maandag in week 4 advent

Vandaag horen we over de geboorte van Johannes de Doper, neef en voorloper van Jezus. Een wat merkwaardig figuur die meer thuishoort bij de strenge oordelende profeten dan bij de tedere barmhartigheid die Jezus van Godswege kwam brengen. Maar in zijn zogenaamde hardheid was hij duidelijk en klaar: bereid de weg van de Heer (in jezelf), laat de zonde achter, laat je dopen als voorbereiding op de Komende. 

Johannes was een vreemd figuur, maar we moeten hem echt serieus nemen; zowel in persoon als in wat hij zei (en in zekere zin 'zegt'). Er is maar één manier om je op het komen van God in het Christuskind goed voor te bereiden, en dat is afstand nemen van je zonden, je nee-woorden, je slechte gewoonten, je laksheid, en zo meer. Het is met een proper hart en met de juiste intenties je openen voor Hem die je zal vullen met zichzelf, opdat Hij je leven kan worden ten bate van de mensheid.

Lieve mensen, laten we beslissen; kiezen voor de weg waartoe Johannes uitnodigt. Het zal ons goed doen, en ook de mensen ons gegeven.

Moge ons hart morgenavond en nacht de stal zijn waar de Heer met heel veel liefde welkom is.

kris

Reacties

  1. De Heer zendt Zijn gezant voor Hem uit om voor Hem de weg te banen. En aanstonds treedt de Heer dan Zijn heiligdom binnen. De Heer komt, maar wie kan Zijn komst verdragen? Hij komt immers als een kind, om ons tot kind te maken. Hij is het vuur van de smelter, het loog van de bleker. Hij komt allen zuiveren. Allen moeten weer kind worden, hun hoogmoed en eigenzinnigheid loslaten. God komt alles onderste boven gooien.
    Wat hier allemaal gezegd wordt door Maleachi, geldt naar mijn aanvoelen zowel voor de gezant als voor de Heer zelf die komt. Want Maleachi noemt de Heer de engel van het verbond, dus de bode van het nieuwe verbond, zoals de voorbeden van het avondgebed van vorige zaterdag Jezus noemden.
    Het evangelie spreekt over de geboorte van de Doper. Hij is die gezant. Maar ook Jezus, die de Doper aan zal wijzen, is een vuur dat loutert en een zeepsopje dat ons allen onderste boven gooit, onze poriën reinigt van alle vuil en ons hart richt naar God. Maleachi spreekt van zuivere offeranden die de levieten brengen. Maar moeten wijzelf niet de eerste offerande zijn, een ‘Heer, hier ben ik; kom in mij wonen; laat mij leven voor U’?
    De Doper, de gezant, zal als Elia zijn, die het volk weer voor God doet leven en niet meer voor eigen gewin, voor koren en vee, voor geld en goed. De harten van de vaders komen weer open voor de kinderen. D.w.z. ze leven niet meer voor zichzelf, zonder het geloof en God door te geven aan hun kinderen. Dat hebben wij gedaan, de laatste twee generaties, wij hebben het geloof laten vallen en niet meer doorgegeven. Als de dag des Heren komt, moeten de kinderen zich weer kunnen richten naar gelovige ouders, die hen Jezus leren kennen en God.
    Johannes wordt geboren en zo moet hij ook heten: Johannes, d.w.z. God is genadig, God is genade. Als Zacharias dat kan onderschrijven, dan zal hij weer iets te zeggen hebben. Dan verkondigt hij wat alle priesters moeten verkondigen: dat God genade is. En dan wordt voor de kinderen weer alles mogelijk. Wat zal er worden van dit kind? Dat was de vraag van de mensen aangaande Johannes. Dat mag ook onze vraag zijn voor elk kind voor wie wij zorgen en aan wie wij over God vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kunnen alleen onze kinderen in "ZIJN HANDEN" leggen !
    De "wereld" beînvloed hen véél!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als een kind geboren wordt, dan vraagt elke ouder zich af : " Wat zal er van die kleine geworden"
    Vertrouwen we elk kind aan God toe zodat de Heer er Zijn weg kan mee gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De twee eerste strofen bidden wij om bevrijding,de derde strofe komt God ons redden !!!(op de wijze van Rorate)

    Bevrijd ons Heer

    Refrein:
    Bevrijd ons, Heer bevrijd uw volk;
    het komt in deemoed naar U toe.

    Wees niet vertoornd, Heer, wees niet vertoornd,
    gedenk niet langer onze zonden.
    Uw heiligdom hebben wij verlaten,
    wij zijn uw naam vergeten,
    Heer onze God, bekeer ons tot U.
    Van U hebben wij ons gelaat afgewend,
    voor U onze ogen gesloten;
    hoe zullen wij U vinden, God,
    als Gij ons niet bekeert? Refrein.

    Heer, red ons toch,
    want wij zijn van U losgescheurd,
    en wij vallen neer als zieke zomerblaren.
    Ja, wij zijn verstrooid geraakt,
    en door de winden opgejaagd.
    Wij zijn vereenzaamd, ten dode toe.
    Gij moet ons redden, Heer,
    uit de verlorenheid,
    eer wij voorgoed vergaan. Refrein.

    Schep weer moed, mijn volk,
    Schep weer moed, mijn volk,
    Ik wil u vertroosten:
    weldra zal uw Redder komen.
    Waarom houdt gij aan uw droefheid vast?
    Waarom zoudt gij nog langer treuren?
    Ik ben de Heer, gij moet niet vrezen.
    Ik ben een God van levenden, niet van doden.
    Ik kom naar u toe, Ik zal u redden. Refrein.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Johannes, neef van Jezus", staat er. Hoe kan Elisabeth dan de nicht van Maria, de moeder van Jezus zijn, zoals we eerder hier lazen? (Lees mijn commentaar van 19 en 21 december daarover.) Een sterkere verdieping in de joodse leefgewoonten en tradities dringt zich op. Spijtig genoeg ontbreekt dit in onze Kerk, waardoor de evangelieverhalen niet of verkeerd begrepen en geïnterpreteerd worden. Wat minder romantiek en fantasie, wat meer realiteitszin (vanuit onze joodse wortels) zouden in ons katholiek geloof niet misstaan. Hopelijk mag dit groeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alles speelt rond : De DOPER de GEZANT !!!!!de bevrijder ,de gezonden,Zo dachten de <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<messias<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<was !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten