maandag in week 11 door het jaar

LIEFDE ALS ANTWOORD OP ALLES
(Bij Mat 5, 38-42)

Onderstaande overweging is van de hand van aartsbisschop Vincenzo Paglia, ontleend aan 'Het Woord van God elke dag - 2024', uitgegeven bij Halewijn.

In het schema van tegenstellingen neemt Jezus nu de passage uit het Oude Testament over die de wet van de vergelding beschrijft: 'Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.”' Die oude wet wilde de ongebreidelde wraak aan banden leggen.

Jezus wilde met zijn onderricht het kwade uitroeien. Het kwaad moet niet alleen aan banden worden gelegd, het moet worden uitgeroeid, stelt Jezus. En de enige manier om het te verslaan is door middel van overvloedige liefde.

Het kwaad kan niet worden overwonnen met meer kwaad, zelfs niet als het wordt gereguleerd, maar alleen met iets grootmoedigers. Jezus hekelt met deze uitspraken de mentaliteit van zijn tijd - die ook nu nog wijd verspreid is - en vraagt niet alleen om elke vorm van wraak uit zijn gedrag te bannen, maar ook om de andere wang toe te keren. Jezus stelt de mensen een nieuwe manier van leven voor die volledig op liefde is gebaseerd. Wie zich door de liefde laat leiden, verslaat het kwaad met de overvloed van het goede.

Wie liefheeft, biedt ook zijn mantel aan wie erom vraagt, is bereid om zelfs twee keer zo ver te gaan met wie om zijn gezelschap vraagt, en keert mensen die om hulp vragen niet de rug toe. Met liefde versla je het kwaad in zijn wortels en open je de weg naar een waardig leven.

Laten we bidden

Heer Jezus,
U die ons leert dat liefde
het enige wapen is tegen het kwaad,
help ons om uw weg te volgen.
Schenk ons de genade
om het kwaad te overwinnen door het goede.
Laat onze harten vol zijn van liefde,
altijd en overal.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, laten we warmte en licht verspreiden, waar we ook gaan. Moge vriendelijkheid sterker zijn dan welke negativiteit ook. Laat ons klaar staan om te geven en te helpen. Laten we vreugde vinden in de kracht van goedheid. 
Een mooie dag voor jullie allen.
Genegen, kris


Om mee op weg te gaan

Op welke manieren kan ik 'wraakgevoelens' loslaten, en vergeving en daden van goedheid praktiseren?

Hoe kan ik mijn gemeenschap of omgeving positief beïnvloeden door liefdevol gedrag?

Reacties

  1. De andere wang toekeren vind ik heel moeilijk. En hoe zit dat wanneer iemand uit je directe omgeving regelmatig over je grens gaat en het met vriendelijkheid hebt aangegeven. Je kunt dat toch niet laten gaan? En soms moet dat met duidelijkheid. De ander help je dan toch ook?
    Dat noem ik ook liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat met mensen die blind zijn van woede , zelfzucht of hebzucht? Op persoonlijk vlal al heel moeilijk. Op groot plan Poetin en Netanyhu ? Zegt de bijbel hier iets over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwaarden (oorlogswapens) tot ploegen omsmeden, misschien???

      Verwijderen
    2. In de bijbel lees je hoe je idealiter kan reageren.Maar we blijven nog altijd mensen. Soms ook vraag ik mij af: waarom moet ik weer de eerste stap zetten?
      Wij waren een gezin met 6, waarvan ik de oudste was. Vaak zei mijn moeder: jij bent de oudste, dan moet je de slimste zijn.
      Maar dat gaat nu niet meer op. Elke volwassene kan z’n geweten volgen.

      Verwijderen
  3. Ik vind het heel moeilijk om hierop te antwoorden... Ik probeer gewoon rustig te blijven bij alles wat er gebeurt, probeer er wel over te praten met mijn echtgenoot. Sommige zaken, houd ik voor mij, draag en onderga ik... anders omarmen, hoopvol dat er ooit vrede komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer dit toch ook toe te passen. Wat ben je met je groot gelijk?
    Enorme energieverspilling die ik voor iets anders kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Liefde is je centrum buiten jezelf plaatsen. Het is je in proberen te leven in de situatie van de ander. Koning Achab begreep niet wat een erfstuk van je ouders en voorouders voor iemand betekent. Hij kon zich niet inleven in de situatie van Nabot. Toch zegt Jezus dat we dat moeten doen. Dat houdt ook in geen weerstand meer te bieden aan het kwaad dat men je aandoet. Bid voor die ander en God zorgt wel dat alles goed komt. Als je wraak neemt, maak je het alleen maar erger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mooi verwoord èn inspirerend, dank je wel...

      Verwijderen

Een reactie posten