dinsdag in week 30 door het jaar

BARENSWEEËN, TOEN EN NU. VOLHARDEN IN DE HOOP
(bij Rom 8,18-25)

Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt.

Beste mensen, het lijkt wel of het onderwerp van Paulus waar hij in de Brief aan de Romeinen over schrijft gemakkelijk over te plaatsen is naar 2023. Hij gebruikt een prachtig beeld: barensweeën. Ja, de natuur is in barensweeën, we horen er bijna dagelijks over. Maar niet alleen de natuur, wij mensen, de hele bevolking van de wereld is in barensneeën. En het ‘kind’ wil maar niet geboren worden.

Velen van ons hebben misschien de spanningen meegemaakt als er een nieuw mensenkind geboren ging worden, of ook dat de geboorte niet altijd even vlot verliep. Anderen hebben het van horen zeggen. Pijnen die voorafgaan aan de geboorte van een nieuwe mens zijn de voorboden die vertellen: Het komt eraan, nog even en het is zover …, maar soms moet er ingegrepen worden als het kind of/ende moeder in gevaar zijn.

Nu, bij de barensweeën van de natuur en de hele mensenwereld is er een stremming ontstaan in het geboorteproces. De natuur, de rampen, de oorlogen, het geweld, de mensen, het lijkt niet op te houden met de weeën. Wie kan er ingrijpen? En hoe dan? Kunnen we nog geloven dat er iets nieuws gaat beginnen, een nieuwe wereld zonder angsten en rampen, zonder geweld, zonder oorlog, zonder twijfel aan de zin van dit bestaan? De weeën van de wereld zijn als de golven van de zee die hoger en hoger worden en veel mensen ‘verdrinken’ erin.

Paulus wil ons hoop geven. Hij zegt heel nuchter:
Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien. Maar als wij hopen op wat we nog niet zien, blijven we in afwachting daarvan volharden.

De schepping zal bevrijd worden uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister … lezen we in deze brief, en zij niet alleen, maar ook wijzelf …

Volharden, dat zegt Paulus, de moed niet opgeven. Een spreekwoord zegt: ‘Moed verloren, al verloren.’ Kunnen wij de moed bewaren in onszelf, kunnen we, naast onze inzet, erop blijven vertrouwen dat er een God is, die zijn schepping niet laat vallen, maar er trouw aan is, en ook trouw vraagt van ons, die tot medebeheerders gemaakt zijn van deze schepping?

Laten we bidden

Goede Vader,
U die ons kent zoals we zijn,
blijf bij ons,
nu de wereld die U zo mooi geschapen hebt
zo lijdt met grote barensweeën:
de natuur, de mensen.
Soms is het moeilijk het vertrouwen gaande te houden.
Zonder Uw hulp kan ons eigen gebrekkige inzicht
niet leiden tot ontwikkeling van het geboorteproces
waarin de natuur en het mensdom zich nu bevinden.
Blijf bij ons en onze wereld door Jezus, Uw Zoon,
en help ons om goede medewerkers te zijn
voor het behoud van Uw schepping.
Amen

Beste mensen, laten we de hoop gaande houden, op dingen die we niet kunnen zien, zoals Paulus ons toeroept in de tekst van vandaag. Niet zien en daarom juist geloven.

Ricky Rieter

Reacties

  1. Ik zou even willen terugkomen op Anoniem van gisteren die om 18:24 volgende post plaatste:

    "Durven we bij ons gebed voor de zieken écht geloven en écht verwachten dat de Heer de zieke geneest?! Hoeveel geloof hebben we eigenlijk? Ik stel de vraag ook voor mezelf. Eén ding is zeker, zoals de Heer het in zijn woord zegt: "Hij is dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid", een God die redt, geneest en bevrijdt. Ook lichamelijke genezing hoort daarbij. Spijtig genoeg heeft de Kerk in de loop van de tijden dit aspect (dit geloof) losgelaten. Zie het sacrament van de ziekenzalving (klemtoon op 'zieken', niet op stervenden). Er wordt in de gebeden geen woord gerept over genezing. Wat voor een geloof is dat dan?"

    De ziekenzalving zoals de Kerk die aanbiedt en toedient is op de eerste plaats een gebed om sterkte voor de zieke. Het aspect 'genezing' heeft daar natuurlijk ook z'n plaats in (zowel de innerlijke als de uiterlijke genezing), maar de nadruk ligt op het gebed voor de zieke dat hij of zij 'sterk' mag zijn in wat hij of zij te dragen heeft.
    We mogen de ziekenzalving daarom ook niet louter herleiden tot een palliatief gebeuren, zoals dat vaak gebeurt. In de volksmond noemt men het wel eens 'de laatste sacramenten'. Dit kan het zijn, maar dit hoeft het niet te zijn.
    In die zin kan de ziekenzalving ook toegediend worden aan jongen mensen, los van een nakend sterven.
    Uiteraard is het mooi en zinvol dit sacrament toe te dienen wanneer iemand gaat sterven, zeker als je het aspect 'biecht' daarin aanwezig brengt. Niets is zo mooi dan zó te mogen sterven.
    Maar laten we het ziekensacrament niet tot enkel dát aspect verengen, want dan doen we afbreuk aan de inhouden van dit sacrament.

    Zomaar een mijmering nadenkend over die post van anoniem gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor die mijmering, zeer waardevol.

      Verwijderen
    2. Akkoord met wat je schrijft. Maar we mogen de ziekenzalving ook weer niet verengen tot 'bidden om sterkte'. Waar is ons geloof in Jezus die ook vandaag nog geneest (en ja, zowel innerlijk al lichamelijk)? We hebben als Kerk, als christenen, héél veel in handen (en in het hart) dat we niet of te weinig gebruiken. Jezus geneest, ook vandaag! Ben zelf uit een fatale coma gekomen zonder enig letsel achteraf, zuiver door het gebed van velen. De hersenchirurg kon het niet geloven. Heb nog getuigenissen uit onze onmiddellijke vriendenkring, waarbij specialisten versteld stonden bij wat er gebeurde. Zijn we soms een beetje te soft in ons geloven?

      Verwijderen
    3. Gewoon ter info: zaterdag 4 november 2023 is er in de Gemeenschap Moeder van Vrede te Gistel een genezingsdienst (jawel!) die start om 14u in de namiddag. Iedereen is er welkom!

      Verwijderen
    4. en op zaterdag 25 november in het seminarie in Leuven 14.00 tot 17.00 uur met eucharistie.

      Verwijderen
  2. Ik wil je nog danken Ricky om je oproep van vandaag te 'volharden' en daardoor de hoop gaande houden. Hoop niet zozeer als passief naar iets verlangen, hopen dat het beter wordt. Maar hoop als 'engagement' in het goede, als - zoals je dat zo mooi schrijft - 'medebeheerders van deze schepping'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ricky mooie benadering,om te overwegen wanneer we moedeloos zijn . Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten