zaterdag in de 4e paasweek

IN CHRISTUS' NAAM

‘Werkelijk, Ik verzeker jullie, wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik, en zelfs meer dan dat, Ik ga immers naar de Vader. En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal Ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt.’
Zo zegt Jezus ons vandaag.

Sterke woorden. Wij, mensen, zijn dus in staat méér te doen dan wat Jezus gedaan heeft. Wat zou Hij daarmee bedoelen?

Vanuit zijn fysieke aanwezigheid heeft Jezus enkele duizenden, misschien zelfs tienduizenden mensen bereikt. Na Pinkteren was en is het aan ons: als individu en tegelijk deel uitmakend van die grote gemeenschap van christenen. En als je dan de geschiedenis inkijkt, heeft Jezus’ boodschap een geweldige verspreiding gekend in de wereld; een boom met vele takken, een huis met heel wat kamers, een wereldwijde gemeenschap waarin vele verschillende vormen van spiritualiteit spreken van die ene Blijde Boodschap: God is liefde.
Ja, de mens is tot veel in staat.

Het is inderdaad mooi om te zien hoe Jezus’ boodschap haar weg heeft gevonden doorheen de geschiedenis op deze aardbol. Miljarden mensen zijn inmiddels op een of andere wijze in contact gekomen met het evangelie; met Christus zelf.

Toch is dit in wezen niet het werk, of de prestatie, van de mens. Het is en blijft het werk van de Vader dat Hij door de Zoon bewerkstelligt; de Zoon die zich geeft aan de Kerk en aan de hele mensheid, met de bedoeling dat wij ons toevertrouwen aan Hem, opdat Hij het werk van de Vader kan voortzetten. Daarom zegt Jezus heel uitdrukkelijk, zelfs als voorwaarde: ‘Wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik’ en ‘Wat jullie in mijn naam vragen, dat zal Ik doen.’

Laten we op deze manier het werk van de Heer voortzetten, heel concreet, met de mensen ons gegeven. Laten we het evangelie handen en voeten geven, in Jezus’ naam. Als arbeiders in Gods wijngaard.

Laten we bidden

Goede Vader,
maak ons tot instrumenten
van uw liefde.
Moge de Heer uw werk voortzetten
door ons heen.
In zijn naam.
Amen.

Een mooi weekend,
kris

Reacties

  1. Ondanks alles gaat de wereld naar zijn eindvoltooiing. Als steeds meer mensen, zelfs zonder Jezus te kennen, handelen zoals Jezus, d.w.z. in liefde en dienstbaarheid, dan worden de werken van Jezus groter. Laten wij het in Jezus' naam aan de Vader vragen: dat Hij voltooit wat Hij in Jezus begonnen is. Dan is God eenvoudig niet tegen te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een jonge pastoor zei eens tegen mij: 'is is toch maar dankzij de kerk dat wij nu nog steeds Christus kennen', waarop ik meteen repliceerde: 'het is toch maar dankzij de geest van Christus dat we nu nog steeds een kerk hebben.'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verwoordt Stefan want zonder de Heilige Geest kunnen we echt niks en zijn we zelf niet instaat om te bidden!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten