zondag 16 door het jaar - A

De overweging van deze zondag is van de hand van Frans Mistiaen, sj

Gelukkig leren wij dank zij gelijkenissen, beeldspraak en verhalen symbolisch kijken naar onze wereld. Zo kunnen wij de uiterlijke, eenvoudige dingen en de mensen zien als de dragers van een geestelijk geheim, als de tekens van een diepere werkelijkheid, als de symbolen van een goddelijke tegenwoordigheid. Wij kijken naar iets kleins en, in plaats van de schamelheid en de onmacht ervan te benadrukken, zien wij erin de kiem van een grote, hoopvolle toekomst. Wij kijken naar een mosterdzaadje, en ontwaren reeds een grote boom. Wij kijken naar gist, en smaken reeds het lekkere, gerezen brood. Wij kijken naar een kind, en bespeuren reeds een talentvolle volwassene. Zulk een levenshouding gaat uit van het fundamenteel geloof dat in onze wereld en in het hart van elke mens de kiem van een goede toekomst aanwezig is.

God heeft het zaad van zijn goedheid ruim uitgezaaid in onze wereld. En toch kunnen wij niet ontkennen, dat er ook onkruid tussen de tarwe te vinden is.
En dan herkennen wij ons misschien wel in de reactie van die slechte knechten van de zaaier, die dat kwade onkruid maar ineens radicaal wilden uittrekken. Eigenaardig, hoe wij, in sommige perioden van ons leven, – zoals trouwens in de geschiedenis van de Kerk – soms zo’n drang voelen opkomen naar zuivere volmaaktheid en daarbij denken dat wij de superieure kennis zouden bezitten om precies te onderscheiden wat goed en wat kwaad is. Vrij vlug komt daarbij dan een misplaatste ergernis over Gods geduld, die blijkbaar wél toelaat dat goed en kwaad in ons leven en onze wereld zo vermengd blijven met elkaar. Wij gaan in onze verwaandheid denken dat onze radicale machtsingreep positief effect zal hebben. Maar het evangelie van vandaag leert ons dat de wijsheid van onze God ons tot de tegenovergestelde houding uitnodigt. God heeft zoveel geduld met ons en met de anderen dat Hij “het onkruid en de tarwe samen laat opgroeien tot de oogst”.

Is deze houding dan geen capitulatie tegenover het kwaad? Neen, zegt het evangelie ons vandaag, integendeel. Het is een houding van sterk geloof om nu, op dit moment, geen lichtvaardige veroordeling uit te spreken over het kwade, maar met groot vertrouwen onze energie vooral te blijven steken in het bevorderen van het goede dat er is, ook al blijven de vruchten ervan voorlopig nog onzichtbaar. In de plaats van nu zelf te willen oordelen laten wij de beoordeling over aan onze God waarvan wij geloven dat Hij uiteindelijk, bij de oogsttijd, ten volle onderscheid maakt tussen het goede en het kwade in elke mens, juist om het goede dat de mens deed uiteindelijk de laten zegevieren.
Ondertussen leren wij van Hem, enerzijds veel geduld te oefenen en grote mildheid te tonen tegenover de menselijke zwakheid voor het kwaad, anderzijds actief te vertrouwen op, dat wil zeggen krachtig mee te werken met, de groeikracht van het goede dat nu reeds in ons leven is gezaaid.
Dat goede is dikwijls nog zo onopvallend, onooglijk misschien, schijnbaar verloren, maar het is uiteindelijk sterker en het overwint. Deze geloofshouding is dus geen capitulatie voor het kwaad, maar een sterk vertrouwen in het goede dat groeit.

Reacties

  1. Een boer die zou doen wat Jezus hier zegt, zou een slechte boer zijn. Jezus heeft het dan ook niet over landbouw of zo, maar over het Rijk Gods. Dat Rijk blijft een gemengde grootheid. Zo zit in al het goede dat de Kerk doet, ook nog onkruid. De scheidingslijn tussen goed en kwaad loopt zelfs in ons eigen hart. Ook in ons hart zit ondanks alle goede wil,ook altijd nog kwaad. God wil dat onkruid wel niet, maar Hij laat het samen bestaan met het goede, tot het einde der tijden. Maar dan zal alle kwaad vernietigd worden en alleen het goede zal overblijven. Zo moeten wij geduld oefenen met onszelf en met de anderen ook, zelfs met de samenleving als geheel. Overal is er naast het goede ook kwaad. Moeten wij dan niets meer doen? Toch wel. We moeten God door de H. Geest ons hart laten bewerken tot het helemaal goede grond is waar Gods woord op kan gedijen. En als dat hart van ons eenmaal wat goed aan het worden is, moet het als een beetje gist de hele samenleving doordesemen. Heel de samenleving moet Rijk Gods worden. Dan zullen geen wetten meer komen die het leven niet meer beschermen. Dan wordt alles en eenieder gewoon goed. Dat is natuurlijk een utopie, een droom, maar niet onwezenlijk, omdat het Rijk Gods zeer snel kan groeien. Zoals een mosterdzaadje in Palestina in één jaar tijd een struik kan worden van 4 meter hoog, zo snel kan Gods Koninkrijk ook groeien op aarde. Onze samenleving in Vlaanderen was tot vijftig jaar geleden praktisch geheel christelijk. Nu is dat christelijke een minderheid geworden. Maar laten wij toe dat God de Heer wordt in ons leven. Dan zullen wij heel de samenleving beter doen worden. God zal dat doen met onze medewerking. Dat is geen sharia, dat is Rijk Gods. Heel bevrijdend en iedereen vrij latend, wil het Koninkrijk van God onze wereld beter maken. Dat begint in ons eigen hart. Vandaag nog, als wij God maar toelaten in ons leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geloven is vertrouwen & geduldig wachten tot het goede het kwade overwint

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze pastoor gaf een invulling aan het Evangelie dat ik nog nooit had gehoord.
    God is de zaaier,het Koninkrijk is gelijk aan---een mosterdzaadje---dat mosterdzaadje is Jezus,Hij is begraven en verrezen en een boom geworden,waar vele in nestelen.
    Het Gist is de Heilige Geest ,die we in elk onderdeel van ons leven zouden moeten betrekken.
    Het goede zaad en het slechte is ons hart,waar we telkens opnieuw keuze kunnen maken ,vrijwillige keuze's tussen goed en kwaad---op het einde zullen we geoordeeld worden op ,onze goede daden en de liefde waarmee we die doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dit evangelie is tegelijk verwarrend en verhelderend. De beelden lijken simpel, en toch...
    Ook de leerlingen vroegen nadien aan Jezus wat hij er juist mee bedoelde.
    En ook die uitleg van Jezus is voor mij vandaag moeilijk om te begrijpen :
    Er leven op aarde blijkbaar goeie en slechte mensen. De énen horen bij de Goede God. De anderen horen bij "de duivel". Beide groepen groeien en het is ons niet gegeven om een onderscheid te maken wie er nu goed is en wie slecht is. Dat onderscheid zal gemaakt worden op het einde der tijden door "engelen".
    We beleven in deze tijd grote veranderingen. De Jehova's getuigen beweren dat het einde nabij is. De wereldbevolking is de laatste 100 jaar enorm aangegroeid ( van minder dan 2 naar meer dan 7 miljard : verviervoudigd ! ), en de wetenschappelijke en technologische vooruitgang is ook enorm, en het tempo versnelt nog ! De communicatie stroomt langs nieuwe kanalen wereldwijd in gigantische hoeveelheden. Soms is het valse informatie, verspreid door hackers die bvb valse 'bitcoins' verkopen. En soms zijn het juist hackers die als klokkenluiders onrecht aan het licht brengen. Wie is goed en wie is slecht ? Een virus woekert nu ook wereldwijd. En wetenschappers waarschuwen voor een onomkeerbare klimaatverandering...
    In deze tijd lezen wij Jezus woorden over "de duivel" en "engelen" en kunnen we nu denken dat de Jehova's getuigen misschien toch gelijk hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar Jezus deed niet aan doem-denken. Hij vergelijkt de vermenging van goede en slechte mensen met het gist in de deeg : dankzij dat gist rijst heel het brood ! En hoe klein ook het groepje van goeie mensen - het kan heel snel uitgroeien tot een grote groep. En de dag van het oordeel... is de dag van de grote oogst. Het is een feestdag. Ja er zal een selectie plaatsvinden, er zal vuur gemaakt worden, en ja de slechte mensen zullen dan uitgeroeid worden, maar die dag zal het begin zijn van een nieuw rijk - en dan is het gedaan met de duivel en met de zonde en met het onrecht en alle liefdeloosheid. Het einde van de wereld is het begin van een nieuwe schepping : bereidt u daarop voor ! zei Jezus, niet door nu te oordelen over uw naaste, maar door zelf goed te beginnen leven. Door God en uw naaste te beminnen zoals uzelf. Door barmharig en vergevingsgezind, zachtmoedig en nederig van hart, de dagelijkse lasten op te nemen die Jezus ons te dragen geeft : ze zijn niet ondraaglijk zwaar. We hoeven ons ook geen zorgen te maken over de toekomst. Het rijk van de hemel op aarde is nabij. Geen enkel kind van God zal verloren gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor al jullie opmerkingen. Dank voor het meedelen van het woord van die wijze pastoor (9 u 52), dank voor het uiten van uw bezorgdheid (12 u 11) en dank voor het antwoord erop (12 u 27). Er zijn veel moeilijke dingen nu in de wereld, het kwaad lijkt soms supermachtig, maar Jezus leert ons altijd dat God groter is. God weet het. Het was natuurlijk eenvoudiger met 1 miljard mensen op aarde (tot 1800 na Chr.) dan nu met bijna 8 miljard. Maar we worden dagelijks overdonderd met problemen zonder eind. Menselijk gezien lijkt het soms onoplosbaar. Maar ik geloof, ik vertrouw me toe aan God. Hij weet er raad mee. Het komt er alleen op aan dat ik mijn hart nu laat bewerken door Gods H. Geest, door dat beetje gist dat de H. Geest is. Eenmaal mijn hart wat beter en ook dat van veel anderen rond mij, kan de H. Geest heel de maatschappij doordesemen met Zijn Licht, met Gods Licht. We kunnen inderdaad niet alles zelf oplossen. Wie zijn we wel? Maar God is een Realiteit die altijd raad weet. Laten wij tot Hem bidden. Hebben wij dat al voldoende gedaan in deze Coronatijd? Als de mensen niet weer gaan bidden, zal het moeilijk zijn om deze crisis te overwinnen. Als alles evolutie is, zoals ik in praatprogramma's op de radio altijd hoor, zoals gisteren nog over een vlinder die als wormpje door een geur af te geven die lijkt op die van een mier, door mieren in hun nest vertroeteld wordt als was het hun eigen larve. Zoals de koekoek bij de vogels. Als je al deze en alle andere dingen uitlegt met evolutie, dan is het ver gekomen. Hoe moet je dan nog zin vinden? Gewoon door je aan te passen aan de situatie en dan heb je meer kans op overleven? Ik kan dat niet geloven. Ik zag daarnet een filmpje over vogels. Hoe mooi! En is dit alles gewoon ontstaan uit evolutie? Als ik dat filmpje zag, dacht ik: Hier is een pracht van een Schepper aan het werk, want zoveel mooie dingen zijn om te overleven niet nodig,bv. een pauw die heel zijn staart ontvouwt in een prachtige boog. Ik kan niet anders dan God daarin zien. In zoveel andere dingen ook, bv. dat een mens muziek kan maken en zingen. Dat is voor mij het bewijs dat God er is, want zingen hebben wij om gewoon te overleven helemaal niet nodig. Dat zeg ik maar om jullie en mezelf moed te geven. De situatie is misschien ernstig, maar nooit hopeloos! God zij geloofd. Hij alleen is de Heer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De lely's bloeien zo onvoorstelbaar schoon die intense kleur en schakering aan heerlijke geuren. en iedere zomer zijn ze er weer,zeer groot wonder groot is onze God.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten