dinsdag in week 1 advent
Vervuld van de heilige Geest begon Jezus te juichen en zei: 'Ik loof U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt U het gewild.' Zo lezen we vandaag in het evangelie.
Velen van ons kennen de heilige Antonius, de man van Padua, volgeling en tijdgenoot van Franciscus van Assisi (13e eeuw). Wat minder geweten is dat deze Antonius een zeer geletterd en geleerd man was. Hij was theoloog en een zeer geliefde predikant. De goede man hield van studeren en wilde zo graag de liefde voor de studie doorgeven aan jonge broeders. Maar hij zat met een dilemma. Franciscus, naar wie hij zo opkeek, tevens de stichter van de gemeenschap der minderbroeders, was een eenvoudig man, zelf niet echt geleerd, en ja iets of wat beducht voor al te slimme medebroeders die de armoede en de eenvoud van het evangelie maar al te graag zouden ingeruild zien voor boeken, bibliotheken, kloosters,... Een waar dilemma dus.
Broeder Antonius kwam op de idee vader Franciscus een brief te schrijven waarin hij eerlijk en oprecht de toelating zou vragen om jonge broeders te mogen onderwijzen. Franciscus nam de brief van Antonius ter harte, en na een tijd schreef hij terug. Ik citeer: 'Broeder Antonius, broeder Franciscus wenst u heil. Ik keur het goed dat u de heilige theologie onderwijst als u maar bij dit onderricht de geest van het gebed en toewijding aan God niet uitblust, zoals in de regel staat'.
Studeren is goed. Het is nodig. Meer dan ooit heeft onze Kerk mensen nodig die de zin inzien van studie, lectuur, kennis van de andere godsdiensten, enzomeer. Maar, meer dan ooit heeft onze Kerk ook mensen nodig die, terwijl ze kennis opdoen, de geest van het gebed niet doven, hun toewijding aan God. Voor een christen zou studie en gebed hand in hand moeten gaan.
Een christen die enkel studeert zonder te bidden zal ongetwijfeld zeer slim worden, prachtige theologische goed onderbouwde constructies kunnen opbouwen. Hij zal misschien lezingen kunnen geven om U tegen te zeggen, maar waar de man in de straat nauwelijks of niets aan zal hebben. Hij zal misschien een zekere naam dragen en faam genieten dat zich beperkt tot een bepaald milieu binnen de Kerk, maar uiteindelijk zal het weinig soelaas geven in het leven in de straat.
Een christen die naast het studeren ook bidt (gebed hier bedoeld als een werkelijke godsontmoeting), zal misschien een slim mens zijn, maar hij zal een gewoon iemand blijven, een mens onder de mensen, zich thuis voelend zowel in het bisschopshuis als in de Aldi. Hij zal geen angst hebben zich vuil te maken door buitenshuis te gaan, met alle consequenties dat dat mogelijk met zich kan meebrengen. Hij zal door zijn toewijding aan zijn studie én gebed de zin voor mystiek niet verliezen, integendeel. Zijn studie zal hem helpen de juiste woorden te vinden geloofsgenoten bij te staan op hun weg, of mensen die geheel anders denken, of er een ander geloof op nahouden. Hij zal hen bijstaan doorheen liefdadigheid en het voeren van het ‘goede gesprek’.
Lieve mensen, moge zij die het kunnen, studeren. Dat kan in een schools milieu zijn, maar dat kan evengoed thuis zijn op je eentje, of met anderen in kleinere gespreksgroepen, of waar dan ook. Het kan op jonge leeftijd, het kan op latere leeftijd. Onze Kerk heeft meer dan ooit mensen nodig die kennend weten waarover het gaat, en deze kennis uitdragen. Er is veel onwetendheid vandaag onder de mensen. Jongeren zitten vandaag de dag met veel vragen en hebben recht op mensen die goede en juiste antwoorden weten te formuleren, en liefst zo dat ze inspireren. En als het kan, met wat humor.
Maar vooral belangrijk: laten zij die studeren nooit het vuur van het gebed verliezen en hun toewijding aan de liefde Gods.
En … wie niet in de mogelijkheid is om te studeren, of niet echt de capaciteiten in zich draagt zich te wijden aan theologische studie (zoals de schrijver van deze overweging), geen probleem. Het belangrijkste in het leven is nog altijd te leven in de liefde Gods, en deze zo goed als mogelijk handen en voeten geven in het gewone dagelijkse leven. Moge vooral dit laatste onze diepste vreugde zijn.
kris
Velen van ons kennen de heilige Antonius, de man van Padua, volgeling en tijdgenoot van Franciscus van Assisi (13e eeuw). Wat minder geweten is dat deze Antonius een zeer geletterd en geleerd man was. Hij was theoloog en een zeer geliefde predikant. De goede man hield van studeren en wilde zo graag de liefde voor de studie doorgeven aan jonge broeders. Maar hij zat met een dilemma. Franciscus, naar wie hij zo opkeek, tevens de stichter van de gemeenschap der minderbroeders, was een eenvoudig man, zelf niet echt geleerd, en ja iets of wat beducht voor al te slimme medebroeders die de armoede en de eenvoud van het evangelie maar al te graag zouden ingeruild zien voor boeken, bibliotheken, kloosters,... Een waar dilemma dus.
Broeder Antonius kwam op de idee vader Franciscus een brief te schrijven waarin hij eerlijk en oprecht de toelating zou vragen om jonge broeders te mogen onderwijzen. Franciscus nam de brief van Antonius ter harte, en na een tijd schreef hij terug. Ik citeer: 'Broeder Antonius, broeder Franciscus wenst u heil. Ik keur het goed dat u de heilige theologie onderwijst als u maar bij dit onderricht de geest van het gebed en toewijding aan God niet uitblust, zoals in de regel staat'.
Studeren is goed. Het is nodig. Meer dan ooit heeft onze Kerk mensen nodig die de zin inzien van studie, lectuur, kennis van de andere godsdiensten, enzomeer. Maar, meer dan ooit heeft onze Kerk ook mensen nodig die, terwijl ze kennis opdoen, de geest van het gebed niet doven, hun toewijding aan God. Voor een christen zou studie en gebed hand in hand moeten gaan.
Een christen die enkel studeert zonder te bidden zal ongetwijfeld zeer slim worden, prachtige theologische goed onderbouwde constructies kunnen opbouwen. Hij zal misschien lezingen kunnen geven om U tegen te zeggen, maar waar de man in de straat nauwelijks of niets aan zal hebben. Hij zal misschien een zekere naam dragen en faam genieten dat zich beperkt tot een bepaald milieu binnen de Kerk, maar uiteindelijk zal het weinig soelaas geven in het leven in de straat.
Een christen die naast het studeren ook bidt (gebed hier bedoeld als een werkelijke godsontmoeting), zal misschien een slim mens zijn, maar hij zal een gewoon iemand blijven, een mens onder de mensen, zich thuis voelend zowel in het bisschopshuis als in de Aldi. Hij zal geen angst hebben zich vuil te maken door buitenshuis te gaan, met alle consequenties dat dat mogelijk met zich kan meebrengen. Hij zal door zijn toewijding aan zijn studie én gebed de zin voor mystiek niet verliezen, integendeel. Zijn studie zal hem helpen de juiste woorden te vinden geloofsgenoten bij te staan op hun weg, of mensen die geheel anders denken, of er een ander geloof op nahouden. Hij zal hen bijstaan doorheen liefdadigheid en het voeren van het ‘goede gesprek’.
Lieve mensen, moge zij die het kunnen, studeren. Dat kan in een schools milieu zijn, maar dat kan evengoed thuis zijn op je eentje, of met anderen in kleinere gespreksgroepen, of waar dan ook. Het kan op jonge leeftijd, het kan op latere leeftijd. Onze Kerk heeft meer dan ooit mensen nodig die kennend weten waarover het gaat, en deze kennis uitdragen. Er is veel onwetendheid vandaag onder de mensen. Jongeren zitten vandaag de dag met veel vragen en hebben recht op mensen die goede en juiste antwoorden weten te formuleren, en liefst zo dat ze inspireren. En als het kan, met wat humor.
Maar vooral belangrijk: laten zij die studeren nooit het vuur van het gebed verliezen en hun toewijding aan de liefde Gods.
En … wie niet in de mogelijkheid is om te studeren, of niet echt de capaciteiten in zich draagt zich te wijden aan theologische studie (zoals de schrijver van deze overweging), geen probleem. Het belangrijkste in het leven is nog altijd te leven in de liefde Gods, en deze zo goed als mogelijk handen en voeten geven in het gewone dagelijkse leven. Moge vooral dit laatste onze diepste vreugde zijn.
kris
In de Advent is de eerste lezing meestal de profetie, het evangelie de vervulling ervan.
BeantwoordenVerwijderenVandaag mooi hé? Er komt een nieuwe twijg aan de oude stronk van Isaï. Isaï was de vader van David. Deze David gold als een zeer goede koning. Zijn tijd was het hoogtepunt in Israëls geschiedenis. Jesaja droomt in moeilijke tijden opnieuw over de tijd van David. Er komt een nieuwe David, zegt Jesaja. Die komt ook met Jezus. Je moet er wel klein genoeg voor zijn om Hem te zien. Hij brengt zo'n prachtige harmonie in ons leven en in de wereld, dat is het Godsrijk, maar veel mensen zien het niet. In Jezus leeft de Vader, in Jezus leeft God. Zie Hem leven. En doe niet zoals velen van onze politici die als eerste prioriteit hebben: de secularisatie. Secularisatie is verwereldlijking, het is de samenleving en het beleid onttrekken aan godsdienst en Kerk. Ik wil allang niet meer dat de paus ook de wereldlijke leider is van bijna geheel Italië of dat de bisschop van Luik ook prinsbisschop is. Niemand in de Kerk wil dat nog. Maar onze politici gaan te ver. Godsdienst mag voor hen: privé, in jet hoofd, thuis en in je kerk. Niet op het publieke forum. Dat is jammer. Christenen hebben publiek wel wat te zeggen dat de samenleving meer samenhorig maakt en meer menslievend. Ik vrees dat, als onze politici Jezus buitensluiten, zij zullen komen tot een onmenselijke samenleving, ik zou zelfs zeggen tot een soort 'schurkenstaat' waar de rijken en de machtigen alles te zeggen hebben. Dat is zelfs geen democratie meer. Ik zie het nu al met al die zich uitbreidende wetten over het begin en het einde van het leven. Als een mens al niet meer geboren mag worden? Als hij de tijd niet meer krijgt om rustig te sterven? Is dat nog menselijk of menswaardig?
Kris, heel fijn dat je iedere dag weer, de juiste woorden vindt bij een stuk bijbel. Zo blijft het evenwicht tussen geleerdheid en weten en doen in liefde.
BeantwoordenVerwijderenik kan eenieder die een goede balans zoekt tussen kennis en gebed de lectio divina aanbevelen.
BeantwoordenVerwijderenEn … wie niet in de mogelijkheid is om te studeren, of niet echt de capaciteiten in zich draagt zich te wijden aan theologische studie (zoals de schrijver van deze overweging), geen probleem. Het belangrijkste in het leven is nog altijd te leven in de liefde Gods, en deze zo goed als mogelijk handen en voeten geven in het gewone dagelijkse leven. Moge vooral dit laatste onze diepste vreugde zijn.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Kris. Het is waar voor hen aan wie het niet gegeven is te kunnen studeren. Maar het is evengoed waar voor hen die het wel kunnen.
dank voor uw inspirerende woorden !
BeantwoordenVerwijderenKennis is zeker goed en nuttig. Ook in het geloof. Maar de ware kennis over God en de mens wordt niet geopenbaard door theologie enz..., maar door het licht van de Heilige Geest. Een schitterend voorbeeld daarvan is de openbaring die aan Saulus-Paulus werd gegeven en waarvan hij getuigt in zijn geschriften: "Want ons heeft God het geopenbaard door de Geest". Andersgelovigen komen ook in deze tijd tot bekering en leren Jezus kennen, komen tot het besef dat God liefde is, sterker nog: komen tot de diepe ervaring dat God hen persoonlijk liefheeft, door een innerlijk licht dat hen geschonken wordt. Spreek maar met de (ex)moslims die ook in Vlaanderen deze ervaring hebben opgedaan. Geef ons, Heer, verstandige, goed gevormde herders, maar vooral bezielde herders.
BeantwoordenVerwijderenHet belangrijkste in het leven is : leven in de liefde van God (Marie-roos)
BeantwoordenVerwijderende Geest helpe ons daartoe !
Dank voor al die ge-inspireerde en inspirerende teksten! ons gegeven om ervan te leven !
Kris, Daniël, Rina, Stefaan,Marieroos ,An, Anoniem, bezielen ons met waarheid !