dinsdag in week 26 door het jaar

Wanneer een Samaritaans dorp wat moeilijk doet over een doorreisvisum voor Jezus treden de leerlingen op en vragen of de Heer het goed vindt dat zij vuur uit de hemel afroepen om hen te verteren. Waarop Jezus hen streng terecht wijst.

Hoewel ze al bijna drie jaar met Jezus meetrokken, hadden ze nog steeds niet begrepen dat God trouw zijn met kruis-weg te maken heeft. Voor hen was het nog kruis-tocht, bereid de ‘aanval’ aan te gaan. Nee, kruis-weg moest het worden, met de Heer voorop.

Dit gebeuren doet ons in de spiegel kijken van ons eigen leven. Zijn we, als christenen, bereid de kruis-weg van de Heer niet enkel te beminnen, maar deze ook te gaan, en wel verenigd met Hem. Dan gaat het over je eigen kruis (in Hem) in liefde dragen, over trouw, over geweldloosheid, vergeving schenken, barmhartig zijn,...

In het kruis van Jezus vindt de christen niet enkel zijn levensopdracht, maar hij ontvangt er tevens de genade van om zijn opdracht in liefde te kunnen volbrengen: in christelijke liefde, in de liefde van de Heer. Gelovig wetend dat hierdoor Gods Pasen werkelijkheid wordt voor hemzelf en de wereld hem gegeven.

Laten we het kruis van de Heer diep beminnen; de Heer zelf. Opdat we, verinnigd in Hem, Gods Pasen mogen zijn. Graag als Kerk.

kris

Reacties

  1. Heel graag zou ik willen ,dat ik het kruis van de Heer kan beminnen!
    en liefde willen uitstrooien. Helaas lukt me dat niet Ik blijf daarvoor bidden!
    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maria, we zijn allemaal mensen die al struikelend verdergaan. Blijven vragen zal zeker verder helpen. Ik denk dat het ook de beste weg is om de ware bedoelingen van God in ons en met ons duidelijk te maken. Ik herken jouw gevoel.

      Verwijderen
    2. ik ervaar de beeltenis van het kruis van de Heer soms als heel troostrijk: ik ben niet alleen in mijn pijn en duisternis, Hij ging mij voor en zijn lijden bleek een deur naar het eeuwige leven in Gods liefde. ook voor mij. dat geeft mij rust en aanvaarding.

      Verwijderen
    3. Beste Stefaan, maak u niet te veel ongerust, u komt zeker in de hemel, omdat u gelooft in het leven na de dood. Ik heb de indruk dat u zich veel zorgen maakt over uw eeuwig geluk in de Hemel. Nu is de mens geschapen naar het beeld van God om in eeuwigheid te leven. Een icoon van hout kan daar niet veel aan veranderen. Of Maria nu links of rechts staat is gewoon bijzaak. De hoofdzaak is dat u in de hemel komt en uw doel bereikt.

      Verwijderen
  2. een nederlandse (werk)vertaling van de oecumenische brief waarnaar verwezen wordt in de 'leestip van de dag' kun je hier vinden:
    https://www.rkkerk.nl/wp-content/uploads/2021/09/Gezamenlijke-Boodschap-voor-de-Bescherming-van-de-Schepping.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De foto met de iconen klopt niet. Maria staat in de orthodoxe wereld ALTIJD rechts van Jezus. Dit is een vast gegeven. Op deze foto staat ze links van het kruis. Het is als vloeken voor een rooms katholiek. Ook het plaatsen van een icoon op de grond, zoals dikwijls gebeurt, is als vloeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem van 11:07,
      heel zelden plaats ik foto's uit mijn eigen omgeving. Vandaag deed ik dat wel. De iconen die je ziet op de foto (waarover je spreekt) is mijn gebedshoekje thuis, waar ik al jaren meermaals per dag voor bid, ook soms in de nacht. Het zijn iconen, het is een hoekje, dat me doorheen de tijd erg dierbaar is geworden. Voor mij is het een plaats van gods-ontmoeting, waar ik in alle graagte mijn sandalen uitdoe.
      Ook al gaat het niet om de iconen op zich, voor mij zijn ze als vensters naar onze Drie-ene God en Maria zelf; gebedsinstrumenten zeg maar. Ik behandel ze dan ook met zeer veel eerbied.
      Deze iconen staan niet, zoals je aangeeft, op de grond, maar op een houten bak die ik van een oude kloosterzuster ooit kreeg.
      Dat Maria links van Jezus staat, en niet rechts... dat is inderdaad zo. Jouw uitleg daaromtrent had ik ook nog nooit gehoord. Je kan gelijk hebben. Maar ik vermoed dat jij daar meer van wakker ligt dan zij of Jezus.
      Beste anoniem, laten we de liefde bewaren.
      Ik bid voor je, heel intens. Bid ook voor mij.
      Met een genegen groet,
      kris

      Verwijderen
    2. als Maria nu links of rechts staat van Jezus, wat maakt dat uit voor een verschil voor uw geloof? Een Moeder staat zowel links als rechts aan alle kanten. Uw commentaar lijkt meer op die van de Farizeeen.: 'Als je met ongewassen handen eet dan ben je onrein.'

      Verwijderen
  4. Iconen spreken een eigen taal !heel begrijpelijk !Daar vinden wij onszelf terug!
    Zoals JEZUS !!!
    dank KRIS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en je moet de icoon zelf niet aanbidden want die zijn van hout, zilver of goud,,,
      Je moet God aanbidden in geest en waarheid.
      Hoe kun je nu zo naief zijn om een stuk hout te aanbidden???

      Verwijderen
    2. Klopt. Daarom zijn iconen dan ook als vensters naar de hemel, waar we God wél mogen ontmoeten.

      Verwijderen

Een reactie posten