maandag in de Goede Week

OVERVLOEDIGE LIEFDE
(Bij Joh 12, 1-11)

Op deze maandag van de Goede Week worden we herinnerd aan het intieme moment tussen Jezus en zijn vrienden in het huis van Simon de melaatse. Daar zit Maria aan de voeten van Jezus, liefdevol zalvend met kostbare nardusolie. Haar daad van overvloedige liefde en respect weerspiegelt het diepe begrip van de tijd die komen gaat.

De kostbare olie die Maria gebruikt, toont aan dat ware liefde royaal is, vrijgevig en zonder voorbehoud. Het herinnert ons eraan dat we onze beste gaven niet moeten sparen voor speciale gelegenheden, maar dat we ze moeten gebruiken om liefde en zorg te tonen aan Jezus en al degenen die ons dierbaar zijn.

Maar te midden Maria's tederheid en genegenheid is er ook een schaduw aanwezig, vertegenwoordigd door Judas Iskariot, die klaagt over de verspilling van de kostbare olie. Hij kan de diepte van Maria's gebaar niet begrijpen, verblind door zijn eigen ego.

In de Goede Week worden we uitgenodigd om onze eigen houding te onderzoeken ten opzichte van de kostbare geschenken die we hebben ontvangen - niet alleen materiële rijkdom, maar ook tijd, talenten en relaties. Zijn we bereid om ze vrijelijk aan anderen te geven, in een geest van liefde en solidariteit, zelfs als anderen ons niet begrijpen of onze motieven in twijfel trekken?

Moge deze dagen voor Pasen ons inspireren om als Maria te zijn - vrijgevig in onze liefde, vastberaden in onze toewijding en vrij van angst om te geven van wat het kostbaarst is voor ons. Moge we, net als zij, de liefde van Jezus weerspiegelen in al onze daden en woorden, en zo een licht zijn voor anderen in tijden van duisternis.

Laten we bidden

Liefdevolle God,
In deze heilige week komen we tot U
met een nederig hart,
geïnspireerd door het voorbeeld van Maria
en haar tedere daad van liefde en toewijding.
Laat ons, net als Maria,
de kostbaarheden van ons leven
vrijgevig aanbieden
in een geest van overvloedige liefde.
Mogen we de moed hebben
om te geven zonder terughoudendheid,
wetende dat uw liefde ons overvloedig beloont.
Help ons om te allen tijde te handelen
vanuit een diep begrip van uw genade en barmhartigheid,
ook als anderen ons niet begrijpen.
Door Christus, onze Heer.
Amen.


Vragen om mee op weg te gaan

Hoe kan ik de symboliek van de kostbare olie interpreteren in het licht van de komende gebeurtenissen in de Goede Week?

Op welke manieren kan ik mijn liefde voor Jezus en de naaste uitdrukken in mijn dagelijks leven?

Reacties

  1. Laten we mekaar vandaag zegenen met een liefdevolle zalvende glimlach, een liefdevol zalvend woord, een liefdevolle zalvende daad , het kost geen geld , maar het is zo kostbaar .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel om ons te baden in deze liefdevolle aanrakingen !
    Ook ik zal mijn gedachten ,mijn relaties vandaag benaderen met liefde !
    Daartoe gericht naar Christus in mij en in ons om door Zijn Liefde zacht en teder mijn medemensen te benaderen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms vind ik het liefdevol geven zo moeilijk omdat het niet zo begrepen wordt. De wereld is zo hard. Patriarchale en autoritaire opvoeding hebben het mij niet gemakkelijk gemaakt. En nu nog niet. Hoewel ook deze periode met goede bedoelingen was. Hoe gaat de toekomst zijn? Hopelijk toch meer liefdevol.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind een gesprek met gelijkgezinden gemakkelijk ,zelfs met moslims. Wat zeer moeilijk is , is een gesprek met ongelovigen, (en die zijn er ) maar als ik het evangelie lees van gisteren,
    was dat in de tijd van JEZUS niet anders,
    Misschien is het niet nodig bij de grote meute te horen, bij JEZUS waren er ook enkelingen
    zoals Simon van Cyrene, Marie-Madeleine, Joseph van Arimathie .
    De menigte dreven Jezus tot de dood, enkelingen hebben hem geholpen te leven.
    Misschien proberen één van die enkelingen te zijn .
    zelfs als anderen ons niet begrijpen of onze motieven in twijfel trekken?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten