zaterdag in week 13 door het jaar

MEEWERKEN MET GOD
(Bij Amos 9, 11-15)

De profeet Amos geeft een krachtig visioen van een toekomst vol herstel en overvloed. God belooft dat Hij het vervallen huis van David zal herbouwen en herstellen wat is neergehaald. Waarmee gezegd wordt dat God ons nooit in de steek laat. Hij is altijd bij ons en wil ons van binnenuit vernieuwen.

Deze woorden kunnen ons vandaag aansporen om te blijven bouwen aan Gods koninkrijk, onze wereld en onze gemeenschappen, ook in deze pijnlijke tijden van oorlog en onrecht. God wil ieder van ons gebruiken als instrumenten van zijn schepping, gericht op het welzijn van de hele mensheid.

Door ons toe te vertrouwen aan zijn scheppende werking, mogen wij penselen zijn in Gods handen waarmee Hij zijn schilderij steeds meer tot voltooiing kan brengen.

Gods belofte om alles ten goede te keren onderstreept zijn eeuwige trouw en zorg voor ons. Maar de mensheid moet meewerken. Ze moet ja zeggen. Ze kan ook nee zeggen, wat vaak gebeurt. Kijk naar het journaal en zie de gevolgen.

Laten we het verbond dat God gesloten heeft – en steeds vernieuwt – met de mensheid serieus nemen. Laten we samen bouwen aan een wereld waar het goed is om te leven. Mogen we dit vooral niet als een wollige boodschap zien, maar als een uitnodiging tot daadwerkelijk engagement, te beginnen heel concreet op de plek waar we wonen, met de mensen die ons gegeven zijn, steeds verder uitdeinend tot de einden der aarde. Met God aan onze zijde. Ja, in Christus' genade.

Laten we bidden

Vader,
moge uw trouw en zorg
ons inspireren om ja te zeggen
tegen uw plannen
en samen te werken aan een wereld
getekend door liefde en goedheid.
Mogen wij trouw blijven aan uw verbond
en in Christus’ naam leven en handelen.
Amen.

Geliefde mensen, moge het woord uit de profeet Amos ons vandaag inspireren om actief bij te dragen aan een wereld vol liefde en rechtvaardigheid. Laten we leven met moed en innerlijke vreugde, wetende dat God - in Christus -  altijd bij ons is.
Een mooi weekend,
kris


Om mee op weg te gaan

Hoe kan ik, heel concreet, mijn verantwoordelijkheid nemen in het uitwerken van Gods droom voor de mensheid?

Er is veel negativiteit in onze wereld vandaag. Vind ik in God de nodige veerkracht om positief en constructief in het leven te staan?

Reacties

  1. Als je echt en dieper zoekt , kom je toch bij God terecht . Als je echt diep wil vertrouwen , kom je toch bij God terecht. Als je echt wil positief leven, gaat dat toch niet zonder God.
    Maar ja ................

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mooi verwoord, dank je wel

      Verwijderen
    2. Gods droom voor de mensheid: rechtvaardigheid en liefde overal...
      Voor mij betekent dit op de eerste plaats liefde in ons gezin, in onze buurt, in onze parochie, in onze vereniging... dit waardenkompas (rechtvaardigheid en liefde) in je achterhoofd houden altijd en overal...
      Ik merk inderdaad veel negativiteit in onze wereld, ook in ons verenigingsleven, ik probeer dit altijd om te buigen en te komen tot een positieve/optimistische kijk en stel de vraag hoe kunnen wij dit veranderen, wat kunnen we doen... ik probeer het 'doemdenken' om te vormen... mijn voedingsbron is en blijft mijn geloof, in het besef dat God mij draagt en mij zijn Geest stuurt om het juiste te doen in mijn leven. Dank U Heer!

      Verwijderen
  2. De zin van mijn leven is een doorgeefluik te zijn van Gods liefde.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten