dinsdag in week 28 door het jaar

WAAR IS HIJ TE VINDEN ?
(bij Rom 1, 16-25)

Wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.

Dat is nogal een overtuigende zin die Paulus schrijft naar de gelovige gemeenschap in Rome.

Is het zo dat ieder mens God zou kunnen kennen? Ik herinner me nog uit mijn jeugdjaren dat een priester die godsdienstles gaf dit ook heel stellig beweerde. Dit deed hij vanuit deze tekst uit de Romeinenbrief.

Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken: zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is dus niets waardoor zij te verontschuldigen zijn.

Ik was er verwonderd over, had er nooit over nagedacht, maar wel herinner ik me nu deze woorden. Ik zie hem nog zitten, zijn hoofd wat schuin, zijn vastberaden en overtuigende blik. Ook zijn naam weet ik nog.

Wat me destijds opviel, en ook nu weer, is een vraag die in me is blijven hangen. Is het werkelijk zo dat ieder mens God kan kennen? Dit is een vraag, misschien wel uit alle tijden.
Wat gebeurt er niet in onze levens en in de levens van lang geleden? Ja, vele goede dingen van mensen die leven op de wijze zoals die bij de schepping bedoeld is. Maar tevens vele slechte dingen van mensen die het tegendeel laten zien. Bestaat die tweede groep dan zomaar uit blinden? Is er in hun hart nooit een lichtje aangegaan waardoor ze weten dat ze ‘fout’ zitten, en hebben ze daar niets mee gedaan of hadden ze daar de kracht niet toe? Paulus wil uiteraard de mensen van toen (en nu) er zich bewust van maken waar ze mee bezig zijn. Dat is ook zijn roeping. Tevens bedoeld voor alle mensen, voor alle volkeren (vers 14, voorafgaande aan de lezing van vandaag), voor alle tijden.

Wat kunnen we nu met deze gedachte? Misschien is het goed om bij jezelf na te gaan of het vanzelfsprekend is dat je God kent en bemint. Hoe hebben wij God leren kennen?  Is Hij altijd als constante aanwezig geweest in ons leven? Door onze opvoeding, door ervaringen van de (toen nog zuivere) schepping? Door de liefde van mensen om ons heen? Of was Hij er ook bijvoorbeeld een hele tijd niet, door eigen blindheid, onvermogen, verkeerde keuzes, tegenvallers in ons leven, weerstand tegen het onchristelijke gedrag van kerkmensen of tegen de Kerk zelf in zijn functioneren?

In de laatste zin van de tekst van vandaag staat:

die [de Schepper] moet worden geprezen in eeuwigheid. Amen.

Laten we dat nu gaan doen, samen met de psalmist. Het is  een deeltje uit psalm 19:

De hemel verhaalt van Gods majesteit,
het uitspansel roemt het werk van zijn handen,
de dag zegt het voort aan de dag die komt,
de nacht vertelt het door aan de volgende nacht.

Toch wordt er niets gezegd, geen woord gehoord,
het is een spraak zonder klank.
Over heel de aarde gaat hun stem,
tot aan het einde van de wereld hun taal.

Een Joods verhaal zegt dat God is, waar je Hem toelaat.

Beste mensen, mochten we Hem soms even een beetje kwijt zijn, dan zouden we naar buiten kunnen gaan om het universum in ons toe te laten, wie weet! Of nog simpeler, Hem toelaten op dit moment …

Ricky Rieter

Reacties

  1. Beste Ricky, ik begrijp eigenlijk niet dat u en zoveel mensen God niet vinden. Je hoeft toch maar je ogen open te doen en even na te denken. Alles wat je ziet, komt dat zomaar? Het komt toch van ergens? Voor mij is dat 'God'. Alles is ons GEGEVEN. Vandaaruit moeten we godsdienstles geven. Dat begingegeven kan iedereen aan, zowel gelovige christenen, als moslims of nog andere andersgelovigen, zelfs atheïsten of agnostici. Dat is een zeer goede gedachte die ik opraapte uit de geschriften van Prof. Ignace Verhack.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Daniël, dank voor je reactie. Ter verheldering: Gelukkig heb ik God wel mogen vinden. Natuurlijk maar ten dele, want dat vinden blijft in ontwikkeling totdat we sterven.
      Wat ik bedoel is niet de theorie of de mens God zou kunnen vinden in de zin van: 'Er moet wel een God bestaan', maar ik bedoel de praktijk in mensenlevens. De openheid om Hem toe te laten en een relatie met Hem aan te gaan, waardoor Hij zich steeds meer aan ons zou kunnen openbaren. Is het een schuldvraag als we God niet echt hebben leren kennen, al is het maar voor een klein deel? Zo klinkt het een beetje bij Paulus en bij ieder die het mensen verwijt als ze niet gelovig zijn.
      Dit zijn zomaar wat gedachten die bij mij opkomen naar aanleiding van bovenstaande reactie.

      Verwijderen
  2. We zijn blind geworden. We kennen dag noch uur

    BeantwoordenVerwijderen
  3. God openbaart zich in zijn werken. Met Hem (de Vader en Jezus) in een persoonlijke relatie komen, is het werk van de H.Geest. Wie Gods Geest verlangt, verwacht, binnenlaat, krijgt als eerste ervaring de persoonlijke liefde van de Vader en het kennen 'van binnenuit' van Jezus, persoonlijke Redder en Verlosser. "Vraag", zegt de Heer, "klop", "zoek" en je krijgt, er wordt opengedaan en je vindt. Nog een gegeven: geloven is geen kwestie van weten, maar van relatie. Men kan veel weten over God, Jezus enz... maar op zich is dat nog geen geloof. Geloof komt uit relatie. Dat is ten andere tussen mensen ook zo. Je kunt veel 'weten' over iemand (je geliefde of anderen), maar 'geloven' in elkaar komt maar vanuit een relatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. God maakt zich aan iedereen kenbaar maar mij valt wel eens op dat er mensen zijn die God op een of andere manier kennen maar dat wat zij kennen niet zo zullen noemen, omdat het woord God zo beladen is geworden door de geschiedenis en/of in hun persoonlijk leven. zij koesteren die persoonlijke God en willen die niet inwisselen voor een 'officiële'. moet nu ook denken aan iemand als simone weil die zeer religieus was maar nooit heeft willen/kunnen toetreden tot de katholieke kerk. Ik denk dat God zich kenbaar maakt aan iedereen maar bij ieder op eigen wijze. kunnen wij ook daarvoor open staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aanrader is een boek van simone weil " wachten op god"

      Verwijderen
  5. Ik denk dat er veel meer mensen geloven maar er een andere naam aan geven. Met mijn broers en zussen ben ik gelovig opgevoed maar ik ben de enige die zich nog met geloven bezighoud. Mijn geloof is met de jaren gegroeid en veranderd. Ik hoop altijd dat zij een vonkje zouden mogen ervaren van wat mijn leven zoveel verrijkt heeft. Maar wat Ricky ook aanhaalt is dat God daar is waar je Hem toelaat. Ze hebben zich afgekeerd door teleurstelling in mensen die juist “gelovig” waren. Eerst moet men zover komen om God echt te leren kennen en dan is het doen en laten van de mensen niet meer zo belangrijk. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor al die mooie reacties. Zeker, God is er als je Hem toelaat. Maar voor mij is Hij er altijd. Niet dat ik altijd met Hem bezig ben, maar zodra ik ontwaak en even nadenk, is Hij daar. Hij of zij? Allebei, God noemen we met Jezus 'Vader' omdat dat beter Zijn transcendentie weergeeft. Maar God is zeker ook een moeder, anders had Hij ons niet man en vrouw gemaakt. Vader drukt beter uit dat God alles overstijgend is, moeder is wat te dicht bij het dragen van het leven. Dat zou gemakkelijk tot pantheïsme kunnen leiden. God is wel alles hoor, maar Hij overstijgt het ook, zoals een vader wat losser staat van zijn kind dan de moeder. Toch is God een goede Vader, die al Zijn kinderen van nabij volgt. Niet om hen te bespieden, maar omdat Hij hen bemint. God is IN alles, zeggen we dan beter. Ja, je mag God gerust een andere naam geven, maar ons Nederlandse woord 'God' lijkt te komen van 'goed'. God is inderdaad goed; uiteindelijk wordt alles goed. De mensen die mij kwaad doen, kunnen mij niet aftrekken van God. Ook niet de misbruiken in de Kerk die ik ten stelligste veroordeel. Ik begrijp zelfs niet dat sommige van mijn collega's dat konden doen. Zondagavond in het nieuws werd een WZC getoond waar de bewoners in Elverdinge samen naar de tv-mis keken, en men vroeg aan een bewoonster of die misbruiken iets deden aan haar geloof. Zij antwoordde: 'Neen, ik ben altijd naar de mis geweest, ik kan nu niet meer, maar ik wil de mis op tv volgen. Die misbruiken zijn echter iets wat echt niet kan'. Dat vind ik ook. Ik vind het allemaal erg, maar al die dingen beletten mij niet te geloven in een Grond van de werkelijkheid die uiteindelijk niets dan goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In een vertaling van het Zonnelied van St. Franciscus door Huub Oosterhuis zongen wij in het seminarie: 'U Eeuwige, die ver weg zijt en ongezien, niemand is bij machte U te noemen'. Mooi hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En dan heeft u nog niets gezegd over de Drieeenheid. Vader, Zoon en Heilige Geest

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank u Daniel voor uw getuigenis. Het kan soms moeilijk zijn "de eeuwige" te voelen. Soms kan het leven zo lopen dat er schemerr heerst en je jezelve in vraag stelt of je alles wel goed deed? Dan ..."Wat ons dan kan helpen is juist op dat moment van zwakte in alle eenvoud onze realiteit in ons gebed neer te leggen. " Las ik, ik probeer dat. Het leven, voor mij alvast, is zeer genuanceerd , met zeer mooi vredevolle momenten, maar ook met hartezeer voor alles wat in onze menselijke wereld gebeurd. Dus ook met momenten van twijfel. Het spijt me.


    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten