woensdag in week 22 door het jaar
GELOVEN KENT VELE GROEIPROCESSEN EN VORMEN
(Bij Kol 1, 1-8; Lc 4, 38-44)
Tekst overweging: Ricky Rieter
Beste vrienden, de liturgische kalender geeft vandaag aan dat we het feest vieren van Gregorius de Grote, een paus, die leefde van 540 – 604; hij was een van de grote kerkvaders van het Westen.
Vandaag is de eerste lezing genomen uit de Brief van Paulus aan de Kolossenzen. Paulus is, naar men zegt, nooit in Kolosse geweest. Het is ook niet met grote zekerheid te zeggen dat Paulus deze brief zelf geschreven zou hebben. Hoe kan het gegaan zijn?
Paulus heeft enige tijd in Efeze gewoond waar hij een groep volgelingen kreeg. Epafras, medewerker van Paulus, die in Kolosse woonde (liggend 160 km ten oosten van Efeze), reisde verkondigend, met nog andere medewerkers rond. Hij vertelde Paulus de verhalen over de wijze hoe het geloof in Kolosse ontstaan en gegroeid was. Daar was Paulus uiteraard dankbaar voor. Vanuit zijn blijdschap om de verspreiding van het goede nieuws, zou hij deze brief geschreven hebben.
Meteen noemt Paulus de gelovigen van Kolosse al ‘heiligen’ wat ons wat overdreven lijkt, maar in feite zijn wij allemaal geroepen tot heiligheid, door het geloof in Christus. Het moet zich echter binnen ons leven nog verwerkelijken. Dat is de kern zoals Paulus dit in dezelfde zin uitdrukt: ‘één te zijn met Christus’, voortdurend onderweg naar heiliging. In vers 4 komt dat woord ‘heiligen’ nog een keer terug. Mooi om elkaar niet te zien als gebrekkige mensen maar als mensen met een roeping, steeds meer één te worden met Christus.
Verderop in deze brief horen we dat er nog veel werk aan de winkel is op die weg.
Bij alle geloofsverkondigers hoor je positieve geluiden waarin mensen een stimulans krijgen om moedig verder te gaan op de ene weg, maar tegelijkertijd wordt gesteld om waakzaam te blijven omdat het zeker ergens mis zou kunnen gaan.
In het evangelie van vandaag komt Lucas aan het woord. Lucas, hij is behalve evangelist ook arts en heeft veel aandacht voor zieken.
In zijn verhalen horen we, zonder dat het zo genoemd wordt, dat genezen twee kanten heeft, een lichamelijke en een geestelijke. We merken dit zelf ook. Is er samenhang? Zijn we meteen helemaal toe aan de verwerking van hetgeen er in ons lichaam aan het gebeuren is? Dat kan soms wel even, en bij andere mensen ook wel lang, duren. Elke zieke zal verlangen naar genezing of verbetering van de situatie. Als het een noch het ander mogelijk is, begint de weg naar de overgave. Het is verwonderlijk hoe de zieken zelf soms krachtiger en eerlijker deze weg bewandelen dan hun omgeving.
De rol van Jezus is niet zozeer dat Hij steeds bezig is met het doen van wonderen, maar wel dat hij de kwade geesten uitbant en het goede naar boven laat komen. Jezus is ‘streng’ tegenover het kwade. Bij de schoonmoeder van Petrus bestraft Hij de koorts en even later wordt hetzelfde woord ‘bestraffen’ gebruikt tegen de boze geest.
Hoe liefdevol gaat Hij echter om met de zieken. Hij houdt geen preek, maar legt hen zegenend de handen op. Hoe troostend ervaren de zieken alleen al die hand op hun hoofd. Zo beschermend en zo nabij.
We zouden eens na kunnen gaan bij onszelf hoe onze houding is als we een zieke bezoeken enerzijds, en ook hoe we, als we zelf ziek zijn, durven ervaren wat er in ons om kan gaan, aan verzet of overgave? Zouden we er met iemand vertrouwelijk over durven praten om in de mengeling van gevoelens een weg te vinden die helend kan worden?
Gaan we zieken bemoedigen door hun ziekte te relativeren, ook als er werkelijk geen hoop meer is op genezing? Komen we met vrome teksten aan als de ander daar nog helemaal niet aan toe is? Hoe schatten wij dat in? Durven we bijvoorbeeld te vragen of we samen zullen bidden, met eigen woorden of met een onzevader?
Er worden door Jezus veel demonen uitgedreven, maar die gedragen zich, volgens Jezus erg vervelend: ze schreeuwen Jij bent de Zoon van God.
Hoe waar dit ook is, ze mogen dit van Jezus niet zeggen, Waarom dan niet? Als je gelooft dat Jezus de Zoon van God is, waarom moeten de demonen daarover zwijgen?
Uit de mond van een demon, verwacht je uiteraard niet dat er iets goeds uitkomt, zeker niet als dat schreeuwend gebeurt. De demonen hebben het minste recht om iets op die manier naar buiten bekend te maken, omdat Jezus zelf dit nog niet wil. Misschien omdat de zieken dit nog niet kunnen bevatten. Jezus wil niet op een voetstuk geplaatst worden, maar eenvoudig mensen nabij zijn. Wie Jezus zelf is komt op een later moment aan de orde, als Hij zijn lijdensweg volbracht heeft.
Geloven heeft veel gezichten: de Bijbel met de vele woorden, daden, stilte en luisteren, genezen, schreeuwen, bidden, aanwezig zijn, enzovoorts.
Laten we bidden
Goede God en Vader,
wij danken U voor uw Woorden die ieder van ons op andere wijze, of op een ander moment, ontvangen heeft. Wij willen leven zoals U het van ons vraagt.
Wij willen zijn als een groene olijfboom in uw huis (ps 52, 10). We zijn dankbaar voor Jezus die ons de weg gewezen heeft. Van zichzelf zegt Hij dat Hij de Weg is. Mogen wij in staat zijn Hem te volgen hoe onze levens ook lopen.
Begeleid ons op die weg, met en door Hem, onze Heer en Broeder.
Amen
Beste vrienden, wat fijn om samen onderweg te zijn. Welk woord blijft er bij jullie hangen vandaag? Probeer dat woord mee te nemen door de dag. Het kan een kostbaar woord worden, wat je misschien lang in jezelf mee kunt dragen en je telkens opnieuw kan voeden. Misschien leer je geloven dat je de altijd groene olijfboom bent, ook als je ziek zou zijn.
Ricky
Wat gedachten over je levensweg
Zijn er grote veranderingen in je manier van geloven in je ontstaan tijdens je leven?
Is er ook iets wat in de loop van je leven constant in je aanwezig is geweest, bijvoorbeeld als een handreiking, een houvast? Herken je ook weerstanden ten opzichte van ‘geloven’?
Zijn er groeiprocessen in het verstaan van woorden uit de Bijbel? Of waren er jaren waarin het geloof je niets meer zei? Herken je dat er een omslag is ontstaan, en waardoor die omslag kwam?
Dankjewel Ricky! Mij treft Ps.52 vs 10. "In" k vertrouw op de Liefde van God voor eeuwig en altijd !"! Uit mezelf ben ik niets! Ik lijd door zovéél onrecht en haat in de wereld,maar ook door wat er mijn eigen hart gebeurt ! Télkens weer richt ik mij tot HEM die met Zjn Geest in mijn en in ons aller hart woont ! Toch ben ik vaak door Hem zielsgelukkig in de stilte van de natuur,in het geven en krijgen van oprechte liefde en medeleven en vooral in het bewust zijn Onvoorwaardelijk bemind te ZIJN!!! Dán kunnen wij op onze beurt genezen,vergeven en graag zien!
BeantwoordenVerwijderenkep
"Liefdevol" is het woord dat door heel de verhaal van Jezus stroomt. 🙏🎶
BeantwoordenVerwijderenAls we ziek zijn, gaan we naar de dokter. Gelukkig kunnen we dat. Maar eigenlijk zouden we eerst naar dé Dokter moeten gaan en daarna naar de huisarts of specialist. Dat is dan voor onszelf. En wat anderen betreft (zieken), zegt Jezus: "Genees de zieken". De medische wetenschap speelt daarin een grote rol en daar moeten we dankbaar voor zijn. Als christenen lijkt het me logisch dat, wanneer we zieken bezoeken of ontmoeten (waar dan ook, ook op straat) dat we hen de handen opleggen en voor hen bidden. We deden het gisteren nog toen we bij de wagen stonden waarmee een zieke naar huis ging rijden. Handen opleggen en bidden. Als de normaalste zaak van de wereld. Voorafgaand daaraan bezochten we met de zieke en zijn echtgenote de kathedraal. Daar kwamen, verrassend en onverwacht, 2 jonge mannen op ons afgelopen en de één zei: "Jullie hebben vorig jaar voor mij gebeden" (het blijft wel hangen, zie je!). "Dit is mijn broer, willen jullie ook voor hem bidden?". Direct gedaan natuurlijk. Mochten de eerste leerlingen en de eerste Kerk niet op die manier (en ook andere) de mensen benaderd hebben, dan was het christelijk geloof nooit doorgegeven en tot ons gekomen. Hoe zorgen wij voor het 'doorgeven van het geloof' aan de volgende generaties? Met een 'lauw' geloof kan de Heer niet veel doen. Vurig, enthousiast en niets onder de stoelen steken. Zoals kardinaal Danneels in 1990 al schreef: “Met prediking en gebed moeten we hoognodig uitbreken uit de traditionele ruimtes. Misschien wel de straat op”. Wat hebben wij daarvan waargemaakt? Met prediking én gebed, schrijft hij. De straat op! Vruchten dragen zoals de Heer die van ons verlangt. Het is geen optie, het is een heilige plicht die grote vreugde geeft. Komaan!
BeantwoordenVerwijderenBeste anoniem van 11.38 u,
VerwijderenJe 'bevlogen' reactie komt recht uit je hart. Ontroerend wat er gebeurde. Mooi dat je je intuïtie hebt gebruikt en daar zo'n heilzame ervaring bij had.
We kennen het begrip 'straatpastoraat. Ik weet niet hoe lang het bestaat, maar in elk geval zijn er mensen die dit regelmatig beoefenen, als manier om allerlei mensen te bereiken die bij geen enkele kerk horen en uit zichzelf ook niet zomaar bij een pastor aan zouden kloppen. Het lijkt wel het omgekeerde van de gebruikelijke manier om mensen te bereiken. Bij jullie is het geslaagd.
Ik herinner me dat ik ooit getroffen werd door een 'verwaarloosd' persoon die ergens in een stad op een stoep zat in een gewone straat. Ik kreeg de impuls om naast haar te gaan zitten. Dat heb ik gedaan. Haar ogen lichtten op. We hebben nauwelijks een gesprek gevoerd. Ik zat gewoon bij haar, gaf waarschijnlijk iets van brood of fruit wat ik toevallig bij mij had. Een tien minuten, niet langer heb ik naast haar gezeten. Nee, gebeden heb ik niet, maar later toen ik thuis was, 'zat ik als het ware nog naast haar' en heb ik voor haar gebeden. Wat me bij is gebleven dat was het oplichten van haar ogen. We waren heel even dicht bij elkaar. Het is jaren geleden en ik herinner het me nog.
Dit is zomaar wat er bij mij opkwam toen ik je verhaal las, je getuigenis. Dankjewel voor het delen.
Het gaat niet om een stunt, noch van jullie, noch van mij. Het zit niet in een systeem, hoewel ik bij jullie toch iets beluister van een directe bewogenheid waar je iets mee doet.
'Evangeliseren' kent vele vormen. Ieder mens kan, in totaal andere situaties iets voor anderen betekenen zonder dat je daar een etiketje op plakt of een systeem van maakt.Ook zonder officieel gebed kunnen we vanuit onze hartsbewogenhgeid heel veel voor mensen betekenen. Elke daad vanuit liefde gedaan kan gebed ZIJN.
Ricky
Dank voor je bemoediging. Reeds enkele jaren zijn wij met een aantal mensen op zaterdagvoormiddag in onze kathedraal aanwezig om de bezoekers/toeristen enz... vriendelijk te benaderen en na een gesprekje ons gebed aan te bieden. Tot onze verwondering aanvaardt de hele grote meerderheid dit moment van spontaan gebed voor hen. We ontmoeten mensen van over de hele wereld. Vorig jaar konden wij met meer dan 1.400 mensen persoonlijk bidden. Blijkt dat er een grote geestelijke nood (leegte) is, die niet altijd ingevuld wordt door de geijkte kaders van liturgie en andere vieringen. Getuige daarvan de gesprekken die we dan met mensen hebben. Blijdschap, opluchting, dankbaarheid alom. Het motiveert ons om verder te doen. En ja, ook op straat en bij de dakloze gaan zitten, we hebben voortdurend kansen. Wat/wie houdt ons tegen? 'Leuk' (of 'verdrietig' voorvalletje): bij het aanspreken van een bezoeker in de kathedraal bleek de man uit Duitsland (streek Zwarte Woud) afkomstig te zijn. Na een kort gesprek bieden we ons gebed aan en krijgen als antwoord: "Voor mij hoef je niet te bidden, ik ben theoloog". Ook dat gebeurt.
Verwijderen