vrijdag in week 31 door het jaar

Jezus roept op om een voorbeeld te nemen aan de slimheid van zij die alles en allen misbruiken om hun eigen ego te strelen. En dan gaat het natuurlijk niet om wat zij doen, maar wel om de wijze waarop zij hun ding doen: slim, vastberaden, creatief, ervoor gaan, zich gevend aan de zaak.

Het is uit je comfortzone treden, kiezen om Kerk te zijn, geen cocooning, maar als katholiek de wereld omarmen, met een bijzondere genegenheid voor de zondaar; naar het voorbeeld van Jezus, die niet gekomen is voor de zieke maar voor de zondaar. Het is oog en hart hebben voor het broze in de wereld, in ieder ander, ook in jezelf.

Het is leven in een voortdurende houding de ander de voeten te willen wassen. Laat de medemens (iedere medemens, zonder enig onderscheid) de zin zijn van je bestaan, als een oproep van God de liefde te bezingen.

Kom mensen, laten we als Kerk creatief in het leven staan, ons hele zijn gevend aan de liefde, vanuit onze innige gehechtheid aan de Heer.

kris

Reacties

  1. Een rijk man had een rentmeester die het bezit van zijn meester verkwistte. Er staat niet bij hoe hij dat deed. Ofwel sluisde hij saldo's van de rekening van zijn meester door naar zijn eigen bankrekening, ofwel lette hij niet op de zaken van zijn meester, liet hij de zaken hun gang gaan zonder veel inzet van zijnentwege. Hij verrijkte dus zichzelf ofwel deed hij zijn werk maar half. In elk geval: hij werd afgedankt. En dan schoot hij wakker. Hij was zijn postje kwijt, wat zou hij nu aanvangen? Oh ja, hij wist het al: hij riep de schuldenaars van zijn meester en vervalste hun schuldbrieven in hun voordeel. Hij rekende erop dat hij van die schuldenaars van zijn meester wel wat terug zou krijgen. Jezus prees het in de rentmeester, niet dat hij onrechtvaardig was, maar dat hij met overleg had gehandeld. Want Jezus ziet dat wij allemaal voor aardse dingen veel over hebben, maar niet als het om dingen in de hemel gaat.
    Gelijkt die rentmeester niet een beetje op Jezus zelf? Neen, Jezus is niet onrechtvaardig. Jezus is niet uit op eigen gewin. Jezus zet Zijn positie niet veilig. Juist integendeel. Jezus sterft voor ons aan het kruis en scheldt ons alle schulden kwijt. Niet een vermindering van onze schuld bewerkt Jezus, maar een totale verzoening. In de Colossenzenbrief schrijft Sint Paulus: 'Hij heeft al onze zonden vergeven. Hij heeft de oorkonde met haar bezwarende bepalingen, die tegen ons getuigde, verscheurd. Hij heeft haar vernietigd en aan het kruis genageld (Kol. 2, 13-14). Zie je, Jezus is de rentmeester van God. Jezus vervalst niet alleen in ons voordeel onze schuldbrieven, neen, Hij verscheurt ze helemaal. Hij versnippert ze. Wij hebben geen schuld meer bij God, want Jezus heeft die schuld zelf betaald. 'Hij die zonder zonde was, heeft God voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij door Hem Gods eigen heiligheid zouden worden', zegt Paulus in 2 Kor. 5,21. Dat is dan ook een geweldig blijde boodschap, een formidabel nieuws. De mensen moeten dat weten, alle mensen. In de eerste lezing hoorden wij Paulus vertellen hoe hij overal het evangelie bracht waar de naam van Christus nog niet genoemd was. Dat was voor Paulus een erezaak. En waartoe leidde dat? Waarom moeten ook wij nog over Christus spreken? 'Om aan God de volken, de mensen, aan te bieden als een welkome gave, geheiligd door de H. Geest', zegt Paulus. Dat is inderdaad hetgeen wij moeten worden: een heilige gave aan God door de H. Geest. Laten wij ons elke morgen aan de Heer aanbieden met de woorden: 'Heer, hier ben ik. Doe met mij wat Gij goed vindt. Ik geef U heel mijn leven, al wat ik ben, al wat ik heb. Beschik erover, of ik nu nog jong ben en vol kracht, of al wat versleten en afgeleefd. God, ik ben van U, geheel de Uwe'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is weer een stukje evangelie dat ik, ondanks de uitleg niet kan snappen. De rentmeester is slim, (eerder sluw zou ik zeggen) en toch wordt hij geprezen om zijn oneerlijkheid. Hij heeft voor zichzelf een goede oplossing bedacht maar hij doet zijn meester tekort. Als ik iets doe ten koste van anderen dan ben ik fout en oneerlijk bezig. Maar hier wordt het juist geprezen. Het zal wel aan mij liggen maar begrijpen kan ik dit niet. Christus heeft onze schuld volledig op zich genomen en uitgeboet. Dat heeft Hij gedaan voor alle mensen, niemand uitgezonderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik lees niet dat de oneerlijke rentmeester wordt geprezen om zijn oneerlijkheid, maar wel om zijn slimheid. omdat hij, zoals het vroeger vertaald werd, 'met overleg' te werk was gegaan. je zou kunnen zeggen dat Jezus wil dat zijn luisteraars bij het dienen van de goede zaak, het dienen van God, ook met overleg te werk gaan. Hij vervolgt dan ook: "Wie betrouwbaar is in het kleinste, is ook betrouwbaar in het grote". dit is wat ik ervan begrijp.

      Verwijderen
    2. Heel juist, Stefan. Jezus heeft nog van die vergelijkingen met sluwe en zelfs corrupte mensen, om ons erop attent te maken dat wij voor het Koninkrijk er iets voor over moeten hebben. Natuurlijk prijst Hij de oneerlijkheid niet en ook niet de onrechtvaardigheid. Hij zou wel wensen dat wij als gelovigen ook zo met durf tewerk gaan als zoveel schurken eigenlijk die alles aandurven voor hun duistere zaakjes. Een ander soortgelijk voorbeeld van Jezus is die parabel van de vinder van een verborgen schat in een akker. Alles maakt hij te gelde wat hij heeft om die akker te kopen. Dan is die schat ook van hem. Dat was trouwens volgens het recht in die tijd, maar toch heel doordacht en sluw vanwege de vinder die er tegen niemand iets van zei.

      Verwijderen

Een reactie posten