maandag in week 27 door het jaar

CHRISTUS ALS BEDELAAR NAAR LIEFDE

Bron overweging: onbekend

Het verhaal dat Jezus vandaag vertelt is een moeilijk verteerbaar verhaal omdat we weten en ervaren dat we vaak met een boog om één van de meest wezenlijke en meest noodzakelijke waarheden van het geloof heen lopen; dat geloven namelijk geen kwestie is van theorie, maar van praktijk, niet alleen van weten en kennen, maar vooral van  beleven en doen.

Het is niet de eerste en de enige keer dat Jezus daar de nadruk op legt. Als een rode draad loopt het door heel het evangelie. Het staat als duidelijke wegwijzer langsheen heel zijn levensweg vanaf Bethlehem tot op de Calvarieberg. We kunnen er niet omheen, zelfs niet in een boog. 'Niet zij die roepen: Heer, Heer, zullen het Rijk der hemelen binnengaan, maar zij die de wil doen van mijn Vader ...' (Mt 7, 21).

Het is ook de enige norm en maatstaf waarnaar we onszelf als gelovige mensen zullen oordelen of veroordelen; de keuzeknop, in onze eigen handen, tussen 'Kom gezegenden van mijn Vader' of 'Ga weg van Mij'. Ooit zal God ons niet met de catechismus overhoren, ook niet met de tien geboden of onze geloofsbelijdenis, ook niet of we de hongerigen, de dorstigen, de zieken of de gevangenen hebben gezien, maar wél of we tegenover deze mensen even warm van hart gereageerd hebben als die Samaritaan het deed op zijn weg van Jeruzalem naar Jericho.

Laten we bidden

Heer,
doorheen elke mens komt U naar ons toe
als de goddelijke bedelaar
die snakt naar Liefde.
Geef dat wij U in iedere naaste
mogen erkennen, ontmoeten en ontvangen.
Dat ingaan op uw vraag naar Liefde
deze wereld steeds mooier mag maken,
toegroeiend naar het beeld van de hemel.
Om deze genade bidden we,
vandaag en alle dagen van ons leven.
Amen.

Mogen we zorgend aanwezig zijn naar ieder die ons pad vandaag kruist.
Een vredevolle maandag,
kris

Reacties

  1. Jona zag niet dat de mensen uit Nineve hem nodig hadden. Hij vluchtte weg. Hij zag in die vreemdelingen geen heil. Ze moesten het maar weten. De wetgeleerde wist ook niet wie zijn naaste was. Jezus maakt hem duidelijk dat je niet de naaste bent van wie ook, maar het wordt door naast, bij hem te gaan staan. Je moet je tot naaste maken van zoveel mensen in nood. Al was het maar in je gebed: bid voor de oorlog in Oekraïne, in Israël, bid voor de Palestijnen, bid voor de nieuwe slachtoffers van de aardbeving in Afghanistan. Die mensen hebben het al moeilijk door het Talibanregime. Is dat niet de synodale weg? Bij de anderen gaan staan of zitten, naar hen luisteren en dan voorzichtig Jezus in het gesprek binnenbrengen die DE barmhartige Samaritaan is voor ieder van ons. Gewoon prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn zovele bedelaars, hoe moeten we daarmee omgaan ? We kunnen ze toch niet allen helpen. 🥴

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grote aantal mensen dat hulp nodig heeft kan mij ook benauwen. Toch wil ik blijven vertrouwen dat we het samen aankunnen. Ik las eens dat we de tafel misschien langer kunnen maken zodat iedereen een plaatsje krijgt.

      Verwijderen
  3. De Samaritaan was een vijand en vreemdeling. Hoe gaan wij om met asielzoekers?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik steun dokters van de wereld. Zij werken in Brussel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En geen omhaal van woorden, maar daden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het enige wat je meeneemt in de dood is 'de liefde die we hebben gegeven en de liefde die we hebben ontvangen'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je daar zo zeker van? Of is dat een nieuw evangelie van Stefanus?

      Verwijderen
    2. Ja, Stefan, dat is HET evangelie, niet van jou, maar van Jezus, van God zelf!
      We kunnen niet iedereen helpen, maar als iedereen die het kan, ook maar één arme zou helpen, dan zou de armoede in de wereld al flink verminderen. Ik denk gewoon maar aan wat Wivina mij leerde: geef 22 euro aan Mary's Meals en je geeft een kind in de derde wereld een heel jaar lang een volle maaltijd.

      Verwijderen
    3. Dat noemen ze gerechtigheid. Ook een voorwaarde om in de hemel te komen. Het is precies of u staat aan de ingangspoort van de hemel.

      Verwijderen
    4. Uw antwoorden zijn misplaatst 11:08 en 12:22

      Verwijderen
    5. "Het enige wat je meeneemt in de dood is".....staat u aan de ingang van de hemelpoort?

      Verwijderen
    6. Reiszak best niet meenemen.

      Verwijderen
    7. Dieven en rovers beminnen elkaar ook

      Verwijderen
    8. Jarenlange ongerechtigheid is de oorzaak van de oorlog in Israël

      Verwijderen
    9. Aan anoniem van 12 .22: Ik heb medelijden met u en bid mijn rozenhoedje extra voor u vanavond nog.

      Verwijderen
    10. Gerechtigheid is onsterfelijk

      Verwijderen
    11. Vergeet uw gebedsriem niet

      Verwijderen

Een reactie posten