dinsdag in week 14 door het jaar

Jezus sprak tot zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Vraag dus de eigenaar van de oogst of Hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

De eigenaar van de oogst is God de Vader. Voordat Jezus zijn leerlingen werkelijk zal uitzenden, droeg Hij hen op te bidden voor meer arbeiders.

Ook aan ons wordt gevraagd te bidden voor arbeiders binnen de Kerk. Het is immers de heilige Geest die mensen zal aanzetten te doen waartoe God hen/ons uitnodigt.

Daarnaast hebben we de taak om met deze jonge mannen en vrouwen het ‘goede gesprek’ te voeren, en te blijven voeren, opdat ze zich gedragen zouden weten, bemoedigd en bijgestaan in hun groei en in mogelijke periodes van geestelijke onrust en twijfel.

Als Kerk, maar ook binnen onze gezinnen, en waarom ook niet in onze (katholieke) scholen, zouden we aan dit laatste meer aandacht aan moeten schenken. Ok, roeping niet beperkend tot priesterschap of religieus leven… het mag veel breder. Maar ook over priesterschap en religieus leven mag gesproken worden. Het is alsof dit meer en meer in de taboesfeer komt. Waarom toch… vraag ik me af. Niets is zo mooi en rijk wanneer een jong iemand die, vanuit roeping, kiest voor deze weg.

Laat ons bidden, en laat ons het goede gesprek voeren; van harte, uit zorg voor Gods gemeenschap en uit liefde voor de gave van het geroepen worden.

kris

Reacties

  1. Dank u, Kris, om het zo te zeggen.

    De kinderen van Israël gaan hun eigen wegen, wegen die niet de wegen van God zijn. Ze maken hun eigen goden. Dat doen mensen altijd graag, ook wij. Maar deze goden brengen alleen wind en storm, geen vruchten die blijvend zijn. We moeten oppassen dat we onszelf geen te gemakkelijke gerustheid geven. Het is Gods Wet die we moeten gehoorzamen, het is Gods wil die moet worden gedaan, niet mijn wil, niet mijn eigen wet. Als we God niet God laten, zijn, keren we terug naar waar we van losgekomen zijn. We keren terug naar Egypte, het slavenhuis, waar wel vis is en prei en knoflook, maar waar we slaven zijn van onze zonde. Wij, christenen, moeten oppassen dat we niet een leven gaan leiden dat los staat van ons doopsel en onze doopbeloften. Altijd dreigen we weer in onze oude liefde te vervallen, nl. onze eigenliefde. Maar onze roeping is te leven voor God en voor de anderen. Daarom zijn we vaak stom, bezeten door kwade machten. We kunnen dan God niet meer loven en prijzen, we verkondigen Hem dan ook niet meer. En als Jezus mensen vrijmaakt van deze bezetenheid, beschuldigen we Hem en ook die mensen dat ze niet meedoen met wat iedereen denkt en doet, met de mainstream dus en met de politieke correctheid. Jezus heeft medelijden met ons. Hij ziet dat we geen herder hebben. Hij wil ons helpen, Hij wil ons echt onder de liefdesheerschappij van God brengen. Daarvoor zijn arbeiders nodig. De oogst is wel groot, maar het ontbreekt aan arbeiders om de mensen naar de Heer te brengen, naar God en onder Zijn heerschappij. Zullen wij bidden om arbeiders? En zullen wij vandaag zelf zo’n arbeider zijn, die mensen, misschien eerst onszelf, weghaalt uit de eigenliefde, om hen en ons te doen leven voor God en voor elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, dit versta ik niet : eigenliefde - is dat mis ?
      Is het OF naastenliefde OF eigenliefde ?
      Jezus zei toch : bemin uw naaste zoals uzelf ?

      Verwijderen
    2. In mijn jeugd werd ons geleerd dat je altijd voor de ander klaar moest staan bijna met voorbijgaan aan jezelf. Toen kwamen de assertiviteitscursussen. We moesten letterlijk leren om van onszelf te houden en voor onszelf op te komen. In het tijdperk waarin we nu zijn beland is het doorgeslagen naar egoïsme. Er komt weer zachtjesaan een kentering. We moeten het goede midden zien te vinden. En ik heb er vertrouwen in dat dit gebeurt.

      Verwijderen
  2. Ik heb lang gekeken naar de mooie afbeelding van het kronkelende riviertje. Het geeft eigenlijk het leven weer. Een recht stukje een botsing met de wal die de loop verlegt en de rivier een andere richting laat volgen. Het was voor mij een meditatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, te weinig arbeiders. Bidt de Kerk nog voor arbeiders buiten "roepingenzondag" ?
    Wenst ze niet veeleer een "lekenkerk" (arme Kerk) die alles overneemt van de gewijde bedienaars, met alle gevolgen vandien ? Of bewerkt ze de gewenste, onvermijdelijke weg naar wijding van vrouwelijke priesters en diakens, gehuwde priesters ? Zal dan alles OVERAL afgeschaft zijn : geen sacramenten meer, geen aanbidding, geen processies (nu al niet meer),
    "eucharistievieringen op maat", enz., "protestantse" vieringen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zien we dan écht niet in dat de Heer een andere Kerk wil?! Zien we dan écht niet in wat de Geest wereldwijd aan het bewerken is de laatste 50 jaar?!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. " de oogst is groot ,maar de arbeiders zijn niet talrijk genoeg! VRAAG de Heer om arbeiders!
    De Geest weet hoe die bepaalde OOGSTERS zullen zijn ! ANDERS !maar :gegeven !"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedere eerste zondag van de maand om 15.00 uur gebedswake voor
    roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven.

    met uitstelling van het HEILIG SACRAMENT
    .
    In de Kapel Zalige Priester Poppe
    Moerzeke.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten