11 juli - Sint-Benedictus, abt

Vandaag zegt Jezus: ‘Ieder die broers of zusters, vader, moeder of kinderen, akkers of huizen heeft achtergelaten omwille van mijn naam, zal het honderdvoudige ontvangen en deel krijgen aan het eeuwige leven.’

Achterlaten kan hier heel letterlijk bedoeld zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld monnik trappist wordt, verlaat hij letterlijk zijn ouders, broers en zussen, en moest hij die al hebben ook zijn huis en zijn akker. Hij verlaat dit alles omwille van zijn roeping om in de verborgenheid van een abdij doorheen arbeid en gebed Kerk en wereld te dienen.

Voor wie dergelijke keuze niet maakt, hoeft dit achterlaten niet letterlijk verstaan te worden. Het gaat niet om het verbreken van menselijke banden, maar om het centraal stellen van God in je leven. Niet mijn ouders, niet mijn zus, niet mijn broer, niet mijn kinderen, niet mijn echtgenoot, niet mijn huis, niet mijn akker is het centrum van mijn bestaan, maar God. Vanuit Hem wil ik mijn ouders, mijn zus en broer, mijn kinderen, mijn echtgenoot beminnen. Vanuit Hem wil ik een woonst en een akker hebben.

Wie dit alles vanuit God beleeft, zal dit alles zien en ervaren als gekregen van Hem. Niemand of niets zal nog toegeëigend worden, maar doorheen ieder zullen we Gods uitnodiging gewaar worden gemeenschap met hen (Hem) te vormen. Al het materiële zullen we als ‘geleend’ beleven en dus met respect behandelen, en ter opbouw van het Rijk Gods.

Moge God het centrum zijn van ons bestaan; ons begin, onze bron, ons doel, onze spirit.

Ja, laat ons liefhebben vanuit Christus’ inwoning. In zijn naam.

kris

Reacties

  1. De monniken kunnen ons veel leren. Zij werken en zij bidden. Zij leven beschouwend, een leven in beschouwing. Zij zijn na een tijd heel wijze mensen. Bij hen voel je je onmiddellijk thuis. Zij hebben oog en oor voor je. Kardinaal Danneels zei ons dat omgaan met Gods woord, leven met de Bijbel, beschouwend en herkauwend, ook een priester wijs kan maken. Een biddende priester heeft je iets te zeggen in de biecht, maar ook in een gewoon gesprek. Dat is wijsheid die van God komt. Daarover sprak de eerste lezing uit het boek der Spreuken. Alle mensen mogen zo wijsheid sprokkelen in de Bijbel. Wat krijg je dan als je Jezus volgt? Ja, ik heb het al gezegd: veel wijsheid en rust. Maar Jezus zegt ook dat Zijn twaalf apostelen op twaalf tronen zullen zetelen en heersen over de twaalf stammen van Israël. Neen, het zal geen heersen zijn, zeker geen overheersen of baas spelen. De Griekse grondtekst spreekt zelfs niet van ‘heersen’, de Latijnse vertaling al evenmin. ‘Krinontes’ staat er en ‘iudicantes’. Dat betekent: oordelen, rechter zijn. Vrees niet, de christenen zullen je niet veroordelen. Ze zullen wel je voorbeeld zijn, tenminste als ze geleefd hebben van Jezus en van de liefde van God. Hun liefdesleven voor God en de medemens zal het criterium zijn als Jezus wederkomt, zelfs nu al. Monniken leven op de toppen van de liefde. Laten we dat ook doen. Sint Augustinus zei het gisteren in ons brevier zeer mooi: Je leven moet een voortdurend groeien zijn van je verlangen naar God. Je moet je hart steeds ruimer maken opdat God het kan vullen met de honing van Zijn liefde. Als er nog azijn en bitterheid zitten in je hart, moet dat eerst weg. Alle negatieve gevoelens jegens anderen en zelfs jegens jezelf moeten weg, opdat God je hart zou kunnen vullen met Zijn liefde, ja met Zijn liefde alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Want het is de Heer die wijsheid schenkt, zijn woorden bieden kennis en inzicht. Aan wie rechtschapen is, geeft Hij voorspoed, voor wie op rechte wegen gaat, is Hij een schild. Hij waakt over het rechte pad en beschut de weg van wie Hem trouw zijn."

    Heer, laat me ware Wijsheid zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. moge de heilige Benedictus, die wij juist vandaag gedenken, onze innerlijke monnik de weg wijzen naar God, voor wie en door wie wij bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit kan echt waar niet :niet ;Abortus.

    De hele kwestie splijt immers de regeringspartijen compleet: CD&V is manifest tegen het wetsvoorstel, om dezelfde reden als N-VA en Vlaams Belang, maar ook het cdH. Dit zijn de stenen des aanstoots:
    Een verlenging van de duur tot wanneer een abortus kan uitgevoerd worden van 12 naar 18 weken, het langste ter wereld. Enkel in Nederland is dit toegestaan.
    De drastische inkorting van de bedenktijd, van zes dagen nu tot 48 uur. In Nederland is het vijf dagen.
    Het compleet uit de strafwet halen van elke vorm van abortus, tot zelfs één dag voor de bevalling. Tegelijk wordt het ‘verhinderen van een abortus’ dan weer wél strafbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar moeten we echt veel voor bidden en offeren. Het gaat werkelijk veel te ver in deze materies.

      Verwijderen
  5. Haal gewoonweg de woorden van Stefaan aan : moge Benediktus de weg wijzen naar God, die IN ONS woont !
    Dank voor allen en alles !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten