maandag in week 22 door het jaar

LEVEN IN CHRISTUS' PAASVREUGDE

Zing voor de Heer een nieuw lied,
zing voor de Heer, heel de aarde.
Zing voor de Heer , prijs zijn Naam,
verkondig van dag tot dag dat Hij ons redt.

Geliefde mensen,
laten we deelgenoot worden van de psalmist die deze verzen schreef. Of moeten we zeggen 'zong'. Hij (of zij) was schijnbaar vervuld van vreugde door het besef dat God reddend aanwezig is in deze wereld.

Hoe zit dat eigenlijk - wat de vreugde betreft - bij ons?
Dragen wij Jezus' paasjubel in ons? Of zijn wij ergens blijven hangen in het 'niets' van Stille Zaterdag?

Oh nee, mensen, denk nu niet dat ik pleit om dat soort mens te zijn dat áltijd rondloopt met een brede glimlach, omdat dat als christen nu eenmaal zo hoort. Nee aub niet. Laat ons vooral gewoon doen.

Maar laten we ons er wél van bewust zijn dat wij als christenen geroepen zijn te leven in Christus' paasvrede. En wel op zo'n wijze dat we er drager en uitdrager van zijn, of steeds meer worden. Het zal niet enkel ons eigen zijn bepalen, maar we geven daardoor ook iets door aan anderen. Anders gezegd: wie leeft in Christus laat toe dat de Heer door hem/haar en met hem/haar liefheeft. Dat betekent dat je woorden, je handelingen, je gebed voor anderen, vol van genade zijn. Je laat toe dat Christus door jou heen mensen aanraakt. Dát, lieve mensen, is christen zijn. Dát is leven in het Pasen van de Heer. Het is mét Christus zeggen, al dan niet met woorden: 'Gods vrede kome over jou'.

Laat ons zingen. Laat ons loven. Laat ons liefhebben. En wel vanuit Jezus' opstanding.
Héérlijk toch om christen te mogen zijn!

Laten we bidden

Heer,
voor U zingen we een nieuw lied,
wij prijzen uw heilige Naam.
Doorheen ons leven
willen we verkondigen
dat U reddend aanwezig bent.
Heer,
leef in ons, door ons, met ons.
Moge ieder door ons heen
U ontmoeten.
Om deze genade bidden wij.
In uw naam.
Amen.

Een vredevolle maandag voor ieder van jullie.
Alle Goeds, kris

Reacties

  1. Ik ben heel blij dat ik gelovig mag zijn. Het geeft vreugde en helpt om de dingen te verdragen die bij het leven horen. Ik krijg soms vragen van jonge mensen, voor wie het geloof niet meer vanzelfsprekend is en het is fijn als ik dan kan zeggen wat het voor mij betekent.
    Vandaag viel mij in het evangelie iets op dat mij nog nooit opgevallen was : De Hamel was 3jaar en zes maanden gesloten. Toen brak er hongersnood uit. Ik vond het vreemd. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat daar op poetische wijze gezegd wordt dat het drie3jaar en 6 maanden niet (of te weinig) regende. lange droogteperiodes kwamen en komen vaker voor in die streken. vandaar de honger.

      Verwijderen
    2. Ja, Stefan, zo is het natuurlijk. Nu begrijp ik het. Bedankt voor jouw reactie. Roosje

      Verwijderen
  2. "Héérlijk toch om Christen te mogen zijn". Ben er me steeds meer en meer van bewust. Als kind herhaalde en herinnerde mijn grootmoeder mij om te bidden: "Heb je al je drie weesgegroetjes gebeden? Vergeet het niet!!!". 'k Denk daar heel vaak aan terug. Een 70-tiger.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten