woensdag in week 24 door het jaar

GODLOF

In psalm 111 zingen we vandaag: Ik wil de Heer loven met heel mijn hart.

God lof toezingen ... dat doen we heel vaak in ons gebed: doorheen psalmen, lofzangen, liturgische gebeden, eigen - al dan niet spontane - gebeden. En dat is goed. God is alle lof waardig en het is goed Hem die lof toe te zingen.
Wanneer we God lof brengen verheffen we ons hart tot Hem vanuit dankbaarheid om wie Hij is, om wie en wat Hij geeft, om datgene waartoe Hij oproept.
'Hij is onze dankbaarheid waardig', bidden we in terecht in de liturgie.
Ja, laat ons maar zingen!

En zoals het dan vaak gaat: vanuit ons gebed stappen we het dagelijkse leven in. We doen wat we te doen hebben. Inkopen doen, het huishouden, werk, studie. En hier schuilt vaak een addertje onder het gras. Waarmee ik wil zeggen: het gevaar bestaat erin dat we ons gebedsleven en ons dagelijks leven opsplitsen in twee verschillende bezigheden. In tijd gezien is dat ook zo, maar naar inhoud hoeft dat niet zo te zijn.

Eergisteren was ik in 'Abdij van Park' in Leuven voor een studiedag die als titel kreeg: 'Ora et labora - kloosterambachten in de kijker'. De lezing - gehouden door br. Thomas Quartier osb - ging over gebed en arbeid en het belang van deze twee in balans te beleven. We hebben namelijk de neiging om gebed en leven (arbeid) op te splitsen. Het gebed - zo stelde br. Thomas -  is het ware werk, en het werk is evenwaardig aan de liturgie. Het is beiden 'Opus Dei', het 'werk van/voor God'. Dezelfde eerbied die je voor God koestert tijdens je bidden zou moeten voortvloeien in iedere ontmoeting die je hebt doorheen de dag; niet meer, niet minder. Het respect dat je hebt voor God zou je moeten koesteren voor iedere medemens die je ontmoet, voor de dingen die je doet, voor de materialen waarmee je werkt, voor de aarde waarop je leeft.

In die zin zouden we 'God lof toezingen' niet mogen beperken tot ons expliciet gebed. Alsof er na, of naast, het gebed een andere realiteit plaatsheeft. Het biddend hart zou moeten blijven kloppen tijdens onze arbeid en al onze bezigheden. In die zin kunnen werk en ontmoetingen een ware liturgie zijn, niet minder - wel anders -dan de liturgie die we samen beleven in de Kerk waarin we onze lof zingen naar God toe.

Ja mensen, laat ons de geest van het gebed bewaren in onze bezigheden. Laten we elkaar ontmoeten met dezelfde eerbied die we voor de Heer koesteren tijdens de eucharistieviering of ons dagelijks gebed. Laat ons - naar de woorden van Paulus - bidden zonder ophouden (1 Tes 5, 17).

Laten we bidden

Vader,
moge uw heilige Geest
ons hart voortdurend verheffen tot U.
Moge alzo ons leven getekend zijn
door dankzegging en lof
in al onze ontmoetingen
en in al wat we doen.
Door Christus, onze Heer.
Amen.

Dát biddend hart, geliefde mensen, wens ik ieder van jullie ten diepste toe.
Een mooie woensdag,
kris

Reacties

  1. We zouden moeten dit, en zouden moeten dat....en wat zal het morgen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen anoniem, deze bijbelcitaten zijn aanmoedigingen, steun om geloof te beleven. Je hoeft het niet te volgen ,, maar het kan zo' n deugd doen. Een fijne dag nog voor u, dat wensen we je toe.

      Verwijderen
    2. Mijn vraag is wat zal het morgen zijn.? Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen

      Verwijderen
    3. 'Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen leed' en ik voeg eraan toe, aan zijn eigen vreugde!
      In het 'nu' leven is al moeilijk genoeg, morgen zorgt wel voor zichzelf.

      Verwijderen
    4. Ik zal dan morgen wel weer zien wat we dan zouden moeten zijn

      Verwijderen
  2. "Alles uit liefde tot U, Jezus, door de handen van Maria" Dit is het gebedje dat wij als kind thuis leerden bidden bij elk tafelgebed. Er werd bij verteld dat we hierdoor onze dag helemaal in het teken stelden van de Heer, dat ons spelen en ons leren, ons helpen en zelfs ons ruzie maken een 'offer-randje' kreeg. Met alle beste bedoelingen bij de start van de dag, toch 'vergeet' ik zo vaak om de Heer en zijn lieve Moeder te danken, laat staan te loven en te prijzen. Ik blijf dat gebedje van thuis nog altijd bidden en leerde het ook aan mijn kinderen. Toch heb ik nood aan kleine hulpmiddelen om die mooie intentie van 's morgens in de loop van de dag 'wakker' te houden. Het helpt om te zorgen voor een bloemetje bij het beeld van Maria, voor een korte bijbeltekst in mijn agenda, voor een sticker op de deur van de frigo... en natuurlijk - nu ik met pensioen ben, om vaste gebedsmomentjes in te lassen in de loop van de dag. Ook enkele flarden van een mooi lied dat na de zondagsmis blijft nazinderen is voor mij echt een hulp om steeds weer opnieuw de connectie te maken, verbinding te zoeken met het diepe verlangen dat leeft in mijn hart en in mijn ziel. Geprezen zij de Heer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We 'moeten ' niets ,!
    Zich zonder dwang na het ontwaken dankbaar te richten naar God ,is al een aanmoediging om zowel vreugde en pijn in vrede te kunnen aanvaarden !
    Dankjewel anoniem van 07.14 !
    Mooi en geruststellend !
    God wordt zichtbaar in de liefde en zorg voor jezelf; de medemens door dat verlangen in ons diepste binnenste waar hij woont met Zijn Geest!
    Ook niet zo vanzelfsprekend ,toch proberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja mensen, laat ons de geest van het gebed bewaren in onze bezigheden. Laten we elkaar ontmoeten met dezelfde eerbied die we voor de Heer koesteren tijdens de eucharistieviering of ons dagelijks gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe andere mensen zouden moeten zijn...,daar zijn we toch zo druk mee bezig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. . Waarom intrepreteer je zo negatief? Lees , laat het binnenkomen en doe dan wat u het beste lijkt. Je hoeft echt niet in te vullen voor andere, dat is echt niet de bedoeling, aanmoedigen, bezinnen.....

      Verwijderen
    2. Ik lees gewoon wat er staat: 4 maal "we zouden moeten "

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen

Een reactie posten