vrijdag in week 16 door het jaar

Laten we Gods Woord ontvangen als wat het is: het Woord van God, zaad uit de hemel; Christus zelf. Dat het diep mag doordringen in ons hart, dat het wortel mag schieten, en tot groei en bloei mag komen.

Laten we niet enkel het Woord aanhoren, maar laten we er ons ook mee verinnigen. Zo zullen we God aanwezig stellen in onszelf, ons gebed, onze ontmoetingen, onze (goede) werken,… wat alleen maar heilzaam en genezend is voor onszelf, de Kerk en de hele samenleving.

Laat ons eenvoudig en in diep geloof bidden, innerlijk of letterlijk geknield, een paar keer per dag, niet te lang, met een gezond boerenverstand, onze handen en ons hart geopend, zoals de akker uitkijkt naar het zaad van de boer.

Kijk in eenvoud naar God in Christus. Hij kijkt, in Christus, naar u. En omhels elkaar, niet sentimenteel bedoeld, maar als een eenvoudige en zuivere gods-ontmoeting. En laat het zaad maar kiemen.

Dan leef je. Dan leef jij in Hem en leeft Hij in u.

God, wat ben je groot !

kris

Reacties

  1. Jezus zaait het woord van God. Hij zelf is dat woord van God. Hij wil ons in dat woord inzaaien. Hij wil ons inzaaien in Zijn eigen wezen, in datgene waarvan Hij zelf leeft. En dat is Gods Koninkrijk. Dat is dat God de Heer mag zijn over ons leven. Maar dat Heer zijn van God is niet een heersen, dat is barmhartigheid. Ingezaaid worden in God is ingezaaid worden in Gods barmhartigheid. De Heer komt geen volmaakte mensen opzoeken. Wie denkt volmaakt te zijn, heeft God niet nodig. Je gaat niet naar de dokter als je perfect gezond bent. Mensen die denken het te weten, mensen die denken geslaagd te zijn in het leven, mensen die menen dat ze in orde zijn, die zullen zich niet in laten zaaien in de voren van Gods barmhartige liefde. Voor zulke mensen komt Jezus niet. Ook niet voor criticasters die schimpend vragen: ‘Geloof je daar nog in? Is dat geloof van de Kerk nog wel iets voor deze tijd?’ Zulke mensen menen het te weten. Daar antwoord je best niet op. Hoogstens kun je zeggen: ‘Ik weet van niets beters’. Maar Jezus zal het antwoord geven: je leven met Hem zal het antwoord worden. Je moet niet op de weg blijven, d.w.z. blijven treuzelen op straat en luisteren naar de praatjes van de mensen. Daar zal Gods woord geen vrucht dragen. Daar vind je geen barmhartigheid. Je moet ook niet hard worden in je leven omdat het niet loopt zoals je het graag zou willen. Dan ben je rotsgrond. Daar kan Gods barmhartigheid geen wortelschieten. Ook moet je oppassen dat je je hart niet laat overwoekeren door de distels van jaloersheid of de begeerte naar allerlei zaken die anderen misschien hebben, maar jij niet. Rijkdom en zorgen voor het aardse zijn niet bevorderlijk voor het laten groeien van Gods barmhartigheid. Het komt erop aan goede grond te zijn. Dat betekent: weten dat je onvolkomen bent, maar juist daarom een Verlosser, een Salvator nodig hebt. Neen, je bent niet volmaakt. Maar wat een geluk, zou ik zeggen. Jezus komt geen rechtvaardigen roepen, maar zondaars (Mt. 9, 13). Er zijn mensen die houden van een mooie liturgie. Liturgie mag mooi zijn, maar haar doel is dat we onze Salvator, onze Redder daarin ontmoeten. Je kunt geboeid zijn door mooie kerken en kathedralen. Maar dan bezoek je deze gebouwen als musea. Kathedralen en kerken zijn echter gebouwd om er Gods barmhartige liefde in te ontmoeten. Jezus woont daar. Hij is er werkelijk tegenwoordig en Hij wil je ontmoeten, Hij wil je iets zeggen, nl. dat je door Hem bemind bent, dat Hij zorg voor je heeft. Je kunt ‘Bijbelcitaat’ opzoeken om er mooie gedachten te vinden. Maar Bijbelcitaat wil méér! Kris schrijft zijn dagelijkse bezinningen om je mee te trekken in wat hem overkomen is, nl. dat het evangelie voor hem blijde boodschap is geworden, omdat Jezus in zijn leven langs is gekomen. Als ik iets schrijf op deze blog is dat precies ook hierom. Niet omdat ik het weet, maar omdat dat woord van God mij geraakt heeft. Dat is ook wat Jeremia zegt in de eerste lezing: de tempel is er niet meer, dus ook niet meer de ark van het verbond; welnu: laat je hart een woonplaats zijn van de Allerhoogste, doe er alle boosheid uit weg. Net wat Jezus zegt: ‘Wees goede grond, een hart waarin Gods barmhartigheid leeft en je helemaal nieuw maakt en in beweging zet naar God toe’. Dat is het Koninkrijk der hemelen: leven van Gods barmhartige liefde die Jezus brengt. En je mag best armzalig zijn. Dan precies en eigenlijk dan alleen kan God met Zijn zorgende liefde voor jou in je leven binnen. Laat Jezus, Jezus zijn, dat betekent: God redt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de Tussenzang uit Jeremia lezen we :

    "Hun rouw verander ik in vreugde,
    Ik troost hen, hun verdriet vergeten zij".

    Heer, ik geloof in U

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten