donderdag in week 1 advent

De rots waarover het evangelie spreekt, is Christus zelf. Bedoeling en roeping is ons ‘huis’ te bouwen op Hem. Dit ‘huis’ zal niet instorten, opdat Christus het fundament zal zijn van ons bestaan.

Wat niet wil zeggen dat er tegen het huis niet gebeukt zal worden. Dat zal het zeer zeker wel. Maar het huis, de bewoners, zullen steeds de ondergrond, de rots, Christus, in her-innering houden, in de zin dat ze zich in Hem genesteld hebben, verankerd, innig met Hem verbonden. Op Christus mogen ze vertrouwen dat dat wat tracht in te beuken niet de macht heeft de ziel te schaden. Oh ja, misschien wel het lichaam, en vele andere dingen. Maar niet de ziel. Want die is vervuld met de Heer, die ziel is bewoond, en wie zich toevertrouwt aan deze Bewoner, Christus, mag zich veilig weten.

Veilig… niet door zich te verbergen voor de wereld, met religieuze sfeertjes ergens in een hoekje, cocoonen met anderen. Nee, door de wil te doen van de Vader, zoals het evangelie van vandaag ons duidelijk voorhoudt. Keuze dus.

Maar laat deze keuze niet een soort krachtpatserij worden. Christus zelf zal de genade verlenen gehoor te kunnen geven aan Gods wil.

Dit vraagt groei, die we allen moeten doorgaan, met vallen en opstaan, in licht en duisternis, in tijden van innerlijke weelde en tijden van barre droogte. Je verlaten op de Heer is immers geen vanzelfsprekendheid. De groei die Hij aanbiedt is gewoonlijk niet de weg die wijzelf zouden kiezen. Gods wegen zijn de onze niet. Gehoorzaamheid, gehoor geven aan de stem van de Heer, die weg bewandelen die Hij met je wilt gaan, is niet vanzelfsprekend, verre van. Het vraagt een diep innerlijk afsterven aa, je eigen ‘ik’ dat zo graag zijn leven zelf in handen wilt nemen. Armen van geest, waartoe we allen geroepen zijn, zijn zij die de kunst verstaan zich innerlijk geheel en al toe te vertrouwen aan de Heer. Het zijn zij die kunnen zeggen: ‘Gij, mijn God, mijn Al’.

Het gevaar bestaat er in dat we de moed gaan opgeven, dat we ophouden met bidden of daarin verslappen. Of nog erger: dat we weglopen of wegdrijven van de Heer en onze roeping, wat ten diepste jammer zou zijn.
Het gevaar bestaat er ook in dat onze roeping gaat lijken op een tocht die we sowieso niet gaan aankunnen. Wie in dit donker straatje belandt laat zich niet leiden door de stem van de Heer, maar door andere stemmen die niets met de Heer te maken hebben. ‘Ja’ zeggen tot God is in het zachte vuur van de Geest gaan staan.

Roeping is en blijft Blijde Boodschap. Jezus roept niet wanneer we het niet zouden aankunnen. Wat Hij wilt is ons volwassen maken in het geloof. Hij wil ons losweken van ons ikje dat z’n eigen weg wil gaan, Hij wil een ‘ik’ laten geboren worden dat zich toevertrouwt aan Hem en waarmee Hij de weg wilt gaan die God voor ons droomt. Dat ‘ik’ is ons meest waarachtige ‘ik’; het is het ‘ik’ waarvan God heeft gezegd dat Hij het geschapen heeft naar zijn beeld en gelijkenis.

Christus is onze levensrots, het levend fundament van ons bestaan. Laten we bouwen op Hem, en alleen op Hem. Een diepe vrede staat je te wachten, zowel bij zonneschijn als bij dikke mist…

kris

Reacties

  1. Jesaja droomt. Maar het is geen dagdromen. Het zijn dromen die komen uit zijn Godsbeschouwing, uit zijn gebed. De Heer, de God van Israël staat aan de kant van de zwakken. Hij is sterker dan de machtigen van deze aarde die vaak geen oog hebben voor kleine mensen. De Heer echter doet de geringen recht; wie op Hem vertrouwen, zullen zelfs de machtigen vertrappen. Het is de omkering van waarden zoals Hannah die al bezong in haar lofzang, toen God haar ondanks haar vroegere onvruchtbaarheid, een zoon gaf (1 Samuël 2). Het is diezelfde omkering van alle dingen die Maria bezong in haar Magnificat: ‘Rijken gaan heen met lege handen, wie honger hebben, worden verzadigd; hoogmoedigen vallen van hun troon, maar Hij verheft hen die niet meetellen’. Eigenlijk gevaarlijke liederen en teksten, zeker voor hen die de wijsheid in pacht menen te hebben en de plak zwaaien over allen. De stad van God is een sterke stad. Rechtvaardigheid is er troef en wie op God vertrouwen, zijn er thuis.
    Beste broeders en zusters, ik zou u dringend willen vragen met mij mee te bidden voor ons land. Het politieke landschap ziet er niet gunstig uit. Sommigen dulden de andere landshelft niet en zelfs geen vreemdeling, anderen gunnen de ontluikende of zieke mens het levenslicht niet en ik vrees dat eigenlijk allen alleen bedacht zijn op zelfbeschikking, op secularisatie. Als ik het goed bekijk, is secularisatie echter gewoon ongeloof: wij willen God niet meer. Je ziet dan ook het gevolg: een landje dat geen regering krijgt, dat dus onbestuurbaar wordt. Een leven zonder God is eigenlijk geen leven. Want God IS het leven. En de God die Jezus ons openbaart, is een op menselijkheid bedachte God. Waarom willen wij Hem dan niet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn inderdaad een aantal dingen waarmee we niet gelukkig zijn. Terzelfder tijd moeten we ons vragen durven stellen. Allereerst onszelf bevragen en geen vinger uitsteken naar de 'anderen'. Niet oordelen. Dat laten we best aan God over. Vragen: is onze tijd anders dan alle andere tijden? Ik denk het niet. Wat het vroeger anders/beter? Ik denk het niet. Zijn wij als christenen in staat het verschil te maken, daar waar wij leven/werken enz...? Ik denk het wél! Zie naar de eerste christengemeenschap, hoe zij in staat waren in enkele decennia tijd de toenmalige omringende wereld (met zijn slavernij, corruptie, criminaliteit, dictaturen enz...) te doordesemen met een christelijke geest (Geest!). Waarom doen wij dat dan ook niet...? Onmogelijk? Ik denk het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goede Vader, ik zie af van mijn wil, omwille van de Uwe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Leestip ,ja er zijn katholieken die heel gelovig zijn ,maar engelenkaarten leggen en naar waarzeggers gaan,laten we ook voor hen bidden.

      En voor de regeringen ,eigenlijk voor de machthebbers van de hele wereld,moge ze vanuit het werk van de H.Geest en de woorden van Jezus en de Kerk ,de wetten maken om de mensen rechtvaardig en in geloof hun leven te leiden.

      Laten we ook bidden voor hen die getroffen worden door harde tegenslagen,dat ze volharden ,zodat hun geloof niet op drijfzand blijkt gebouwd.

      Asjeblieft. Magie is niet christelijk!

      Die dingen doet men om de toekomst te kennen, of andere zaken te achterhalen, of om het levenslot te keren. Dat is niet christelijk. Het is de genade van Christus die ons leidt. Bid en vertrouw op de Heer.

      Verwijderen
  4. "Christus is onze levensrots, het levend fundament van ons bestaan. Laten we bouwen op Hem, en alleen op Hem. Een diepe vrede staat je te wachten, zowel bij zonneschijn als bij dikke mist…"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wanneer verdwijnt de mist..?
    Klimatologisch als de zon haar warmte stralen laat voelen...
    Het eerste lichtje op de adventskrans geeft ook weer warmte aan ons hart.
    Geniet van bijgevoegde link: https://www.youtube.com/watch?v=YjFs8DuXBfc

    Als wij ons hart openen voor de Onzichtbare, Onhoorbare de Enige en het licht zien in het gelaat van de A(a)ndere dan pas ontstaat warmte...

    Alle goeds op weg naar het tweede lichtpuntje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. " Kristus is onze levensrots"! het levend fundament van ons bestaan "(marieroos)
    Zijn Zon verdrijft de Mist !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten