zondag 30 door het jaar - A

LIEFDE

Als je de hele Bijbel - de 'Blijde Boodschap' - zou samenvatten in één woord, zou dat 'liefde' kunnen zijn. God liefhebben, je naaste, jezelf. Het is de grondslag, zegt Jezus vandaag, van Wet en Profeten.

Diep in onszelf weten we dat liefde vrede geeft: vrede in onszelf, vrede aan de ander, vrede in de samenleving. De vrucht van de liefde is enkel positief, opbouwend, gewoon goed voor iedereen. Eigenlijk is de liefde het meest edele dat er bestaat.

En toch speelt de mens het klaar er zo weinig van te bakken. Kijk naar die twee grote oorlogen die momenteel woeden, naar het grote onrecht in de wereld dat zoveel mensen honger hebben en in armoede moeten leven. Maar ook in onze eigen landje slapen mensen nog steeds in kartonnen dozen onder bruggen, staan er lange rijen aan voedelsbanken in onze steden. Maar laten we ook naar ons eigen leven kijken: in onszelf. We willen wel liefhebben, maar spelen het zo moeilijk klaar. Zoals Paulus gisteren zei: Het goede dat ik wil doe ik niet en het kwade dat ik niet wil doe ik. De mens is toch een vreemd wezen wat dat betreft.

Misschien ligt ons probleem wel in het feit dat we het liefhebben veel te veel in eigen handen willen nemen. 'Ik' ga liefhebben. 'Ik' ga dat op mijn manier doen. 'Ik' beslis wat liefde inhoudt. 'Ik' beslis hoeveel ik iemand liefheb. 'Ik' beslis wie ik bemin.

Ik ik ik ...

Krijgt God nog een plaats? Mag Hij de creator zijn van mijn liefhebben? Mag Hij de ziel zijn van mijn beminnen? Laat ik toe dat in van Hem de genade ontvang te kunnen liefhebben, en wel in zijn naam?

Wel, geliefde mensen, 'God beminnen bovenal', zoals de Schrift het zegt, betekent - mijn inziens - Hem zó welkom heten in jezelf, dat Hij inderdaad de ziel kan zijn van je liefhebben. Het betekent Hem - in Christus - door jou heen laten beminnen. Jij met Hem en Hij in en door jou heen. Het wil zeggen ervoor te kiezen penseel te zijn in zijn hand. En laat Hij maar schilderen aan het doek van zijn liefde. Maar al te graag wil Hij jou hiervoor 'gebruiken'.

De sleutel ligt in onze overgave aan de Heer. In het uitspreken van het grote 'Gij', of 'U'.

Diep vanbinnen weten we dat. En onze intentie bestaat er zelfs in met die overgave te bidden en ook zo te leven. We zouden niet liever willen.
Wat scheelt er toch aan ons dat we er zo vaak niet in slagen?

Wel, in alle bescheidenheid, denk ik dat we ook onze overgave veel te veel in handen willen nemen. 'Ik' ga mij hier eens geven aan Christus. 'Ik' ga me biddend eens helemaal toevertrouwen aan de Heer. Hoor ook hier de menselijke prestatiedrang door z'n leven, en zelfs zijn biddende overgave aan de Heer, in eigen handen te willen nemen.

En zo kom ik weer op mijn stokpaardje. Mijn excuses dat ik vaak in herhaling val. Maar ik denk écht dat we de werking van de heilige Geest niet mogen onderschatten. Hij - de Geest -  is de weg van onze zuivere overgave aan de Heer zodat Hij inderdaad door ons en met ons kan liefhebben.

Maar liefde dringt zich nooit op. God wacht. Hij is geduldig. Hij nodigt enkel uit. Nederig klopt Hij aan de deur van ons hart, wachtend tot we voor Hem opendoen. In zijn hemels geduld wacht Hij tot we van onze troon komen en ons in nederigheid te ruste leggen in de gloed van de Geest. Teder en sterk zal de Geest ons in overgave brengen aan Christus die ons zal opnemen in zijn eigen ja-woord tot de Vader.
Anders gezegd: Het liefhebben zal ons lukken, omdat we zullen geleerd hebben God God te laten zijn, óók in ons leven.

Laten we bidden

Heilige Geest,
mogen ons gebed zijn:
ons te ruste leggen in U.
Moge uw gloed ons brengen
in overgave aan de Heer.
Opdat het wonder van Gods liefde
kan gebeuren.
Kom heilige Geest.
Amen.

Een liefdevolle zondag voor ieder van u.
Geniet van de herfst, mét of zonder regen.

Met een hartelijke groet,
kris

Reacties

  1. "Doe niet aan een ander wat je zelf niet graag hebt " of "behandel de ander zoals je zelf wilt behandeld worden " is dat echt zo moeilijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Piet, dat is werkelijk moeilijk. Is het voor jou dan nooit moeilijk?

      Verwijderen
    2. Ik vind dat ook moeilijk. Het is voortdurend tegen de stroom ingaan van 'zelfzorg', zelfontplooiing, zelfontwikkeling... recht hebben op 'me-time'... Kiezen voor het goed van de ander, de hele dichte naaste in je eigen huis, je familie, je werkkring, maar ruimer gezien ook de kinderen in armoede over de hele wereld, zich die problemen echt aantrekken en er iets voor doen... je moet wel uit je luie zetel opstaan en de tegenwind trotseren van onverschilligheid en soms ondankbaarheid. Liefde tot het uiterste voor de ander gaat niet zonder offer, het wegcijferen van je eigen gemak, je eigen luiheid... Zo gemakkelijk is het voor mij helemaal niet, het is een opgave van 's morgens tot 's avonds...

      Verwijderen
    3. God vraagt toch niet dat je voortdurend over je eigen grenzen gaat en je eigen noden en gevoelens negeert? Het lijkt me ook heel belangrijk om trouw te zijn aan jezelf en te luisteren naar de signalen van je lichaam. Zelfzorg is juist een voorwaarde om goede zorg te kunnen geven aan de ander. Als je geen respect hebt voor je lichaam, de tempel van Gods Geest, dan is zorgen voor een ander uitputtend en dat is volgens mij niet wat God vraagt.

      Verwijderen
  2. Kris, het is zó mooi wat je zegt maar het dringt niet tot mij door. God vraagt toch ook van ons dat we met Hem meewerken en Zijn werk voortzetten? Dat betekent toch niet dat we met de handen over elkaar wachten tot we een duwtje krijgen van de H. Geest. Maria gaf ook haar jawoord op de vraag die God haar stelde. Je merkt wel dat het voor mij verwarrend is. Ik moet de dingen toch beamen en zonder “IK” lukt dat niet. Ik zou graag willen doen zoals jij het voorstelt maar ik kan mijzelf daarbij niet uitschakelen. Sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als ik zo lees wat je af en toe schrijft dan denk ik dat jij, in al je nederigheid en aanvaarding van jouw levenslot, al lang doet waartoe kris oproep, roosje. voor mij ben jij een voorbeeld van de werking van de Geest.

      Verwijderen
    2. Hartverwarmend Stefan. Roosje je mag er zijn.

      Verwijderen
    3. Bedankt voor deze mooie woorden. Het is zo fijn om bij deze groep oprecht zoekende deelnemers van het Bijbelcitaat te mogen horen. Het voelt als een grote familie. Heel warm en hartelijk. Dank je wel.

      Verwijderen
  3. Ja ...geloof dat je dàt kunt 'Hem 'de eerste plaats in ons hart toelaten èn geven !
    Door "Niet mijn wil maar UW Wil te laten geschieden !'
    Een levenswijze om élke dag weer te 'beleven '... tot de dood !
    In deze woelige tijden Christus die in ons woont 'Navolgen' en daardoor Zijn Liefde uitstralen!
    Ons 'ikje ' opzij zetten !
    Dàt brengt wel lijden mee !
    Dankjewel aan jullie allen om de aanmoedigende woorden ;
    om te léven zoals God zo graag wil !!!
    Zijn Liefde te ontvangen èn uitdragen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel bijzondere boodschap, nederigheid om zijn oproep te horen, gevoeligheid en een groot geloof. En het niet té ver zoeken, gewoon open staan voor wat zich voordoet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mengeling van geluiden vandaag. De uitnodiging van Kris - en eigenlijk van de Heer, is een uitnodiging die we nooit ten volle kunnen beantwoorden. We zijn zwakke mensen die zo'n opdracht maar ten dele waar kunnen maken, maar ... dat is niet erg, als we onze onmacht en onze zwakheid ook in Gods handen kunnen leggen. Belangrijk is onze bereidheid mee te werken, en tegelijkertijd onze erkenning van onze zwakheden. Alles zal aangevuld worden door Hem die blij is met ons zoals we zijn. Hij ziet onze goede wil.

      Verwijderen
  5. Is het zo moeilijk om eens een 'goede dag ' te zeggen tegen iemand?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn mensen die volharden in de boosheid, halsstarrigheid, die hebben het moeilijk of voor hen is het moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten