zaterdag in week 10 door het jaar

LEVEN IN DE GENADE VAN HET JA

Vandaag zegt Jezus: 'Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.'

Hier gaat het om een oprechte 'ja' tegen God en een duidelijke 'nee' tegen het kwaad. Vaak zijn we hierin echter lauw en niet volledig eerlijk. We zeggen wel 'ja', maar in de praktijk is dat 'ja' niet altijd oprecht of volledig. De intentie is er meestal wel, maar ons handelen schiet soms tekort.

Innerlijke angst weerhoudt ons vaak ervan ons volledig te geven; angst om lief te hebben, angst om onszelf te verliezen, angst voor de consequenties. Dat is menselijk gezien begrijpelijk. Wie zich volledig aan de Heer (aan de liefde) geeft, moet in actie komen, moet afsterven aan alles wat slecht is, en kan niet meer alleen voor zichzelf leven. Dat is een grote stap en het is begrijpelijk dat mensen daar soms bang voor zijn.

Maar hoe menselijk die angst ook is, het blijft vreemd. Want diep van binnen weten we heel goed dat het ons volledig geven aan de Heer leidt tot een ware verrijzenis, iets waar we allemaal diep van binnen naar verlangen. Het is merkwaardig dat we ons daar zo moeilijk aan durven toevertrouwen.

Laten we de angst om lief te hebben loslaten en ons geven aan de Liefde, aan de Heer, zodat Hij door ons heen kan werken.

Laten we 'ja' zeggen, en moge ons 'ja' een echt 'ja' zijn, een 'ja' in Christus.

Tot welzijn van velen!

Laten we bidden

Heer Jezus,
geef ons de kracht om oprecht 'ja' te zeggen tot U
en 'nee' tegen het kwaad.
Help ons onze angsten te overwinnen
en ons volledig aan uw liefde te schenken.
Moge uw liefde door ons heen stromen
en velen tot zegen zijn.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge liefde en oprechtheid ons leiden in alles wat we doen.
Een mooi weekend, kris


Om mee op weg te gaan

Waar komt mijn angst vandaan om mij volledig aan God toe te vertrouwen?

Welke concrete stappen kan ik vandaag nemen om mijn geloof in daden om te zetten?

Reacties

  1. al beseffen we diep van binnen dat 'het ons volledig geven aan de heer leidt tot verrijzenis', toch is het niet zo verwonderlijk dat we daar soms voor terugschrikken. we weten welke weg Jezus is gegaan om daar te komen! wat we ons ook moeten realiseren is dat dat toch de weg is die we moeten gaan omdat dat de GOEDE weg is. daarvoor is moed nodig. laten we bidden voor onszelf en elkaar dat we die moed soms vinden. de wereld schreeuwt erom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad om de weg van JEZUS te volgen is veel moed nodig.
      Of iedereen dat aankan vraag ik mij af, alhoewel Jezus toch zegde
      aan diegene die het vroeg " Kun jij mijn kruis dragen " ?

      Verwijderen
  2. Eigenlijk heb ik geen angst om mij volledig aan God toe te vertrouwen... Ik bid elke ochtend en vraag God om me te helpen om in de voetsporen van Christus proberen te treden. Vallen en opstaan en opnieuw vallen en opstaan, met vreugde maar ook met tranen die over mijn wangen rollen. Maar mijn geloof is mijn houvast en dit wil ik nooit (meer) loslaten. Het geeft me kracht en vreugde om verder te gaan.
    Elke morgen bidden... dit helpt mij om mijn geloof in daden om te zetten, ook hier weer met vallen en opstaan... Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn kruis dragen = gewoon elke dag doen wat gedaan moet worden, en dat van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De paus heeft ooit een boekje geschreven: de vreugde van het evangelie.
    Als we de blijde boodschap horen en wij proberen vreugdevol onze taken op te nemen, dan nemen wij daarmee toch nog niet Zijn kruis op?
    Als wij beproefd worden en wij houden stand en proberen moedig te zijn, dan
    nemen wij ons kruis op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het leven is meer dan elke dag je kruis dragen. Een kruis draag je als je beproefd wordt. Hopelijk zijn er ook vreugdevolle dagen. De paus schreef ooit het boekje: de
    vreugde van het evangelie. Een christen mag vreugde tonen omwille van zijn relatie met de Heer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten