donderdag in week 15 door het jaar

HET JUK VAN MEDELEVEN EN VRIJHEID
(Bij Mat 11, 28-30)

Bij onderstaande overweging liet ik me inspireren door aartsbisschop Vincenzo Paglia, ontleend aan 'Het Woord van God elke dag - 2024', uitgegeven bij Halewijn.

Het evangelie van vandaag bevat slechts een paar verzen. Maar hoe weinig ook, ze zijn doordrenkt van het medeleven dat we al aan het begin van Jezus’ openbaar leven zagen.

Wij, als christenen, moeten de stem van Jezus zijn. De Kerk moet de wereld uitnodigen om zijn juk te dragen. De wereld daarentegen, stoot vaak degenen die uitgeput en belast zijn af en laat hen in de steek. Ze is bang om zich te engageren en sluit zich vaak op in haar eigen kleine problemen.

Terwijl de mens door God is geroepen om met veel liefde 'rust' en 'verlichting' te bieden aan de velen die onderdrukt worden door lijden, onrecht en ondraaglijke levensomstandigheden.

Die 'rust' en 'verlichting' is uiteindelijk Jezus zelf. Wij mogen bij Hem rusten en ons voeden met zijn woord. Alleen Jezus kan zeggen: ‘Neem mijn juk op’. Het juk waar Jezus over spreekt, is het evangelie, dat zowel veeleisend als zacht is, net zoals Hij. Het ware juk betekent dat we ons aan Hem binden. We zijn niet echt vrij als we ons van Hem losmaken; dan worden we gevangenen van het zwaarste juk, dat van ons eigen ego. We zijn pas echt vrij als we ons binden aan Hem, die ons bevrijdt van de bekrompenheid van ons ego.

Daarom zegt Hij ook: ‘Kom bij Mij in de leer, omdat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart’. Wie zachtmoedig en nederig is, maakt het leven aangenamer voor anderen, in tegenstelling tot degenen die verwaand en agressief zijn en hun naasten kwaad doen.

Kom bij Mij in de leer. Ofwel: Word mijn leerlingen.

Laten we bidden

Heer,
leer ons rust en verlichting te vinden in uw nabijheid.
Inspireer ons om vanuit onze verbondenheid met U
te leven met een geopend hart
voor ieder die God ons toevertrouwt.
Leer ons om nederig en zachtmoedig te zijn,
uw liefde belichamend
in de wereld waartoe U ons zendt.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, laten we ons voeden met de Heer. Mogen we, in alle bescheidenheid, rust en verlichting zijn voor de mensen ons gegeven.
Graag wens ik jullie een toegewijde donderdag,

kris


Om mee op weg te gaan

Voed ik mezelf voldoende met de Heer om in het dagelijks leven die rust en verlichting te bieden aan mijn naasten, zoals het evangelie vraagt?

Op welke concrete manieren kan ik rust en verlichting brengen in het leven van anderen?

Reacties

  1. Dagelijks voed ik me en alle lezers met jullie uitleg van "Het Woord"!Daarvoor oprecht dankjewel ! Verbonden met Christus in gebed,meditatie een Eucharistie. Gedragen door Hem anderen bijstaan met geduld en liefde zoals ook ik door anderen gedragen word !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kruisdood

    hoe lang al gezworven zonder ontmoeting
    op zoek naar uw blijvend gespreide armen;
    hoe donker de nachten van pijn en beproeving,
    niets restte mij meer dan de hoop op erbarmen.

    hoe diepgaand de dagen door angst verduisterd,
    tot eindelijk ik zag, in een schijnsel van licht
    hoe alleen u daar hing, ontmensd en ontluisterd,
    maar verheven, als heilsteken opgericht.

    daar zag ik uw lichaam met wonden bedekt,
    hoe hevig uw pijn heel mijn zijn toen doorkliefde;
    ‘neem je kruis’, sprak u zacht, ‘en volg nu mijn weg’
    ‘want licht is mijn last, mijn last is de liefde’.

    zo ontsloot toen uw lijden mijn donkere hart,
    vond mijn dood de dood in uw sterven,
    mocht mijn zoekende ziel, eerst gesluierd in zwart,
    ontstorven in liefde uw leven beërven.
    sr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In 2016, op 14 september, tijdens een algemene audiëntie, sprak paus Franciscus volgende woorden vanuit het evangelie van vandaag:

    De uitnodiging van de Heer is verrassend: Hij roept mensen die nederig zijn en gebukt gaan onder een moeilijk leven om Hem te volgen; Hij roept mensen met vele behoeften om Hem te volgen, en belooft hun dat ze bij Hem rust en verlichting zullen vinden. De uitnodiging wordt gegeven in de gebiedende vorm: "Kom naar mij toe", "neem mijn juk op" en "leer van mij". (…) Laten we daarom deze woorden van de Heer onthouden, die ons zoveel troost bieden en ons laten begrijpen of we onze energie inzetten voor het goede. Soms putten we onszelf uit door vertrouwen te stellen in zaken die niet essentieel zijn, omdat we ons hebben verwijderd van wat echt belangrijk is in het leven.
    De Heer leert ons niet bang te zijn om Hem te volgen, want de hoop die we op Hem vestigen, zal nooit teleurstellen. Daarom worden we opgeroepen om van Hem te leren wat het betekent om te leven vanuit barmhartigheid, zodat we instrumenten van barmhartigheid kunnen zijn. Leef vanuit barmhartigheid om instrumenten van barmhartigheid te zijn: leef vanuit barmhartigheid en voel je afhankelijk van Jezus' barmhartigheid, en wanneer we behoefte hebben aan vergeving, aan troost, laten we dan leren om zelf barmhartig te zijn tegen anderen.
    Als we onze blik gericht houden op de Zoon van God, begrijpen we hoe ver we nog moeten gaan; maar tegelijkertijd schenkt het ons vreugde te weten dat we met Hem meegaan en dat we nooit alleen zijn. Heb dus moed, heb moed! Laat ons de vreugde om discipelen van de Heer te zijn niet laten afnemen.






    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten