donderdag in week 10 door het jaar

OVER VERZOENING EN BROEDER/ZUSTERSCHAP
(Bij Mat 5, 20-26)

De overweging van vandaag is van de hand van aartsbisschop Vincenzo Paglia, ontleend aan 'Het Woord van God elke dag - 2024', uitgegeven bij Halewijn.

De gerechtigheid van God is redding, geen veroordeling; ze is grenzeloze liefde, veel groter dan de menselijke gerechtigheid. Deze nieuwe wijze om de gerechtigheid te benaderen is een voorwaarde om in het rijk der hemelen te komen.

Jezus stelt hier geen nieuwe interpretatie van de wet voor en ook geen nieuwe juridische praktijk. Het gaat om een nieuwe wijze om de relatie tussen mensen te verstaan: het is de liefde die telt. In deze liefde worden de wet en de gerechtigheid vervuld.

We moeten overstappen van een negatief gebod naar de positieve aanbeveling van de onvoorwaardelijke liefde.

Voor Jezus bestaan er geen vijanden. De liefde is gratis, verwacht geen terugbetaling, en is het hoogtepunt van de wet en de navolging.

De onvoorwaardelijke liefde heeft zo'n hoge waarde dat ze zelfs de deelname aan de eredienst kan opschorten. Barmhartigheid is meer waard dan offergave. De eredienst, onze relatie met God, kan niet worden gescheiden van de liefde voor de mensen. Dat is een specifieke dimensie van het evangelie die we nooit mogen vergeten.

Jezus gebruikt het voorbeeld van een schuld die moet worden vereffend of van een lening die gevraagd wordt. Hij vraagt ons om onze geschillen bij te leggen en niet naar de rechter te stappen. Broederlijkheid en liefde voor de ander moeten het kenmerk zijn van het leven van de gemeenschap van leerlingen.

We moeten weerstand bieden aan ons egocentrische instinct dat er voortdurend op uit is om allereerst ons eigen ik te bevredigen, dat onze eigen belangen voorop zet en dat broederlijkheid onmogelijk maakt. Jezus spoort ons aan om de liefde voor de ander voorop te stellen en om ruimte te maken voor verzoening in plaats van onverschilligheid en conflict.

Laten we bidden

Heer Jezus,
U leert ons dat uw gerechtigheid redding en grenzeloze liefde is. Help ons om deze liefde te omarmen en onze relaties met anderen te vervullen met uw barmhartigheid. Leid ons om geschillen bij te leggen en te kiezen voor verzoening boven conflict. Laat ons uw onvoorwaardelijke liefde uitstralen in ons dagelijks leven, zodat wij ware broeders en zusters kunnen zijn in uw gemeenschap.
In uw naam. Amen.

Geliefde mensen, graag wens ik jullie een dag toe vervuld van vrede en verbondenheid met de Heer en met elkaar.
Alle Goeds, kris


Om mee op weg te gaan

Hoe kun je zelf een voorbeeld zijn van liefde en verzoening voor anderen in jouw eigen leefomgeving?

Is hoeverre is jouw relatie met de Heer de bron van het werken aan verzoening?

Reacties

  1. Ge-RECHT-igheid is God, zichzelf, de medemens en de natuur tot hun RECHT laten komen. Heeft niets te maken met oog om 'oog tand om tand', met 'voor wat hoort wat'-mentaliteit, met wat wij mensen gewoonlijk onder 'gerechtigheid is geschied' (in rechtstermen) verstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil heel graag een voorbeeld zijn van liefde en verzoening voor anderen in mijn eigen leefomgeving. Maar soms is dit echt heel moeilijk, zeker in situaties waarbij mensen (familieleden) je 'pijn' en 'verdriet' hebben aangedaan en zelf geen stap zetten naar verzoening. Als 'gekwetste' is het dan heel moeilijk om de eerste stap te zetten. Soms kom ik gedachten tegen zoals 'vermijd wat je ongelukkig maakt'... voor mij betekent dit dan om bepaalde familieleden niet bewust op te zoeken, 'loslaten'... dit helpt wel om innerlijke rust te creƫren maar is natuurlijk geen weg naar verzoening...
    Mijn geloof inspireert me, voedt me... misschien komt er wel een moment (ook al duurt dit nog even) om tot verzoening te komen. Ondertussen draag ik alles mee in mijn hart, en houd de poort open... rustig afwachten tot de tijd rijp is. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem, je zit blijkbaar in een moeilijke familierelatie. Niemand anders kan jouw probleem oplossen. Laatst hoorde ik van iemand dat 'loslaten' ook anders geformuleerd kan worden. Bijvoorbeeld: 'Loslaten is anders vasthouden'. Misschien heb je er wat aan. Ik begrijp dat je wel om je familie geeft, anders zou het je niet zo raken. Probeer van binnen je familie op andere manier vast te houden. Met liefde voor ieder van hen in je hart. Het is een vorm van 'weerhoudende liefde'., dus liefde die nog niet toe is aan uitingsvormen, maar wel degelijke liefde is. Misschien gaat het tij een keer keren, maar laat je liefde in je binnenste niet op de vlucht gaan. Vraag in gebed om hulp daarbij, want gemakkelijk zal het niet zijn.

      Verwijderen
    2. Ricky, bedankt voor je troostende en helpende woorden. Ik begrijp wat je schrijft, het is inspirerend voor mij. Ik zal blijven bidden voor hulp en ondertussen de liefde voor de familie in mijn hart bewaren tot er hopelijk ooit een moment komt dat het tij gaat keren... Hartelijk dank!

      Verwijderen

Een reactie posten