Goede Vrijdag

Gebed van Franciscus van Assisi voor de Gekruisigde

Hoogste, roemrijke God,
verlicht de duisternis van mijn hart
en geef mij het ware geloof,
de gegronde hoop en de onverdeelde liefde,
het aanvoelen en de kennis,
Heer, om uw heilige en waarachtige opdracht
te kunnen volbrengen.
Amen


Vragen om mee op weg te gaan

Kan ik de genade van het kruis op zo'n wijze ontvangen dat ik Christus toelaat dat Hij alle duisternis in mezelf ombuigt naar Gods licht?

Ben ik bereid de dorst te lessen van zij die door hun lijden het beeld van de Gekruisigde in zich dragen?

Reacties

  1. Iemand vertelde mij deze week dat Jezus op het kruis ons de verzoening bracht. In het Duits is dat 'Versöhnung'. Hij vertelde dat hij ooit een Vlaamse Jezuïet dat Duitse woord voor verzoening had horen vertalen met 'verzoning'. Dat is prachtig. Jezus is mens geworden om ons mee te trekken in Zijn Zoon-van-God-zijn, in Zijn kind-van-God-zijn. 'Aan allen die Hem wel aanvaardden, gaf Hij het vermogen om kind van God te worden', lezen we op Kerstmis (Joh. 1, 12). Hij heeft dat geprobeerd met prediking en wondertekenen. Dat is niet gelukt. Men kreeg het voor elkaar dat Hij de doodsstraf kreeg. Dat heeft Jezus aangenomen als Zijn unieke kans. Wat niet ging met preken en tekenen, volbracht Hij op het kruis. In Zijn vastgenagelde uitgestrekte handen en armen op het kruis, trok Hij alle mensen met Zich stervend mee naar de Vader. Daar maakte Hij ons tot zonen, dochters, kinderen van God, zoals Hij dat was. Verzoning, echt om het uit te jubelen vol dankbaarheid. God, wat bent U wonderbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee bedenkingen:
    De zondeval gebeurde in het Aards Paradijs, ook wel de Hof van Eden genoemd. In een andere tuin, de Hof van Olijven, maakt Jezus door Zijn kruisdood de zondeval ongedaan en brengt de hele mensheid verlossing.
    Merkwaardig dat Jezus in het graf gelegd wordt door enerzijds Jozef van Arimathea, die in het geheim een leerling van Jezus was en anderzijds Nicodemus die destijds ook heimelijk in de nacht uitleg kwam vragen in een diepgaand gesprek met Jezus.
    Daar zit allicht een verklaring achter die mijn petje te boven gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kruisdood

    hoe lang al gezworven zonder ontmoeting
    op zoek naar uw blijvend gespreide armen;
    hoe donker de nachten van pijn en beproeving,
    niets restte mij meer dan de hoop op erbarmen.

    hoe diepgaand de dagen door angst verduisterd,
    tot eindelijk ik zag, in een schijnsel van licht
    hoe alleen u daar hing, ontmensd en ontluisterd,
    maar verheven, als heilsteken opgericht.

    daar zag ik uw lichaam met wonden bedekt,
    hoe hevig uw pijn heel mijn zijn toen doorkliefde;
    ‘neem je kruis’, sprak u zacht, ‘en volg nu mijn weg’
    ‘want licht is mijn last, mijn last is de liefde’.

    zo ontsloot toen uw lijden mijn donkere hart,
    vond mijn dood de dood in uw sterven,
    mocht mijn zoekende ziel, eerst gesluierd in zwart,
    ontstorven in liefde uw leven beërven.

    s r

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haiku voor Goede Vrijdag

    Bloedrode horizon,
    Een kruis getekend in tijd,
    Verlossing ontwaakt.

    Een toegewijde kruisdag voor u allen.
    Van harte, kris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. “Ben ik bereid de dorst te lessen van zij die door hun lijden het beeld van de Gekruisigde in zich dragen?” Ja Heer, met Uw kracht, liefde en mededogen zal dat gaan en laat mij Uw zon zijn in hun zware dagen en laat Uw geduld mijn deel zijn. Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit zal ik ook proberen ..Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten