maandag in week 25 door het jaar - B

In het boek Ezra lezen we vandaag hoe er wordt opgeroepen de tempel van God weer op te bouwen in Jeruzalem, en dat allen daarvoor hun bijdrage moeten leveren. Deze oproep wordt goed beantwoord en de tempel wordt inderdaad gebouwd. Zo lezen we. Zo was het toen.

Het Nieuwe Testament geeft een heel andere, nieuwe en frisse kijk op die zogenaamde tempel in Jeruzalem.
Jeruzalem wordt niet enkel aanzien als een stad, maar elke mens wordt uitgenodigd te werken aan het nieuwe Jeruzalem, dé plek bij uitstek waar God wordt aanbeden en belichaamd. Die plek is ons eigen hart, de lokale gemeenschap waarin we ons bewegen, en de grote kerkgemeenschap. Daar wordt gevraagd de tempel te bouwen voor God om Hem te aanbidden als een levend gebed zonder ophouden.
Concreet wil dit zeggen dat wij, u en ik, zijn geroepen om vandaag aan die tempel te werken, aan ons hart dus, aan het samenzijn met anderen. Het moet een plek zijn, een geestelijke tempel, waar God de plaats krijgt die Hij toebehoort: namelijk het levend centrum van ons bestaan; Hij die leven geeft, Hij die de genade verleent zijn liefde zichtbaar te maken door te leven in Christus. Dat is Blijde Boodschap, dat is ware aanbidding, dat is overgave, dat is Pasen.

Franciscus van Assisi kreeg doorheen een visioen van Christus te horen dat hij geroepen was Gods Kerk te herstellen. En net zoals in de tijd van Ezra, kroop hij op kapellen en kerken om dakpannen te vernieuwen, muren te verstevigen, altaren weer mooi te maken. En hoe edel dit werk ook was, pas later begreep hij dat het om een veel diepere boodschap ging, namelijk om het herstel van de Kerk, de gemeenschap in Christus, die toen erg ziek was, ook aan de 'top'.
Franciscus en zijn eerste medebroeders zijn toen het evangelie gaan lezen en herlezen en herlezen. Zij baden om wijsheid en inzicht, en kwamen er achter dat ze (en alle christenen) eigenlijk in Christus verlost waren, en dat ze zouden moeten leven zoals Adam en Eva in het paradijs voor de zondeval: vrij en naakt voor God, zich om niets schamend.
En zo leefden de eerste minderbroeders. Ze beleefden de Vrede van God onder elkaar, daar in het schone Umbrië. En die Vrede droegen ze uit door in alle eenvoud en broederlijkheid de mensen op te zoeken, de melaatsen te verzorgen, de priesters bij te staan, enz... Hun leven was gekenmerkt door eenvoud, armoede en broederschap.
En dit heeft voor een deeltje de Kerk inderdaad hersteld.

Voor ons is het niet anders. Ook ieder van ons draagt vandaag de dag de verantwoordelijkheid om in de Kerk herstellend aanwezig te zijn. Want ook vandaag heeft de Kerk nood aan genezing. Paus Franciscus is goed bezig, naar mijn mening. Maar allen dragen wij die verantwoordelijkheid. Laten we ze samen dragen, ieder naar onze roeping en met zijn/haar talenten en gaven.

Laten we weer een blijde, warme en eenvoudige gemeenschap zijn/worden, met zin voor broederschap en mystiek.

kris

Reacties

  1. Ik vind dat ook Cyrus goed bezig was. Elk volk in zijn grote rijk mocht zijn overtuiging beleven. De Joden kregen hun vrijheid om hun Godsgeloof te beleven - met een herbouwen van hun tempel incluis - terug. Wat een verschil met wat wij nu soms - vaak? - horen voorstellen: een eenheidsworst, liever geen godsdienstlessen meer, zelfs geen levensbeschouwelijke vakken, ook niet over vrijzinnigheid. Liever één vak voor ieder gelijk: burgerschap. Vorige week haalde ik al het boek aan van Jean Birnbaum: 'Le courage de la nuance'. Hij heeft dat boek geschreven omdat hij zich voelde verstikken in de mainstream: je moet denken en doen wat iedereen doet. De elektrische auto is nu ineens het wondermiddel dat alle klimaatproblemen op zal lossen. En het verwondert mij hoe snel de auto-industrie nu ineens zoveel elektrische modellen heeft. Men dringt ze ons op. Er moet natuurlijk iets gebeuren voor het klimaat. Maar is de productie van die elektrische modellen CO2 neutraal? En mag een arme mens die een autootje heeft van twintig jaar oud en waar hij nog geen duizend kilometer per jaar mee doet nu ineens niet meer op de baan komen? Met Birnbaum zeg ik dan: 'Een beetje nuance a.u.b.' En ook over wat ik hier schrijf: lees het a.u.b. met wat nuance. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Politiek correct denken volgens Valkenburg: “Het is een klamme deken van conformisme en denkdwang en het maakt ons dom”

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan ook eens de fiets nemen. Geen Co 2 uitstoot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel juist. En verplaatsingen die niet echt nodig zijn, kunnen we ook vermijden. Ik denk dat wij allemaal veel soberder zullen moeten leren leven, maar dat zal ons niet ongelukkig maken, integendeel, we gaan het essentiële ontdekken en misschien weer God op het spoor komen.

      Verwijderen
  4. "Laten we weer een blijde, warme en eenvoudige gemeenschap zijn/worden, met zin voor broederschap en mystiek." dank je, kris, dat je ons voorhoudt wat we zelf kunnen doen aan een betere wereld.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten