maandag in week 15 door het jaar

JESAJA'S BOODSCHAP VOOR VANDAAG
(Bij Jes 1, 11-17)

Wat moet Ik met jullie offers?
Jesaja spreekt duidelijke taal. Wat kan dit voor ons, christenen anno 2024, betekenen?

Het christelijk geloof is diep geworteld in de liefde. Jezus vatte de gehele wet en de profeten samen met de geboden om God lief te hebben boven alles, en je naaste als jezelf (Mat 22, 37-40). Dit betekent dat alle religieuze praktijken en rituelen hun waarde verliezen zonder deze essentiële component van liefde.

Hoewel religieuze rituelen, zoals liturgie, gebed en sacramenten, belangrijk zijn voor het geloofsleven van een christen, zijn ze niet het uiteindelijke doel. Ze zijn middelen om de relatie met God en de gemeenschap te verdiepen. Echter, zonder de fundamentele deugd van liefde worden deze rituelen leeg en betekenisloos. Paulus benadrukt dit in 1 Kor 13, 1-3, waar hij stelt dat zonder liefde zelfs de meest bewonderenswaardige daden niets waard zijn. Liturgie in het kerkgebouw is bedoeld om gelovigen te verbinden met God en met elkaar, hen te versterken en hen te inspireren om hun geloof in de praktijk te brengen. Echter, de ware liturgie – de ware aanbidding en dienst aan God – wordt gevonden in het dagelijks leven. Christenen moeten hun geloof zichtbaar maken door actief zorg te dragen voor de naaste, met een bijzondere genegenheid voor kwetsbaren en behoeftigen.

Jezus gaf zichzelf opofferend voor anderen, genas de zieken, voedde de hongerigen en toonde genade aan de zondaars. Zijn voorbeeld roept ons op om dezelfde opofferende liefde in ons eigen leven na te volgen. We worden geroepen om vanuit het kerkgebouw Gods liefde handen en voeten te geven in de wereld. Het gaat erom daadwerkelijk betrokken te zijn bij het verbeteren van de levens van anderen, te vechten voor gerechtigheid en barmhartigheid te tonen.

De ware essentie van het christelijk geloof ligt in de liefde – een liefde die zichzelf opoffert, die niet ophoudt bij religieuze rituelen, maar die zich uitstrekt naar de noden van anderen in de samenleving. De oproep van het evangelie is om deze liefde in praktijk te brengen, diep verbonden met de Heer die ons bewoont.

Voor alle duidelijkheid: actieve liefde mag geen vervanging worden van liturgie of persoonlijk gebed. Maar uit onze gebeden moet wel daadwerkelijke liefde voortkomen. Als dit laatste niet zo is, moeten we ons durven afvragen hoe we onze liturgie, of ons persoonlijk gebed, ervaren.

Daarnaast kan ook gebed een vorm zijn van actieve liefde. Aanbidding voor het Allerheiligste, of gebeden vanuit je ziekenbed, zijn onmisbare vormen van naastenliefde. We mogen 'actieve liefde' en 'gebed voor Kerk en wereld' nooit tegen elkaar uitspelen; ze vullen elkaar aan en zijn beiden broodnodig.

Laten we bidden

Heer,
moge uw heilige Geest ons gebedsleven
ten diepste inspireren.
Moge ons gebed zuiver zijn
vanuit uw heilige Adem diep in onszelf.
Mogen wij op deze wijze
uw instrumenten van vrede zijn
voor allen die U ons toevertrouwt.
Door Christus, onze Heer.
Amen.

Geliefde mensen, moge Gods liefde onze gids zijn in het leven, altijd en overal.
Zegen over deze nieuwe week.
Van harte, kris


Om mee op weg te gaan

Hoe kan ik in mijn leven barmhartigheid tonen als gevolg van mijn deelname aan de liturgie?

Ben ik als christen - zonder te willen opvallen - een getuigenis van Gods liefde?

Reacties

  1. ORA ET LABORA : Bidden tot God en werken voor God : Al biddend Gods liefde ontvangen, al werkend Gods liefde uitdragen. De één kan niet zonder de ander. Dank U Heer dat U met ons wil werken , door ons en in ons . Halleluja.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten