woensdag in week 2 advent

Vandaag lezen we bij de profeet Jesaja: 'De Heer geeft de vermoeide kracht.'

Heb je ook soms van die dagen dan het moeilijk gaat, in de zin van dat je je precies door de dag heen moet sleuren. Dit kan op fysisch vlak zijn, maar evengoed op psychisch vlak, en zelfs op religieus vlak. Zonder dat we het altijd beseffen lopen deze drie soms door elkaar, overlappen ze elkaar, heeft het een invloed op het ander, enz... . Een mens is een geheel en alles hangt aan elkaar.

Ja, soms kan het leven een echte pffffffff zijn, één grote zucht. Soms zijn we op, weegt alles zwaar, kunnen we moeilijk bidden, ons lichaam doet pijn, we zijn moe, we voelen ons niet begrepen, die stomme rekeningen die er nog liggen, we zijn eenzaam, we leven met schuldgevoel,... . Ach, het is bij ieder van ons hoor. Iemand die beweert dat hij van dit alles geen last heeft: vooral niks van geloven!

Konden we maar in onze pfffffffff de Heer welkom heten die, zoals Jesaja vandaag zegt, kracht geeft aan de vermoeide. Dat doet Hij werkelijk hoor. Probleem is dat we ons dikwijls opsluiten in onze pfffffff, ons hoofd naar beneden, onze lip tot bijna op de grond.

Lieve mensen, laat ons kiezen: kop op, borst vooruit, ogen en hart gericht op Jezus. Hij glimlacht naar je met zijn liefdevolle blik, met ogen vol van warme barmhartigheid, zijn handen uitstrekkend naar u, met die eenvoudige woorden als: 'Kom, kom naar me toe, vlei je tegen me aan, Ik zal je kracht geven, leven, liefde'.

Ja mensen, laten we de Heer zo welkom heten. Geef je pffffffff maar aan Hem. Hij ontvangt je zoals je je nu voelt. Hij kan veel aan hoor. Laat Hij je kracht zijn, je stuwing om lief te hebben, je innerlijke warmte om een vredevol mens te zijn.

Goede Jezus, ontvang me met mijn pffffffff.

kris

Reacties

  1. Dank u, Kris. Er zijn inderdaad van die dagen dat wij niet meer verder kunnen. Dan kunnen wij alleen onze onmacht door onze God laten bestralen, maar misschien zijn er dagen dat we er zelfs niet aan toe komen om met onze onmacht naar Hem toe te gaan. Mocht Hij in Zijn goede mildheid dan zelf naar ons toekomen en ons oprichten uit ons zuchten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn van die dagen dat ik inderdaad niet in staat ben om krachtiger tegen mijzelf op te treden. Dan schaam ik mij tegenover God dat ik zo lauw ben maar als het weer beter gaat blijf ik daar een akelig gevoel aan overhouden. Zoiets van”Nu wel omdat het je bevalt” . Het geeft mij wel troost dat Hij weet dat ik oprecht van Hem wil houden en Zijn wil doen. Hij weet precies hoe ik mij voel en zal het mij vergeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Kris.....net wat ik nodig had deze morgen !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is 't een gebrek aan zonlicht,onbegrip wat er in de wereld gebeurt, piekeren over eigen zonden (zelfs die van 't verleden dus nog schuldgevoelens),spijts de lichtjes en de kerststal wachtend op "baby Jezus" ,de drukte van de komende feesten (nee want ik heb liefhebbende kinderen die helpen) ...maar 't is bij mij soms ook van pffff !
    En dan komt de bevrijding en de troost door Jesaja te lezen :"Dan zullen we onze vleugels uitslaan als een adelaar"!
    in de Psalm "HIJ geeft de vermoeide kracht ,de machteloze geeft HIJ macht in overvloed"!
    En in 't Evangelie :Mijn juk is zacht en Mijn last licht"!
    Dus mensen laten we opstaan en in Zijn Armen troost,veiligheid,kracht ,vrede en teruggevonden vreugde vinden
    Laten we verbonden met elkaar door HEM... bidden dat ons zuchten moge veranderen in een kreet van vreugde om ZIJN LIEFDE !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dan komt de bevrijding en de troost door Jesaja te lezen :"Dan zullen we onze vleugels uitslaan als een adelaar"! Prachtig, het beeld van de adelaar en als ge weet hoe een adelaar te werk gaat om boven de storm te vliegen en hoe hij zijn jongen leert vliegen..geweldig! Laten we de "adel" voelen van onze ziel, te bespeuren in 'ADELaar"!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze imponerende, koninklijke roofvogel is moedig en sluw. Hij heeft een grenzeloos geduld. De Arend is goed ontwikkeld, zowel op lichamelijk als geestelijk vlak. Hij heeft een fiere en kalme aard!!!

      Verwijderen
  6. Dank je wel Kris voor je tekst. Die lees ik met de glimlach en toch is hij zo levensecht :
    "De Heer geeft de vermoeide kracht"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom voelen wij ons (altijd) van nature uit schuldig voor iets lastigs dat we zelf niet kunnen vatten?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten