Maria, Moeder van de Kerk

BRUID EN MOEDER

Waar we gisteren met Pinksteren de komst van de heilige Geest vierden, gedenken we vandaag Maria als zijn Bruid en Moeder van de Kerk.

In het evangelie van vandaag lezen we hoe Jezus vanop het kruis zijn eigen moeder geeft aan Johannes en Johannes de opdracht geeft zijn Moeder welkom te heten. Of anders gezegd: Jezus laat de Kerk deelgenoot worden van Maria’s moederschap over Hem.

Over Maria is relatief weinig neergeschreven in het Nieuwe Testament. We weten van haar ontmoeting met de engel Gabriël waar ze ‘ja’ heeft gezegd, dat ze Jezus fysiek gedragen heeft en gebaard nabij Bethlehem, dat ze met Jozef en haar kind enige tijd gevlucht zijn naar Egypte, dat ze af en toe aanwezig was op een feest waar ook Jezus was of op plekken waar Hij de mensen toespraak. En zij ging ter zijde met Hem mee op zijn kruisweg waar ze bij Hem bleef tot zijn dood, zijn kruisafname, en graflegging. En vandaag hoorden we in de eerste lezing wat we gisteren vierden: dat ze met de leerlingen bad om de komst van de heilige Geest.
Al bij al laat de Bijbel toch nogal wat van zich horen als het over Maria gaat.

Vandaag gedenken we haar dus als Moeder van de Kerk, als Moeder van ieder van ons. Dat zij als Moeder bij ons is, is in de diepte zo mooi, én belangrijk. Immers, ons gaan naar de Heer, doen we nooit alleen. Als Moeder neemt ze ons bij de hand en gaat met ons mee. Ze gaat ons voor, ze draagt ons. Ze komt niet tussen Jezus en ons te staan. Nee, ze gaat naast ons, ons diep begeleidend op onze weg naar de Heer. Als Moeder helpt ze ons ons toe te vertrouwen aan Hem. Als Moeder staat ze naast haar Zoon om samen met Hem ons in ontvangst te nemen wanneer we ons schenken aan Jezus.

Maria is Moeder van en voor de Kerk in de diepste betekenis van het woord. Ze baart niet enkel haar Zoon voor ons gegeven, maar ze brengt ons allen ook in zijn genade. Door haar toedoen worden wij deelgenoot van Jezus’ liefde. Haar moederschap voor ons brengt ons in het gemeenschapsleven van de Vader, de Zoon en de Geest.

Vanuit dit gebeuren zullen we ons gestuwd weten naar de wereld, om Gods liefde te zijn. Ook hier met Maria aan onze zijde, die – waakzaam als ze is – ons ‘in de Heer’ zal houden. Hier ontmoeten we haar naast Moeder ook als ‘Bruid van de Geest’, het innerlijk vuur waarover we gisteren spraken; Gods stuwing die ons zendt en brengt naar de medemens opdat zijn liefde belichaamd zou worden.

Geliefde mensen,
laat je dragen door Maria. Laten we dit als Kerk doen. Laten we ons toevertrouwen aan haar, zoals zij dat doet aan ieder van ons. Wees diep vanbinnen dankbaar en blij dat ze bij ons is. Ik zou zeggen: verheug u in haar aanwezigheid; tijdens je bidden, maar ook gewoon in het dagelijks leven.

Vele mensen zetten thuis bloemetjes bij haar beeltenis. Of men brandt een kaars bij een grot of kappelletje in de buurt. Dat is mooi. Het zijn uiterlijke tekens van innerlijke toewijding.

Moge Maria, als Moeder van de Kerk, als Moeder van ieder mensenkind, ons allen diep begeleiden op de weg die Jezus met ons wil gaan.

Laten we bidden

Lieve Moeder Maria,
wij danken u omdat je de opdracht die je van de Heer kreeg, om ons als Moeder nabij te zijn, met zoveel liefde volbrengt. Net zoals Jezus ben je één en al liefde. Dank u om die liefdevolle Moederlijke aanwezigheid. Wat een genade voor ons. Blijf ieder van ons, en de hele Kerk, bij de hand nemen en breng ons tot bij uw Zoon, tot in zijn Hart.
Amen.

Met een genegen groet,
kris

Reacties

  1. Maria heeft Jezus gebaard. Jezus is het Hoofd van de Kerk. Maria brengt ook ons voort, wij die Jezus' mystieke lichaam zijn. Maria is de Moeder van de Kerk. Maria had geen weeën toen ze Jezus baarde, ze had er des te meer, daar onder het kruis, toen Jezus ons tot kinderen van God maakte, toen Hij de Kerk deed ontstaan. Jesaja 66, 7-8 wordt hier werkelijkheid. Jes. 66, 7 zegt: 'Nog voordat ze weeën heeft, wordt zij van een zoon verlost'. De eerste christenen hebben dat bewaarheid gevonden in Jezus' maagdelijke geboorte uit Maria. Jes. 66, 8 zegt: 'Maar nauwelijks is zij in haar weeën, of Sion baart haar zonen'. Dat slaat op Maria onder het kruis. Ja, zij heeft de lanssteek goed gevoeld, meer dan Jezus zelf, want toen was Hij al dood. Maria was in weeën toen Jezus voor God kinderen voortbracht, nl. ons allen die Hij meetrok in Zijn Zoon-van-God zijn, in Zijn kind-van-God-zijn. Dat is de Kerk. Maria heeft een groot aandeel in haar ontstaan. Ook als zij met de leerlingen bad om de H. Geest. Want als Pinksteren kwam, begon de Kerk eigenlijk pas echt: nl. met de verkondiging van de verrezen Heer in de kracht en het vuur van Gods H. Geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Daniël! Het gaat in de Jesaja-tekst wel over Sion. Is het een eigen interpretatie dat het over Maria gaat. Weeën krijgen is iets volkomen natuurlijks. Is het volgens jou een gevolg van de maagdelijke geboorte, die ook op een andere manier ging dan de normaal menselijke. Ook die maagdelijke geboorte kunnen we op meerdere manieren interpreteren. Mooi is het als het geheim geheim mag blijven en als we niet alles hoeven te begrijpen. Beeldtaal is niet altijd te vatten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten