14 sept - Kruisverheffing

Geliefde mensen, laten we, vandaag op deze feestdag van de Kruisverheffing, het kruis ten diepste aanschouwen.

Enkele gedachten daarbij.

Vooreerst zien we een ongelofelijke trouw van Jezus aan zijn Vader. Hij had kunnen weglopen. Maar Hij nam de volle consequentie op zich wat het volbrengen betrof van zijn opdracht: het verkondigen van zijn Zoon-schap en daarmee de Blijde Boodschap. We klennen het gevolg: kruisiging. Wat een trouw! Om stil van te worden.

Wat we ook zien is een ongelofelijke liefde voor de zondaar; niet voor de zonde, wél voor de zondaar. Tientallen gebeurtenissen en parabels vertellen ons in de evangelies over Jezus’ liefde voor de zondaar, en zijn verlangen tot genezing van ieder zondig hart. Hij ging de zondige mens opzoeken, voerde met hem het goede gesprek, wilde bij/in hem te gast zijn en deed er alles aan dat de zondaar zich zou keren tot God, vanuit het nieuwe leven dat Hij gaf aan, en was voor, de zondaar.
Op het kruis is Jezus afgedaald tot in de meest donkere krochten van iedere mens, want allemaal zijn we ergens wel zondaar. Jezus is ons in het kruis tegemoet gekomen met een liefde om U tegen te zeggen. Hij was niet vies van ons. Maar al te graag maakte Hij zichzelf vuil om zich te verinnigen met de zondige van God vervreemde mens.
Niet om het daarbij te laten, maar om op zo’n wijze z’n eigen leven met ons te delen dat wij de mogelijkheid in ons zouden dragen met Hem op te staan, genezen van de zonde, levend in zijn Pasen.
Wat een liefde!

We zien ook een ongelofelijke diepe solidariteit met al wie op welke wijze ook aan de kant van de weg ligt. De armen, de uitgestotenen, de vluchtelingen, de verdrukten,… al wie leed en lijdt onder onrecht. Geen lijden was en is Hem onbekend. In een goddelijke solidariteit is Hij deze mensen ten diepste nabij gekomen. Dat deed Hij, en dat doet Hij. Geen afstandelijke nabijheid, maar een nabijheid van binnenuit. Een ware verinniging met elke lijdende mens door onrecht.

Wat we op het kruis ook zien is eenzelfde diepe liefdevolle solidariteit met al wat broos is in de wereld, met hen die zouden moeten omarmd worden door de mensheid maar dikwijls aan de kant van de samenleving moeten ‘leven’. Denk aan andersvaliden, dementerende ouderlingen, mensen met een hoekje af,… hen allen is Jezus zeer innig nabij gekomen op het kruis. Meer: met hen ging en gaat Hij mee, onzichtbaar, van binnenuit. Zalig zij die de Heer erkennen en beminnen in al wat broos is in deze wereld.

Op het kruis is Jezus aanwezig gekomen in ieders kwetsbaarheid. Hij is kwetsbaar geworden met de kwetsbaren; met allen dus. In deze kwetsbaarheid daalt Hij af en verinnigt Hij zich. Daar tilt Hij ons op door ons zijn leven te geven.
Wel, geliefde mensen, wie deze zelfgave van Christus toelaat diep in zichzelf, leeft in Gods verlossing. Onze kwetsbaarheid zal onze kracht worden, door het leven van de Heer. Het meest kwetsbare dat er bestaat, de ware liefde, zal in Hem tot volle bloei komen, sterker als nooit tevoren.
Wie zich zo kan toevertrouwen aan de Heer, leeft in Gods verlossing, en mag zich gered weten.

Genoeg woorden. Laat ons het kruis, de Gekruisigde, aanschouwen, diep dankbaar om de weg die Hij voor ieder van ons gegaan is.
Wat een afdaling, wat een liefde!

kris

Reacties

  1. Het kruis: wat een marteltuig! Vandaag wordt dat kruis omhoog geheven ter aanbidding, zoals gebeurde bij de wijding van de kerk die gebouwd was boven het graf waarin Jezus drie dagen gelegen heeft vóór Hij opstond uit de dood. Zo'n verheffing van het kruis - de priester die het kruis omhoog heft en toont aan de gelovigen ter aanbidding - gebeurt nog altijd in de dienst op Goede Vrijdag.
    Het kruis: wat een mooi teken. Het heeft een verticale en een horizontale balk. Jezus verenigt ons met het 'au-delà', met het transcendente, met Zijn hemelse Vader. En daarbij opent Hij Zijn armen. In die uitgestrekte armen omvat en omhelst Hij de gehele mensheid, omhelst Hij jou en mij. Het kruis werd van marteltuig door Jezus' grote en goddelijke liefde tot instrument van heil, geluk, verlossing en zegening. Dank U, Jezus, voor zoveel liefde! Geen zonde meer, geen dood meer. Want nu mogen we leven met U, niet zonde-r God en zonde-r de medemens, maar innig verbonden met de Vader en met elke andere die wij ontmoeten. Maar is dat niet precies het eeuwig leven, een leven-in-volheid, een leven ook dat nooit meer eindigt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Pr. Daniël en Kris !

    Ik hunker om zo verder te leven ,maar zelfs na véle jaren in mijn leven lukt 't mij amper !
    Mijn kruis of kruisjes zijn nog niet te vergelijken met zovéél mensen "naasten" en zéker niet met "Jezus lijden"!
    HIJ die niet gezondigd heeft !

    De "Goede week leef ik altijd zéér intens mee en maak ik alweer goeie voornemens !!! Maar ik ben er ook van overtuigd dat God mijn goede wil kent en mij verder leidt en liefheeft !
    Aan mij van te putten diep in mijn hart en ziel waar Christus woont ...en dàt in ieder van ons mensen!
    Ook dankbaar en blij léven met een vleugje humor erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het het verheven beeld van Jezus aan het kruis is voor mij van grote betkenis. bij deze een persoonlijk gedicht.

    altaargebed

    hier voor uw altaar sta ik nu
    tot zover ben ik dus gekomen
    voorwaarts vluchtend enkel u
    naar aldoor verder einden
    waar mijn hart verkwijnde
    maar verdoofd mijn hoofd bleef dromen

    steeds hopelozer hoopte ik
    op wat ik steeds ontliep
    tot zielsarm van mijzelf ontheven
    u mij toch ten einde riep
    tot waar uw wijd gespreide armen
    weerloos aan een kruis gedreven
    op mij wachtten in erbarmen

    wees nu mijn hoop, geliefde mijn
    dat ik door u in pijn gevonden
    als antwoord op uw wonden
    uw altaars offer moge zijn
    gebroken brood vergoten wijn
    in eeuwigheid met u verbonden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi gedicht Stefan. Volgens mij heb jij dit diep doorleefd en eigen gemaakt. En dat Jezus ons is voorgegaan in dit lijden is een boodschap van pure liefde. Hiervoor past diepe dankbaarheid en wederliefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank, beste vrienden, voor deze mooie reacties. Jezus is werkelijk bij jullie allen. Mijn biechtvader zei me zaterdag ll.: 'Niemand kiest zijn kruis. Maar elk heeft zijn kruis. Er zijn vele kruisen. En elk kruis heeft vele staties. Toch is het - ons! - kruis juist de weg naar het heil, het geluk, de zaligheid. Maar dan moet je wel je kruis aanvaarden, zoals de zalige pr. Edward Poppe zei, want alleen dan wordt het zoet en heiligend. Zolang wij ons tegen ons kruis verzetten, zullen we altijd ongelukkig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij aanbidden en loven U Christus omdat U door uw liefde tot op het kruis de wereld hebt verlost

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten