zondag 17 door het jaar - A

De overweging van vandaag is van de hand van Frans Mistiaen, s.j.

Vandaag gaat het over de schat en de vreugde van het Rijk Gods, of, zoals Matteüs het liever noemt, het ‘Rijk der hemelen’.

Maar wat is dat Rijk Gods? Natuurlijk is het geen stuk land, afgebakend achter grenspalen; ook geen toekomstige hemel ná onze wereld. Het Rijk Gods is een bepaalde levenshouding in het hart van mensen van nu en van vandaag, die, naar Jezus’ voorbeeld, de liefde in het centrum van hun leven zetten. Jezus’ onvoorwaardelijke, gratuite liefde is onmiddellijk te merken bij hen die proberen te leven, vanuit een mentaliteit, niet van “eisen” en “veroveren”, maar van “danken” en “geven”. Het Rijk Gods ervaart men bij hen die enerzijds fundamenteel dankbaar zijn voor het leven dat hun wordt gegund door de Vader (“God ziet mij echt graag, ook hier en nu!”) en die anderzijds ruim mededeelzaam zijn en hun liefde doorgeven aan anderen (“Ik probeer anderen plezier te doen, ook hier en nu!”). Jezus’ levenshouding groeit dus waar ook wij, bij alles wat wij ondernemen en bij alles wat wij tegenkomen, en met onze beperkte middelen die wij op dit ogenblik hebben, steeds eerst en vooral reageren met: “Ik ben dankbaar hier bemind te worden door de Vader en nu de kans te krijgen anderen te beminnen”.

De twee kleine parabels van vandaag leren ons wat er gebeurt als iemand die liefde van het Rijk Gods gaat ontdekken: dan ontstaat eerst een overrompelende vreugde die daarna een radicale verandering brengt.

Wanneer wij ontdekken waar echte liefde te vinden is: in een persoon, in een opdracht, in een levensweg, in een keuze, wanneer wij dus ontdekken dat wij dààr juist bemind worden en kunnen beminnen, dàn ontstaat er een vreugde die ons volledig doordrenkt, die ons een kracht geeft om onze moeheid te vergeten, die ons de eigen oude gewoonten opzij doet schuiven en die ons heel nieuwe wegen doet gaan. De overstelpende vreugde is het teken, het bewijs dat wij een levensschat gevonden hebben.

Daarbij brengt die vreugde een radicale verandering van onze levenswijze mee. “In zijn vreugde ging hij alles verkopen wat hij bezat.” Een mateloze vreugde brengt er ons dan toe ons leven te reorganiseren, zelfs veel prijs te geven van wat wij tot nu toe hebben opgebouwd en alles te her-ijken, te heroriënteren vanuit de gevonden schat. Let wel, dat prijsgeven gebeurt dus niet geforceerd, niet met pijn in het hart, maar heel spontaan en vrij. Voor wie overrompeld is door de vreugde van de liefde, worden de offers immers niet als pijnlijk aangevoeld.

Het evangelie leert ons dus ook dat wij het best niet beginnen met eerst van alles prijs te geven en los te laten, in de hoop dat wij daardoor wel een levensschat zullen gaan vinden. Dat zou van ons alleen maar verkrampte mensen maken. Het gaat eigenlijk juist omgekeerd. Het is omdat wij ergens zoveel vreugde ervaren dat wij spontaan, heel vrij en ongeforceerd, heel ons leven gaan herzien in functie van onze nieuw ontdekte schat.

Hebben wij al schatten ontdekt? Hopelijk wel! Laten wij maar eens nagaan hoe de beste momenten in ons leven díe zijn, waar wij, op een bepaald domein of bij een geliefde persoon, zo’n diepe, meeslepende vreugde hebben ervaren, dat wij tot alles bereid waren om juist daar bemind te worden en te beminnen.

Hebben wij al dé schat van ons leven ontdekt, het Rijk Gods, de radicale gratuite liefdeshouding naar Jezus’ voorbeeld, in álle domeinen van ons leven? Blijkbaar niet, want onze vreugde is nog niet zó totaal dat wij geneigd zijn alles prijs te geven wat die liefde in de weg staat. Voorlopig menen wij nog te moeten vasthouden aan sommige vooroordelen, aan enkele kleine genoegens, aan onze luiheid soms, onze hoogmoed of ons egoïsme.

Het evangelie zegt: “Blijf zoeken” en nodigt ons uit ook vandaag open te staan voor de mogelijke ontdekking van dat Rijk Gods, voor de mogelijke ontmoeting met dé Liefde. Eens ervaren wij de overstelpende vreugde, onvoorwaardelijk, gratuit,
totaal bemind te worden en te mogen beminnen.

Reacties

  1. Jezus beëindigt Zijn parabelrede. God en Zijn Rijk zijn een schat, maar verborgen. Het Rijk der hemelen waar God koning mag zijn, is een kostbare parel. Je mag er alles voor over hebben. De toevallige vinder van de schat ging alles te gelde maken om de akker te kopen. Wat in de akker zat, was volgens het recht van toen, ook het eigendom van de eigenaar van de akker. De koopman verkocht alles voor die ene mooie parel. Hij wist wel waarom: die parel zou hem een fortuin opbrengen. Parels uit oesters waren in de Oudheid wat nu voor ons diamant is. Velen vinden de schat niet. Velen zoeken zelfs niet naar God. Zij zijn tevreden met de leer dat alles toeval is en evolutie. Dat er een Vader aanwezig is in de schepping, komt niet bij hen op. Bij ons misschien ook niet, maar Jezus is bij ons langsgekomen. Hij heeft ons die kostbare Vader leren ontdekken. Sindsdien is alles anders: een kind dat speelt als zijn papa toekijkt, vindt het spel veel leuker. Salomo vroeg een opmerkzame geest om een goede koning en rechter te kunnen zijn. Dat was ook al een vraag naar God. God is de Rechter. Op het einde zal Hij iedereen oordelen, ook hen die niet naar Hem hebben gezocht. Maar ook voor deze laatsten zal Hij wellicht barmhartig zijn. Zo zegt het Zr. Emmanuel in de laatste fax van Medjugorje en ze haalt de Franse mystica Marthe Robin aan (+1981). Marthe zegt dat als iemand onvoorbereid en ongelovig sterft, hij of zij nog een tijdje respijt krijgt na de dood, om al dan niet nog ‘ja’ te zeggen tegen God. Hoopvol is dat. God bevordert in alles het heil, zegt Paulus in de tweede lezing. Jezus is de eerstgeborene onder vele broeders. Allen zijn geroepen om met Jezus kind van God te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit de genoemde fax van 20/07/20:

    3. De dood van jonge ongelovigen.
    Vandaag de dag sterven veel jonge mensen een onnatuurlijke dood, hetzij door een auto-ongeluk, een overdosis of door zelfmoord. Het getuigenis van Philippe Coutel is interessant omdat 3 leden van zijn familie verdronken bij een storm. Omdat geen van hen zijn geloof beleefde en op een "ongeordende" manier leefde, was hij nogal bezorgd over hen en ging naar de nu eerbiedwaardige mystica Marthe Robin in de hoop van haar iets te vernemen over hun definitieve lot. Inderdaad, Marthe had de gave om de zielen te zien. Maar toen hij bij haar aankwam, durfde Philip het niet te vragen. Ze moet zijn bezorgdheid hebben geraden, want ze liet de retraitepredikant dit zeggen:

    "Marthe vertelde me dat, wanneer jonge mensen die niet geloven, sterven zonder Jezus te kennen, er verschillende uren voorbijgaan vóór het definitieve oordeel, soms zelfs enkele dagen, voor de Heer zich aan hen toont in al zijn licht en hen vraagt: “Wil je mijn liefde?” En over het algemeen zeggen de jongeren “ja”!

    Aan Pater Maurice de Lesseps, die zich zorgen maakte over het lot van de neef van een van zijn vrienden die op verdachte manier gestorven was bij het verlaten van een nachtclub, zei ze: "Weet u, pater, op het moment van de dood krijgt de ziel een groot licht en weinig zielen zeggen nee tegen God, vooral onder de jongeren”.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. " Eens ervaren wij de overstelpende vreugde, onvoorwaardelijk, gratuit,
    totaal bemind te worden en te mogen beminnen."

    Dank je Kris om dat neer te schrijven .
    Zo'n liefde te mogen ervaren is het mooiste wat je in je leven kan overkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eens ervaren wij de overstelpende vreugde, onvoorwaardelijk, gratuit,
    totaal bemind te worden en te mogen beminnen.

    En dat 'eens' is het moment waarover pr Daniél schrijft,ik heb de Fax gisteren ook ontvangen en het gaf me zo een overweldigende blijdschap,dat ik die schat wilde delen,ik heb dan uit die fax precies dezelfde tekst aan mijn familiecontacten doorgezonden,en nu ben ik nieuwsgierig naar de reacties,ik wou ze pas bekijken na het lezen van Bijbelcitaat.

    Voor allen een gezegende en vreugdevolle zondag met de wetenschap dat zovelen misschien wel allen door hun 'Ja woord aan Jezus in hun laatste levensfase hier op aarde zullen gered worden voor het eeuwig Vaderland!!! Wees blij en dank .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb ik dit begrepen ? Jezus was niet alleen gaan zoeken in de heilige schrift ( het oude testament ), het lijkt er op dat hij heel diep was gaan zoeken – spitten ! graven onder de grond - naar iets verborgen, waar niemand nog van wist - naar iets heel klein maar van heel grote waarde…. en hij had het “koninkrijk van de hemel” gevonden. Zo noemde hij die schat. En die vondst had hem zo blij gemaakt dat hij besloten had om ze hem eigen te maken, en dat hij er ook alles voor over had om die te verwerven. De schriftgeleerde Jezus had het “koninkrijk van de hemel” gevonden en zich diep eigen gemaakt ! ( wie weet hoeveel jaar hij daarover gedaan had, en wie weet was hij daarvoor in de leer moeten gaan of op reis naar India ?? ) Maar toen hij eenmaal de eigenaar was geworden van die akker - toen die schat zoals zaad diep wortel had geschoten in zijn hart – hield hij die niet langer verborgen : hij kon er niet over zwijgen ! Hij begon rond te trekken en te prediken : het “koninkrijk van de hemel” is nabij ! Bekeer u ! Gooi uw leven helemaal over een andere boeg. Verkoop al uw bezittingen en begin een nieuw en heilig / heel leven. En van dan af was die verborgen parel een net geworden, dat mensen samen bracht van alle slag. Jezus had leerlingen aangetrokken en die hadden hun oude leven (en hun vader en boot of ossenspan ) achter zich gelaten ze werden vissers van mensen.
    Maar wat was dan die schat ? Was het de ontdekking dat je als mens tot een ontmoeting (en mettertijd een heel stabiele duurzame relatie) kan komen met de levende God, en dat je Hem ( of omgekeerd Hij u) zo graag begint te zien dat je alleen nog zijn wil wil doen, en dat ge er dan ook alles bij krijgt wat ge vraagt en nodig hebt ? Is dat het “koninkrijk van de hemel” ?
    Is het de overstelpende vreugde van de ervaring van onvoorwaardelijk, gratuit en
    totaal bemind te worden en te mogen beminnen ?
    Is dat wat er gebeurde bij die jonge mensen na hun dood ? Is dat het licht dat hen redt wanneer ze het kunnen aanvaarden, ook al leefden ze voordien zonder God en voelden ze zich verloren ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja anoniem ,mij lijkt uw slotzin het einde van de zoektocht.
      Neen ,niemand is geboeid door deze voor mij belangrijkste boodschap voor het leven van mijn geliefde familie---niemand regaeert---enkel op moppen en grappen komt er een duim---
      Het is voor mij een vorm van geloofdgetuigenis die ik wilde delen,opdat ook zij op zoek gaan naar de verborgen parel in hun hart om hier in dit leven reeds van het Rijk Gods te mogen genieten.En hoopvol zonder angst te geloven dat er méér is dan het zichtbare.

      Verwijderen
    2. Beste anoniem van 9:55,
      als ik u goed begrijpt, voelde u gisteren die vreugde van het besef dat God ons bemint, bij het lezen van een faxbericht !
      En moet u vandaag vaststellen dat andere mensen, familie die u lief is, dit niet zo ervaren ?

      Verwijderen
    3. Bij de vreugde die er was bij het lezen van de fax waarvan Pr Daniél schreef,was er enkel de gedachte aan onze jongere generatie's waaronder kind en kleinkinderen die niet denken aan wat na dit leven,de bedoeling van het delen van die voor mij blijde boodschap was dat ze zich bewust zouden worden dat na dit leven Jezus hun welkom heet en dat ze ja zeggen op Zijn liefdensaanbod,iets om af en toe bij stil te staan(dacht ik)---ik blijf bidden voor hun bescherming al beseffen ze niet dat ze een engelbewaarder hebben.Ja ,de liefde zoeken,maar ook de Liefde beantwoorden.

      Verwijderen
  6. laten we nooit opgeven de liefde te zoeken

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten