en dat doet zo'n deugd; heel de wereld moet deze aanwezigheid kennen'. Ik wist toen nog niet dat deze aanwezigheid God was, maar mijn roeping was ontloken: dat wilde ik aan de mensen vertellen.
De mensen zijn hier in het Westen rijk, rijk ook aan wetenschappelijk inzicht. Voor onze Westerse mensen wordt het soms moeilijk iets van God te ervaren of te geloven. Maar Jezus zegt: 'Voor God is alles mogelijk'. Ik blijf vertrouwend uitzien naar Hem.
Gisteren een paar mails gehad over opvattingen over Maria, o.a. iets over Rik Torfs die zegt dat Maria wel seks heeft gehad. Dat beroert mij allemaal niet meer. Ik geloof in mijn Moeder die Jezus mij gegeven heeft op het kruis. Ik hoop hieronder iets moois te kunnen kopiëren dat ik zopas ontvangen heb. Daar heb ik genoeg aan.
Wat is er van de mens geworden. Het enige wat nog telt voor velen is geld.
VerwijderenNatuurlijk je moet geld hebben voor eten ,kleding studie ezv.
Maar het mag nooit op de eerste plaats komen.
Men moet leren delen terug met mensen die het zwaar hebben.
Zo zou de Heer Jezus het gewilt hebben.
Na het lezen van dat stukje ,iemand loopt zich kapot om een groot stuk land
te hebben en tegen dat hij uitgelopen is valt hij dood en heeft nog het stukje
waar men hem gaat instoppen .Dit zouden diegene eens moeten lezen die
zich alleen met geld bezig houden hoe meer hoe liever. Geld vergaren en tegen
dat men er genoeg heeft sterven. Wat een triestig verhaal.
Laat ons de Heer danken voor wat we hebben en laat ons delen met anderen
die het zwaar hebben .
« Broken Mary » : de “gebroken Maagd” van Chicago!
Op 31 mei 2019, werd het verkeer op een hoofdader in de stad Chicago (V.S.) gedurende 1.30 u stil gelegd om een optocht van 3.200 personen te laten passeren.
In deze stoet, geen politieke slogans, maar kaarsen, het vreedzaam bidden van het rozenhoedje en het lied Ave Maria met voorop het beeld van de Broken Mary, een beeld van de Heilige Maagd dat uit het afval gehaald werd en nog sporen draagt van zijn verleden: een brede barst in het midden, waar het in twee gebroken is, afgeschilferde handen, afgeschilferde verf met krassen.
De processie, met als naam “Hoop voor gebroken mensen”, werd georganiseerd door de parochie van St.-Jan Cantius van Chicago en door Kevin Matthews, die Maria in 2010 uit het afval gered heeft. Hij heeft het beeld ontdekt, dat nu Broken Mary heet en voor een vuilnisbak stond.
Bedroefd en geshockeerd, heeft Matthews het zware betonnen beeld opgeraapt, mee naar huis genomen, daarna laten herstellen, maar met de vraag om de schilfers en krassen te laten zoals ze zijn: “Zij was gebroken, zoals ik. Wij zijn allemaal gebroken en moeten allemaal hersteld worden. Zij vertegenwoordigt de gekwetste mensen”, zei hij tot de hersteller.
Alhoewel katholiek, had hij zich reeds meerdere jaren van het geloof verwijderd en had nooit het rozenhoedje leren bidden. Na Broken Mary gevonden te hebben, is het bidden van het rozenhoedje en anderen aanmoedigen om het te doen, voor Kevin Matthews een prioriteit geworden.
Toen heeft hij met de pastoor van de parochie St.-Jan Cantius van Chicago besloten met de Broken Mary een processie te organiseren in Chicago. Maar een grote processie organiseren in de levendige straten van de stad, is geen kleinigheid. “Wij wisten dat het maar zou lukken als Maria het zou verlangen … we hebben het uur, de plaats en de dag aan Haar overgelaten”.
Toen de stadbediende de titel van het evenement zag, “Hoop voor gebroken mensen”, riep hij uit: “oh, vader, dat is ook wat ik hoop … hoop, in deze stad, we hebben het zo nodig!”. Twee dagen later, werd de toestemming gegeven.
Op de dag zelf, hoorden meer dan 2.000 mensen, waarvan een groot deel buiten moest blijven, Kevin Matthews in de kerk St.-Jan Cantius spreken over Maria en het rozenhoedje. Daarna volgden ongeveer 3.200 mensen de processie.
Gedurende heel zijn apostolaat, ziet Matthews vele mensen terug tot het geloof komen door tussenkomst van de Broken Mary: “Het is maar een betonnen beeld, maar ik heb veel mensen zien wenen en heel hun leven voor Maria uit de doeken doen”.
vert. Maranatha-gemeenschap
Bij het lezen van dit artikel ,wordt ik aangemoedigd de Rozenkrans te bidden,moge Maria vele mensen uitnodigen om het Rozenhoedje te bidden,Maria staat het dichts bij Jezus,en is onze voorspreekster.
VerwijderenJa Eerwaarde Daniél,we hebben getuigenissen nodig om te volharden,en elke geestelijke ervaring is een uitnodiging van de hemel, om hemel en aarde door gebed dicht bij elkaar te houden.
Ergens las ik ooit dat 'het oog van de naald' een poort was om Jeruzalem binnen te treden,de poort was zo smal dat een beladen kameel er niet onder door of tussen door kon,als al zijn lasten van zijn rug waren genomen,kon hij er wel door...
BeantwoordenVerwijderenOm bij stil te staan
Dat kun je omdat Ik je bijsta.
BeantwoordenVerwijderenHet is volgens mij moeilijker om arm te zijn en onvoldoende te hebben om aan elementaire
BeantwoordenVerwijderenbehoeften te voldoen dan rijk te zijn. In de samenleving wordt een arme verklaard tot "niemand" en dat geeft weinig zin en smaak in het leven.
De rijke moet leren om corruptie geen enkele kans te geven in zijn leven. Dan zal ook de arme er een plaats in krijgen zodat hij iemand wordt. Wie rijk is moet elke corruptie schuwen !!!