maandag in week 34 door het jaar

Jezus prijst de arme weduwe omdat ze alles gaf wat ze nodig had voor haar levensonderhoud, terwijl de rijken iets gaven van hun overvloed. Het mag duidelijk zijn dat Jezus de weduwe prijst in haar persoon, maar zijn prijzen gaat veel verder. Hij prijst namelijk een houding die Hem erg dierbaar is: àlles geven.

Vraag is wie hier de eigenlijke rijke is. In het licht van Christus is dat ongetwijfeld de weduwe. Ze is rijk omdat ze geeft, veel geeft, alles geeft. Ze geeft zichzelf, en wel helemaal. Christus zal zich enige tijd later ook totaal geven, en wel voor ieder van ons. Met Pasen tot gevolg.

En dát is nu precies wat Hij ook van ons vraagt: dat we geven, veel geven, alles geven; dat we onszelf geven, ook met Pasen tot gevolg.

Wie het klaarspeelt zichzelf totaal aan Christus te schenken, zal een ongehoorde vrijheid ervaren diep in hemzelf. Hij zal niet enkel zijn ware identiteit ontdekken, maar hij zal zich opgenomen weten in Gods Drie-ene Liefde, om deze te schenken aan Kerk en wereld. Ja, hij zal leven in het Pasen van Christus, en deze vrede ook doorgeven naar allen die hij ontmoet en waarvoor hij bidt.

Een gezegende maandag,

kris

Reacties

  1. Dit is mijn homilie voor de zusters op het feest van Maria Opdracht. De lezingen zijn van het feest: Zacharia 2, 14-17 en Mt. 12, 46-50.

    Het is werkelijk een mooi feest dat we vandaag mogen vieren. En de schoonheid van dit feest hoeft helemaal niet af te hangen van de vraag of Maria nu werkelijk aan de tempel toe was vertrouwd of niet. Het gaat om zoveel meer. Het gaat om Maria’s diepste wezen. Maria was niets dan gave, niets dan zelfgave, niets dan een toegewijd zijn aan haar God.
    Laten wij eerst even terugblikken op wat we hoorden in de lezingen. ‘Juich en verheug u, dochter Sion’, zegt de profeet Zacharia, ‘want God komt bij u wonen’. De Heer zal zeker tot Maria komen, Hij zal zelfs in haar komen wonen. ‘De Heer zal Juda in bezit nemen’, zegt de profeet nog. God zal dat zeker doen met Maria. Zij is het ware Sion, het ware Juda. Maria zal helemaal Gods eigendom zijn. In haar maagdelijke schoot – niet anders – zal God Zijn Zoon geboren laten worden.
    En het evangelie dan? De dorpsgenoten of de clan hebben Maria meegetrokken om haar Zoon Jezus ervan te overtuigen dat Hij beter weer naar huis zou komen. Daar is nog zoveel werk. Zoveel mensen wachten nog op een huisje rond en in Nazareth. En Jezus had toch altijd met Jozef meegewerkt aan het bouwen van zulke kleine woningen voor de mensen? Waarom heeft Jezus nu Zijn moeder alleen gelaten en waar is Hij nu mee bezig? Met het verkondigen van een Rijk dat onzichtbaar is. Waar niets van te zien is. Een utopie, een stoute jongensdroom die nooit iets zal worden, een fata morgana, een luchtspiegeling. Meer niet. Erger zelfs, men zal Jezus niet laten begaan. Men zal Hem aan het kruis hangen. ‘Junge, komm bald wieder, bald wieder nach Haus, denk auch an morgen, denk auch an mich’. Ja, zoiets zal Maria ook wel hebben willen vragen aan Jezus: dat Hij naar huis zou komen, dat Hij aan haar zou denken. Maar Jezus zegt wie Maria werkelijk is: Niet slechts Zijn lichamelijke moeder, maar veel meer nog zij die de wil van God doet. En dat is Maria ten diepste uitgetekend. Eigenlijk wilde Maria niet dat Jezus terugkwam. Zij had Hem al op de veertigste dag na Zijn geboorte in de tempel aan God opgedragen. Zij zou Hem nooit van Zijn zending afhouden. Maar ze zou er altijd voor Hem zijn telkens als het nodig was. Wat Simeon toen zei dat haar Kind een teken van tegenspraak zou zijn en dat een zwaard haar door ’t harte zou gaan, dat had ze goed onthouden. Wat Jezus hier tot de clan zegt over Zijn moeder, dat wist Maria allang. Zij had al die woorden bewaard in haar hart. Neen, ze zou haar Kind niet tegenhouden.
    Maria had drie andere woorden gezegd dan dat ‘neen’ dat de clan nu van haar verlangde. En Maria zou haar leven lang die drie woorden herhalen. En ook wij mogen die drie woorden tot de onze maken. Het eerste woord van Maria was: ‘Ecce’, ‘zie ik ben het slavinnetje van de Heer’. Haar tweede woord was: ‘Fiat’, ‘laat maar aan mij geschieden wat God van mij vraagt’. En haar derde woord was: ‘Magnificat’, ‘geprezen zijt Gij Heer, omdat Gij zulke grote dingen doet met kleine mensen’. Mochten deze drie woorden van Maria vandaag ook onze drie woorden zijn. Want wie we ook zijn, wij zijn niet van onszelf, wij zijn van God. Aan Hem behoren wij toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op deze mooie dag O.L.Vrouw Presentatie (Dààr was ik op school gedurende 12 jaar te St Niklaas )dank ik jullie van harte allebei ,voor de verduidelijking van het Evangelie van vandaag !
    Deze namiddag zet ik de stap naar "Ademtocht "Thema over Eenzaamheid !
    Ja met vallen en opstaan aandacht schenken aan de binnenkant van mijn en ons leven !
    Dan leven géven aan de ander
    Dankjewel daarvoor ook Kris !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heer,Jezus ik vraag U mijn kinderen inzicht te geven,in het onheil voor hun ziel waar ze nu mee bezig zijn. Moeder Maria neem ze mee naar uw Zoon,zij willen mij niet verstaan,zij blijven mij misbruiken,gek geworden van `t geld. Anna 92jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet opgeven, Anna. Ik wilde het soms ook al opgeven, omdat de mensen niet altijd mijn vreugde om het evangelie willen delen. Maar ik moet niet opgeven, ik moet juist bidden. Misschien kan een volgend bezoekje heel anders zijn, voor de bewoner en ook voor mij. Moeder Maria maakte me gisteren tijdens het voorbereiden van mijn preekje zo blij. Ook jou, beste Anna, zal Maria blij maken. Denk niet te negatief over je kinderen. Een mens, elke mens, is nog zoveel meer dan zijn of haar paar kleine gebreken die jij of zij ook heeft. God is altijd groter, maar ook de mens is altijd meer dan die paar negatieve kanten die we van hem of haar zien. Niet teveel aandringen i.v.m. het geloof. Wel bidden en veel geduldig verdragen. Hun tijd om het geloof te vinden, komt ook nog wel.

      Verwijderen
    2. foutje: 'Die HIJ OF ZIJ OOK HEEFT' moet het zijn.

      Verwijderen
    3. Anna ik neem je mee in mijn gebed. Uw gebed is ook het mijne
      Moed Anna.

      Verwijderen
  4. het is een feest elke morgen ,je uitstekende teksten èn versiering te zien en te lezen,dank Anna

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten