29 juli - Martha, Maria en Lazarus

OVER GELOOF EN MEDEDOGEN
(Bij Joh 11, 19-27)

Onderstaande overweging is naar woorden van aartsbisschop Vincenzo Paglia, ontleend aan 'Het Woord van God elke dag - 2024', uitgegeven bij Halewijn.

Vandaag gedenkt de Kerk Marta, Maria en hun broer Lazarus. Zij vormen een familie van vrienden van Jezus, van wie de namen verschillende keren in de evangelies terugkeren.

De manier waarop zij Jezus verwelkomen in hun huis maakt hen tot een model voor ons.

Het evangelie van vandaag beschrijft een dramatisch moment in het leven van deze familie: Lazarus, die ernstig ziek was, is gestorven en Jezus gaat met zijn leerlingen naar hen toe. Marta verwelkomt Jezus door Hem tegemoet te gaan, terwijl Maria in het huis blijft zitten. 'Als U hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn,' zegt Marta. Het lijkt een verwijt, maar het is in feite een geloofsbelijdenis, omdat zij weet dat Jezus' aanwezigheid leven geeft.

Deze woorden van de zus van Lazarus brengen ons bij zovele zieken die wachten, bij de ouderen en bij de tallozen anderen die in de steek gelaten worden zonder verzorging of menselijke warmte. Het gebed van Marta herinnert ons eraan dat Jezus nooit ver weg is uit het leven van hen die lijden. Zoals Jezus dicht bij zijn vriend Lazarus is, is Hij dicht bij de zieken en roept ons op om Hem hierin na te volgen.

Elke christen zou in zijn hart menselijke gevoelens moeten cultiveren die bijdragen aan de opbouw van een samenleving van solidariteit, broederlijkheid en dus menselijkheid. Dit vereist een bekering van ons hart; wij moeten immers dezelfde gevoelens hebben die Jezus heeft voor Lazarus. Deze gevoelens - die als het goed is uitgroeien tot engagement - zullen enkel ontluiken wanneer we ons biddend verbinden met de Heer.

Jezus is ontroerd door de dood van zijn vriend, tot tranen toe, en Hij laat zich naar diens graf leiden. Tot Marta zegt Hij: 'Ik ben de opstanding en het leven. Wie in Mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in Mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?' Het is de vraag die Jezus aan iedereen stelt om een vuur van hoop aan te wakkeren. En Marta antwoordt: 'Ja, Heer, ik geloof dat U de messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen'. Laten we deze geloofsbelijdenis tot de onze maken.

Laat ons bidden

Heer Jezus,
help ons om onze harten te openen
voor degenen die lijden.
Geef ons de kracht en moed
om in diepe solidariteit
daadwerkelijk naar hen toe te gaan.
Moge onze daden geworteld zijn
in uw liefde en mededogen.
Moge de heilige Geest
ons binnenleiden in uw aanwezigheid,
zodat ons leven een ware zorg en steun is
voor hen die dorsten naar uw liefde.
Alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, moge deze dag ons aanmoedigen om het leven te vieren door ons liefdevol engagement naar de medemens toe. Laat ons met een warm hart en open armen bijdragen aan een wereld van mededogen en solidariteit, in de naam van God.
Genegen, kris


Om mee op weg te gaan

Wie in mijn omgeving wacht op zorg en menselijke warmte? Kan ik iets voor hen betekenen? Ben ik bereid om, omwille van het evangelie, uit mijn comfortzone te treden?

Wat kan ik concreet doen om een cultuur van menselijkheid en broederlijkheid in mijn gezin, gemeenschap, parochie, buurt, enzovoort te bevorderen?

Reacties

  1. Ik.ben de opstanding en het leven,wie in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat ?
    HEER ,GIJ ZIJT DE WEG,DE WAARHEID EN HET LEVEN.Uw woord is waarheid en toch twijfel ik soms,ik wil duidelijke tekenen !alhoewel ik elke dag omringd ben door het. Wonder .Heer geef mij meer geloof dat ik U kan loven en danken om het wonder van het leven,om Uw leiding en aanwezigheid in het Woord dat leven geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onderstaande tekst komt uit het boek: het Jezusgebed van Lev Gillet:
    'Het leven en de opstanding van de overledenen is niet uitsluitend een zaak van de toekomst.
    In plaats van te proberen om-in ons gebed,in onze herinnering of in onze verbeelding-een direct geestelijk contact te leggen met onze overledenen, moeten we proberen hen te bereiken in Christus ,waar hun ware leven nu is.Als we de Heilige Naam met hun eigen namen verbinden,dan verrichten wij voor hun een werk van liefde.'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn omgeving zijn er veel die wachten op zorg en menselijke warmte. Zij hebben vooral liefde nodig. Wat tijd om te gaan “zitten” heb ik geleerd, een praatje te slaan of een vriendelijk woordje te horen en wat samen te kunnen lachen. Hoeveel wachten er niet op om eens buiten frisse lucht te halen en de natuur te bewonderen. Wij hebben het allemaal zo druk en schenken zo weinig aandacht aan hen die gekluisterd zijn in hun stoel, rolwagen of bed. Heer, schenk mij meer aandacht voor hen die hunkeren naar wat warme aanwezigheid, naar wat inzet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik ben Bereid, mijn ervaring leert
    Mij ( geven van tijd, aandacht,begrip,
    Troost ) in ruil krijgen wij een heerlijk
    Rustig, innerlijk gevoed van vrede.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zien mensen die eenzaam zijn, die we kunnen helpen. Alleen ontbreekt het mij soms aan moed om uit mijn comfortzone te treden. Ik realiseer me dit heel goed. Dikwijls denk ik dan, ik moet dit eerst nog doen en dat... en de tijd gaat voorbij. Bewust een bezoekje inbouwen, dat helpt mij om deze stap te zetten.
    Goedendag zeggen tegen mensen die ik passeer, al fietsend. Even stoppen om een praatje te maken...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten