maandag in week 12 door het jaar

Hebben wij een blinde vlek? Of heeft de ander die?

Tekst overweging: Ricky Rieter

Beste vrienden,

Vandaag wil Jezus weer praten met ons in een bijna absurd taalgebruik.

‘Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?’

Stel je even voor: een balk in je eigen oog, wat een beeldende woorden. Ieder van ons zou al meteen geopereerd willen worden als ons zicht zo totaal geblokkeerd zou zijn. Bij zo’n sterke woorden van Jezus moeten we altijd zoeken naar de diepere betekenis.

Wij zijn lichtdragers, zoals Jezus zelf het Licht van de wereld is. In Mt. 6,22-23 lazen we eerder al: Het oog is de lamp van het lichaam. Dus als het oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn. Maar als je oog troebel is, zal er in heel je lichaam duisternis zijn. Als het licht in jezelf verduisterd is, hoe groot is dan die duisternis!

Het zuiver kijken naar elkaar heeft met niet-oordelen te maken. We kijken naar de ander vanuit onze eigen ervaring. Dat kijken en het echte zien kunnen vertroebeld zijn door onze behoeften. We willen dat de ander rekening houdt met onze visie. Dat gebeurt lang niet altijd. Wij draaien het plaatje dan soms om: niet wij, maar die ander heeft een balk in zijn oog. Daar willen we hem of haar graag vanaf helpen. Zolang we de ander zien als degene die het aan het verkeerde eind heeft, komen we er niet uit wie nu eigenlijk die balk in het oog heeft. Misschien hebben we allebei wel een balk in ons eigen oog, maar dat zegt Jezus niet. Hij leert ons niet om beter te kijken naar de ander, maar juist naar onszelf. Het gaat niet om wie het aan het goede eind heeft, maar om zelfreflectie en om los te komen van ons eigen gelijk. Relativeren, de twee kanten zien van een eigen eenzijdige visie. Toegeven dat we zelf niet objectief naar de ander gekeken hebben. Jezus gebruikt weer een sterk woord. Hij noemt het gedrag van de man of de vrouw huichelachtig. Wil deze persoon doen alsof hij/zij gelijk heeft, terwijl die juist een enorme blinde vlek heeft? Eigenlijk is het simpeler dan het lijkt: samen een gesprek aangaan en met je hart in liefde bij de ander zijn, waardoor er ruimte kan komen. Maar in de praktijk lukt dat niet omdat we, als het ware, gevangen zitten in onze eigen visie. Je openstellen en je kwetsbaar laten zien aan de ander is een weg. In gebed kunnen we het altijd neerleggen om niet in schulddenken te blijven steken. Onze beider blinde vlekken rust geven en geduld hebben.

Dat het niet zo eenvoudig is, zien we ook in de conflicten in de wereld. Hoeveel landen blijven met de balken in hun eigen ogen zitten en komen niet verder omdat die andere landen al zo lang aan het verkeerde eind trekken en hun balken gewoon niet zien. Vaak in een wederzijds proces dat oorlog veroorzaakt en leidt tot wapengebruik, terwijl dit nooit de oplossing kan zijn. Jammer van de ‘balken’ die beter gebruikt konden worden voor de opbouw na de al aangerichte schade door de ontstane ravages.

Het voorbeeld van Jezus maakt de situatie nog dringender, want tegenover de balk staat de splinter in andermans oog. Jezus maakt in zijn gezegdes vaak gebruik van grote tegenstellingen om duidelijk genoeg te zijn over hetgeen Hij zeggen wil.

Kijkend naar onze eigen conflictsituaties zal de waarheid misschien ergens ertussenin zitten. Er is nederigheid voor nodig om door de knieën te gaan en tot een oplossing te komen die voor beide kanten bevredigend is. Conflictsituaties moeten we geen jaren laten duren, daar wordt een mens niet gelukkig van. We zijn werkelijk bedoeld om lichtmensen te zijn en dat steeds meer te worden.

Laten we bidden

Goede Vader,
U hebt Jezus gezonden als een Licht in deze wereld. Hij heeft ons voorgeleefd en ook opgedragen om zijn Licht door te geven aan elkaar en aan de wereld. Wij blijven zwakke mensen met gebrekkig zicht. Help ons met zelfreflectie en een positieve blik op anderen in hun relatie tot ons. Ook met een positieve blik op onszelf. Dit om meer te bereiken dan een niet-oprechte houding. Wij vragen U om wijsheid en kracht om alles te zien wat U ons te zien geeft. Leer ons te kijken met de ogen van Jezus, zodat ons hart van binnenuit verlicht wordt.
Door Jezus, Uw Zoon en onze Broeder.
Amen

Beste mensen, er is altijd een weg die misschien nog door jezelf gebaand moet worden. Elke dag kunnen we eraan meewerken, ook vandaag op deze maandag.
Ricky


Om over na te denken

Herkennen jullie iets in het thema van vandaag? Heb je ooit een balk in je eigen oog gehad? En is die blinde vlek die misschien al jaren met je meeging ooit minder troebel geworden of zelfs verdwenen? Herinner je je dit heerlijke gevoel toen je ogen weer licht konden uitstralen?

Reacties

  1. Ja, een oordeel over de anderen is rap geveld, maar dat is natuurlijk niet goed. Dicht bij jezelf blijven, helpt om de andere met nieuwe ogen te bekijken. Niet gemakkelijk, maar het blijft wel een uitdaging om deze weg te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De psalm van vandaag is mij/ ons op het lijf geschreven.
    God, reik ons uw hand!
    Na een leven vol goede wil maar met oneindig veel beproevingen,
    zijn wij hier nu aanbeland. Veel minder uitdrukkelijk geloof,
    kritisch geworden, vermoeid van dat leven. Het klinkt niet goed voor
    een christen, in het spoor van Jezus.
    Komt dáárbovenop ruzie met een broer die wij ooit aan werk hielpen bij ons.
    En dan de vraag: waar is de blinde vlek, bij wie zit de balk?
    Dan ben ik blij met onze dochter die ons leven kent en zegt: mama,
    zeg gewoon dat ze je pijn gedaan hebben





    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten