maandag in week 6 door het jaar
HET GIF VAN JALOEZIE VERSUS DE BALSEM VAN GENADE
(Bij Gen 4, 1-15 + 25)
Het verhaal van Kaïn en Abel is een confronterende spiegel voor ons eigen leven. Hoewel wij geen broedermoord plegen, kunnen we onszelf afvragen hoe we omgaan met gevoelens van jaloezie, afgunst en wrok. Jaloezie is een kracht die, wanneer we haar laten groeien, relaties kan verzieken en afstand kan scheppen tussen ons en de mensen om ons heen, én tussen God en ons.
De vraag is: waar komt jaloezie vandaan? Wat raakt ons zo diep dat we een ander zijn of haar geluk niet gunnen?
Vaak wortelen gevoelens van jaloezie in diepere kwetsuren. Misschien dragen we pijn uit het verleden met ons mee: een gevoel van afwijzing, een ervaring van tekortkomen, of de angst om niet goed genoeg te zijn. Wanneer we anderen iets zien ontvangen wat wij zelf verlangen, kan dat een oude wonde openrijten. We voelen ons tekortgedaan en beginnen te vergelijken. Maar is dat eerlijk tegenover onszelf en tegenover de ander?
Kaïn voelde zich miskend toen God het offer van Abel aanvaardde, maar het zijne niet. Dit gevoel van afwijzing trof hem diep en voedde een groeiende onzekerheid over zijn eigen waarde. Zijn woede en verdriet stapelden zich op totdat ze uitmondden in een dramatische daad. Nochtans had God hem vooraf gewaarschuwd: “De zonde ligt op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.” Die waarschuwing spreekt God ook tot ons uit, nog vóór we de verkeerde weg inslaan. Diep vanbinnen weten we dat. En toch sluipt jaloezie soms, als een giftige slang, ons leven binnen.
Hoe gaan we hiermee om?
De eerste stap is erkenning: jaloezie is een menselijk gevoel, maar het hoeft ons niet te beheersen. De woorden van God aan Kaïn gelden ook voor ons: we hebben de keuze hoe we reageren op onze gevoelens. Kiezen we voor boosheid en verbittering, of voor nederigheid en vertrouwen in God? Kunnen en durven we onze kwetsuren onder ogen zien en genezing zoeken in Gods liefde?
Soms zijn onze relaties echter zo verziekt dat er amper nog ruimte is om de ander iets te gunnen. Wantrouwen, oude wonden en opgestapelde ergernissen maken het moeilijk om genadig en liefdevol te blijven. Daarom is het helen van gebroken relaties zo belangrijk. Waar bitterheid en verwijdering de boventoon voeren, ontstaat een voedingsbodem voor jaloezie en wrok. Maar waar vrede en harmonie heersen, is er veel minder ruimte voor rivaliteit. Wanneer we kiezen voor verzoening, zetten we een stap in de richting van een leven waarin we niet meer gebukt gaan onder vergelijking en afgunst.
Een andere, niet onbelangrijke weg is die van de dankbaarheid. Wanneer we ons richten op wat God ons wél geeft, in plaats van op wat we denken te missen, ontstaat er ruimte voor vrede in ons hart. Daarnaast helpt het om anderen oprecht geluk te gunnen. Het geluk van de ander staat los van hoe wij ons op dat moment voelen. Door met liefde naar de ander te kijken, kunnen we jaloezie omvormen tot vreugde over zijn of haar welzijn.
Uiteindelijk is dit alles niet iets wat we uit eigen kracht kunnen volbrengen. Ons hart is kwetsbaar en onze menselijke natuur maakt ons soms zwak. Daarom mogen we al onze worstelingen en onzekerheden neerleggen in de schoot van de Heer. Hij is de enige die ons werkelijk genezen kan, die onze wonden kan helen en ons hart kan vernieuwen. Wie zijn hart aan Hem toevertrouwt, zal niet verstrikt raken in afgunst, maar groeien in liefde en innerlijke rust.
Laten we bidden
Heer Jezus,
U kent mijn hart en ziet de strijd die daarin woedt. Wanneer jaloezie zich als een gif in mijn ziel nestelt, help mij dan om niet te blijven hangen in bitterheid en vergelijking.
Genees de wonden die mij onzeker maken, de pijn van afwijzing en de angst om tekort te schieten. Vervul mij met uw liefde, zodat ik kan leven in dankbaarheid en anderen hun geluk van harte kan gunnen.
Laat uw genade de balsem zijn die mijn hart geneest, zodat ik niet in afgunst verstrikt raak, maar mag groeien in vrede en vreugde.
In uw naam.
Amen.
Geliefde mensen, mocht jaloezie een plaats hebben in ons leven, laat liefde, dankbaarheid en vrede dan de overhand krijgen.
Zegen over deze nieuwe week.
Van harte, kris
Om mee op weg te gaan
Ongetwijfeld voelt ieder van ons weleens jaloezie. Daar hoeven we ons niet voor te schamen; het is een menselijk gevoel dat we allemaal kennen. De vraag is: voeden we het, of gaan we er bewust en positief mee om? Hebben we de moed om bij onszelf na te gaan waar die jaloezie vandaan komt? Eerlijke zelfreflectie kan hierin verhelderend zijn - soms confronterend, maar die confrontatie is een gezonde pijn.
Als het kan, praat erover met een goede vriend of kennis. Blijf er niet alleen mee worstelen.
Maar bovenal: leg het in gebed neer bij de Heer. Vraag Hem om ontferming en genezing.
En wees dankbaar om wat je wél krijgt.
Bijzonder goed commentaar op hoe jaloezie werkt - dank
BeantwoordenVerwijderenIk zit te worstelen met het feit dat de Here geen aandacht schonk aan Kaïn en zijn offer...
VerwijderenDankjewel Kris voor deze wijze woorden. De angst voor afwijzing en niet goed genoeg zijn schuilt in elk van ons.... Dat God helend mag rondgaan vandaag! En we door zijn ogen ook onszelf mogen leren liefhebben zoals we zijn...
BeantwoordenVerwijderenBeste Anoniem van 9:54,
BeantwoordenVerwijderenGoede vraag. Ik ben even wat aan het opzoeken geweest, heb daarbij verschillende bronnen geraadpleegd.
De reden waarom de Heer geen aandacht gaf aan het offer van Kaïn wordt niet expliciet genoemd in de tekst, maar er zijn verschillende mogelijke verklaringen op basis van de context:
1. De kwaliteit van het offer: Abel bracht "de eerstgeboren dieren van zijn kudde" en "de beste stukken vlees", terwijl er bij Kaïn alleen staat dat hij "een offer van de opbrengst van het land" bracht. Dit suggereert dat Abel zijn beste bezit aan God gaf, terwijl Kaïn mogelijk een minder toegewijd of minder kostbaar offer bracht.
2. De gezindheid van het hart: God kijkt niet alleen naar het offer zelf, maar ook naar de intentie en houding van degene die het brengt. Kaïns reactie op Gods afwijzing—woede en jaloezie—suggereert dat zijn hart al niet oprecht was. Mogelijk offerde hij uit plichtsgevoel of eigenbelang, terwijl Abel het uit geloof en dankbaarheid deed.
3. Gehoorzaamheid en geloof: In Hebreeën 11:4 wordt gezegd dat Abel "door het geloof" een beter offer bracht dan Kaïn. Dit impliceert dat Abel zijn offer in vertrouwen en overgave aan God gaf, terwijl Kaïn dat niet deed.
4. Een diepere symboliek: Sommigen zien in Abel en Kaïn een verwijzing naar de tegenstelling tussen een rechtvaardige en een zondige levenshouding. Abel staat symbool voor de mens die zich volledig aan God toevertrouwt, terwijl Kaïn meer gericht lijkt op zichzelf.
Wat de precieze reden ook is, de essentie van het verhaal ligt in de waarschuwing van God aan Kaïn: hij had de keuze om het juiste te doen, maar liet zich leiden door jaloezie en haat, met tragische gevolgen. Dit onderstreept de Bijbelse oproep om ons hart en onze intenties steeds te onderzoeken en ons niet door zonde te laten overheersen.
Dit geeft toch wat inzicht in jouw vraag, denk ik.
Van harte, kris
Ja, enigszins heb ik het daar ook moeilijk mee dat God weinig aandacht schenkt
BeantwoordenVerwijderenaan Kaïns’ offer. Ik denk echter dat wij gewoon ontvankelijk moeten zijn voor wat er
staat in de Bijbel.
Ik voel ook heel sterk het verschil aan bij mezelf en anderen, wanneer je iets doet uit plicht enerzijds en wanneer je iets doet van ganser harte... Iets doen, zonder die warmte van het gebaar te voelen, heeft volgens mij niet zoveel zin. De warmte waarmee je iets doet, is nog veel warmer dan een geschenk gegeven. Persoonlijk heb ik het er moeilijk mee om mensen te ontmoeten die iets doen voor mij uit plicht...
BeantwoordenVerwijderen