woensdag in week 15 door het jaar

ZALIG DE EENVOUDIGEN VAN HART
(Bij Mat 11, 25-27)

Hoe waar zijn de woorden van Jezus van vandaag: de geheimen van het Koninkrijk Gods worden onthuld aan hen die nederig en eenvoudig van hart zijn.
Deze mensen voelen een diepe behoefte aan God en stellen hun vertrouwen in Hem. Ze leven in dankbare eenvoud en blije ontvankelijkheid, altijd open voor de liefde en leiding van hun hemelse Vader.

Daarentegen zijn er de wijzen en verstandigen, die zichzelf verloren hebben in hun eigen wijsheid en gewoonten. Zij hebben over alles een oordeel en denken alles te weten en luisteren alzo niet meer naar anderen, laat staan naar het evangelie. Hun hart is gesloten voor de diepere waarheden van het leven, omdat ze hun vertrouwen plaatsen in hun eigen inzichten in plaats van in God.

Laten we streven naar die dankbare eenvoud en blije ontvankelijkheid, in de wetenschap dat God juist aan de eenvoudigen zijn geheimen onthult. Het is in het vertrouwen op Hem, en niet op onze eigen wijsheid, dat we de ware betekenis van het leven vinden.

Moge de Geest ons hierbij tot leiding zijn.

Laten we bidden

Vader,
bevrijd ons van zelfingenomenheid
en vul ons met vreugdevolle nederigheid.
Moge uw Geest ons blijvend inspireren
op de weg waartoe U ons uitnodigt.
In Jezus' naam.
Amen.

Geliefde mensen, laat ons de eenvoud van hart omarmen als een weg van toevertrouwen aan God. Mogen we zo - onder zijn leiding - ons levenspad gaan.
Een gezegende dag, kris


Om mee op weg te gaan

Draag ik die eenvoud van hart in mij zoals Jezus het bedoelt in het evangelie van vandaag?

Mag de Heer sleutelen aan mijn zelfingenomenheid?

Reacties

  1. De Heer helpe mij me steeds te bekeren !
    Mij keren naar Hem !
    In alle omstandigheden !
    "Heiligen zijn daarvan een getuigenis !"
    Door Zijn Liefde iedere naaste liefhebben zonder angst en ik zucht !
    Niet gemakkelijk, doet soms hartpijn !
    Niet vergeten ... HIJ houdt van élke mens !
    Hoe groot is die Vreugde als we ons totaal aan Hem over géven !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan mijn rede niet uitschakelen. Ik denk niet dat het zelfingenomenheid is. Er is , denk ik toch, helemaal niets fout met rede, dit staat toch niet voor betweter, veroordelen en denken dat je beter weet. Gezond verstand, geen hersenspoeling, is toch ook belangerijk. Nu ik denk de tekst te verstaan en hoop op eenvoud van hart.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten