vrijdag in week 12 door het jaar

REIN DOOR LIEFDE EN GENADE
(Bij Mat 8, 1-4)

Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’

Waar anderen de melaatse vermeden vanwege zijn onreinheid, koos Jezus ervoor om hem aan te raken. Dit markeert een ware ommekeer! Waar voorheen aanraking onreinheid overdroeg, brengt Jezus door zijn woord en daad reinheid tot stand. De evangelies zijn rijk aan voorbeelden die laten zien welke genezing en kracht degenen ontvangen die door de Heer worden aangeraakt.

Dit geldt ook voor ons. Laten we de Heer vragen ons aan te raken met zijn genezende liefde. We hebben allemaal, op een of andere manier, genezing nodig. Diegene die meent geen genezing nodig te hebben, is wellicht degene die het het meeste nodig heeft.

Laten we bidden

Heer Jezus,
Raak ons ook aan, Heer,
en maak ons schoon van binnenuit.
We verlangen allemaal
naar uw helende kracht in ons leven.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, laat je vandaag leiden door Gods helende aanraking. En raak, vanuit Gods liefde in jou, ook anderen aan, al dan niet fysiek. Mogen we zo elkaar tot zegen zijn.
Een mooie vrijdag,
kris


Om mee op weg te gaan

Heb ik zelf behoefte aan Jezus' aanraking?

Wat kan ik leren van de manier waarop Jezus omging met degenen die in nood waren?

Hoe kan ik vandaag anderen tot zegen zijn?

Reacties

  1. Heer raak mij vandaag ook aan om rechtvaardig en goed te zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De melaatsheid die wij moeten vrezen is die van de ziel, dit is de zonde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik moest ineens denken aan een lied dat we meezongen, gehoord op de radio: see me, feel me, touch me, heal me.... (the who). gezien, gevoeld, geraakt en geheeld worden. is dat niet wat we allemaal ten diepste willen? en dat kunnen we elkaar geven! ik denk dat ik die woorden vandaag maar weer eens mee ga zingen. als een mantra.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik heb zelf behoefte aan Jezus' aanraking. De gedachte alleen al om aangeraakt te worden door Hem, geeft me rust, een vredig gevoel.
    Jezus hielp de mensen die in nood waren en wilde helemaal niet in de belangstelling staan. Goed doen... in stilte... zo handelde Jezus.
    Anderen bemoedigen, luisteren naar hun verhaal, troosten... zo kan ik vandaag anderen tot zegen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik vanmorgen de eerste lezing las vroeg ik mij af wat hiervan de bedoeling is? Die gruwelijke misselijk makende verhalen wat moet ik daarvan leren.? Kan iemand dat uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bijbelgedeelte beschrijft de val van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel door Nebukadnessar, de koning van Babylonië. Dit is een belangrijk en dramatisch moment in de geschiedenis van Israël en Juda, dat vaak moeilijk te begrijpen is, vooral in het licht van het godsbeeld dat veel mensen hebben. Hier zijn enkele overwegingen die je kunnen helpen dit bijbelgedeelte beter te begrijpen:

      1. Historische Context
      Dit gedeelte beschrijft historische gebeurtenissen die plaatsvonden in 586 v.Chr. De Babyloniërs belegerden Jeruzalem als straf voor Juda’s rebellie tegen hun overheersing. Het beleg leidde tot een grote hongersnood en uiteindelijk de verwoesting van de stad en de tempel, en de deportatie van een groot deel van de bevolking naar Babylon.

      2. Theologische Context
      In de Hebreeuwse Bijbel wordt deze gebeurtenis vaak gezien als een oordeel van God over Juda vanwege hun zonden, met name afgoderij en het verbreken van het verbond met God. Profeten zoals Jeremia hadden herhaaldelijk gewaarschuwd voor deze ramp als Juda niet zou terugkeren naar de gehoorzaamheid aan God.

      3. Gods Soevereiniteit en Rechtvaardigheid
      Voor veel gelovigen is het moeilijk te verzoenen hoe een liefdevolle God zulke vernietiging en leed kan toestaan. Binnen de theologische traditie van de Bijbel wordt dit vaak begrepen als een daad van gerechtigheid en een poging om het volk van Israël terug te brengen naar een oprechte relatie met God. Het idee is dat God, als een rechtvaardige rechter, het kwaad en de zonde niet ongestraft kan laten.

      4. De Plaats van Lijden en Straf in de Bijbel
      Lijden en straf zijn complexe thema's in de Bijbel. Ze worden soms gezien als middelen voor correctie en herstel. In dit licht kan de ballingschap worden gezien als een tijd van zuivering en voorbereiding voor een toekomstig herstel en terugkeer naar het beloofde land, wat uiteindelijk plaatsvindt onder de Perzische koning Cyrus.

      5. De Hoop op Herstel
      Ondanks de verwoesting en het lijden, bieden de profeten ook hoop op herstel en vernieuwing. De ballingschap is niet het einde van het verhaal. Het boek Klaagliederen en de profetieën van Jeremia en Ezechiël bevatten zowel beschrijvingen van het oordeel als beloftes van een nieuwe verbond en een hernieuwde relatie tussen God en zijn volk.

      Reflectie voor je Eigen Godsbeeld
      Het is begrijpelijk dat zulke passages moeilijk te rijmen zijn met een beeld van een liefdevolle en genadige God. Het kan helpen om deze teksten te bestuderen binnen de bredere context van de Bijbel en te reflecteren op hoe rechtvaardigheid, straf en genade samenkomen in het geheel van de Schrift.

      Samenvattend
      Dit bijbelgedeelte beschrijft een pijnlijke periode in de geschiedenis van Israël en Juda, waarin Gods oordeel over de zonden van het volk wordt uitgevoerd door de Babyloniërs. Het roept vragen op over de aard van God, rechtvaardigheid, en lijden, die diepgaande theologische reflectie vereisen. Het is belangrijk om deze passage te lezen in het licht van het hele bijbelse verhaal, inclusief de hoop op verlossing en herstel.

      Hoop dat je hier iets mee bent.

      Verwijderen
    2. Dat is schitterend uitgelegd, dank!

      Verwijderen
  6. Dank je wel voor die goede uitleg. Nu kan ik er anders mee omgaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten