zondag 14 door jaar - A

Vandaag zegt Jezus: ‘Neem mijn juk op je en leer van mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

In tegenstelling tot de zware lasten, die de schriftgeleerde het volk opleggen, is het juk van Jezus zacht en zijn last licht. Niet omdat Hij minder vraagt, maar omdat Hij meer geeft, namelijk de rust en de Vrede van het Nieuwe Verbond.
Hij geeft zichzelf opdat we in staat zouden zijn door Hem, met Hem en in Hem zijn Liefde zouden leven. En ook al vraagt dat veel, het zal een zacht juk zijn en een lichte last. Geen romantiek, niet makkelijk, misschien met veel tegenwind, maar in wezen een Vrede-volle weg, want we zullen hem gaan vanuit Jezus’ aanwezigheid diep in onszelf; één met Hem.

Voor wie bemint in de Heer, wordt veel mogelijk.

kris

Reacties

  1. Zachtmoedigheid en nederigheid sieren een mens en maken hem aangenaam om mee te leven.
    Heer, geef mij deze levenshoudingen.
    Dank u

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het 'juk' waarvan Jezus spreekt,kende onze grootouders nog,het was een ketting of koord die om de nek werd gehangen,waaraan twee emmers melk vervoerd werden,of water als men in een waterput water moest halen.Wij kennen enkel water uit de kraan en melk uit een fles !!!
    Welke voorruitgang op alle gebied op enkele generaties,maar een klein virus kan men moeilijk de baas.Laten we bidden---

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten