Johannes
De eerste lezing van vandaag - uit de eerste brief van Johannes - eindigt met: We schrijven u deze brief om onze vreugde volkomen te maken.
Waarin bestond de vreugde waarover Johannes en de zijnen schrijft ?
Ik vermoed dat het ging om het kennen van de Heer, zoals we in de zinnen daarvoor lezen. Hem kennen, Hem gezien en aangeraakt hebben, Hem ontmoet te hebben, gaf hen schijnbaar een onnoembare vreugde.
En toch ontbrak er iets aan hun vreugde. Namelijk het meedelen van de Heer. Zij doen dat op die moment doorheen een brief, en dat maakt hun vreugde volkomen, zo schrijft hij.
Lieve mensen, ik denk dat velen van ons vrede en vreugde ervaren in hun geloofsleven. Deze innerlijke vreugde kan zich manifesteren in momenten van gebed, tijdens een eucharistie, bij het lezen van de Schrift. Maar ook in handelingen als het schenken van vergeving, delen met wie minder heeft, gewoon daden (soms hele kleine) van liefde, kan ons hart veel vrede en vreugde schenken.
Maar er is iets dat onze vreugde nog 'voller' kan maken. En dat is het 'meedelen van de Heer': verkondiging, op welke wijze ook.
Als gelovige gemeenschap durven we dat soms te weinig, denk ik. Niet dat we ten allen tijde over Jezus moeten praten. Het zit 'm niet in het praten alleen. Maar we schuilen ons - denk ik - te vaak achter een zogenaamde bescheidenheid waarin we ons goed voelen juist omdat we niet over Hem moeten praten.
Bescheidenheid siert, da's duidelijk. Maar er bestaat ook een soort bescheidenheid die vals is, omdat ze niet zuiver is, en als drogreden gebruikt wordt om te zwijgen.
Als ik mag zou ik graag een hulpmiddel aanreiken om momenten te scheppen waarin over God, Jezus, de Bijbel, ons geloofsgoed, Kerk, de liefde in het algemeen,... kan gepraat worden.
Dat middel is de vraag aan Jezus om zulke momenten te geven in de loop van de dag. Dus bij je ochtendgebed eenvoudig vragen aan de Heer of Hij ons momenten zou geven waarin Hijzelf zich kan openbaren doorheen een goed gesprek. En je zult merken - echt waar - dat er zulke momenten in de loop van de dag zullen ontstaan. Vraag en je zal verkrijgen...
Van belang is op die moment niet de held te willen uithangen, geen knappe theologisch goed uitgebouwde zinnen te willen maken, niet rond de oren willen slaan met allerlei citaten uit Bijbel, heiligenlevens of wat dan ook. Nee, op die momenten moeten we rustig innerlijk in de Heer blijven, vertrouwend dat Hij het gesprek zal leiden. De Geest zal u woorden ingeven… weet je wel.
Het gesprek dus niet toe-eigenen, maar juist uit handen geven, en zelf gewoon instrument zijn van het gebeuren.
En dat, lieve mensen, geeft inderdaad vreugde, omdat je diep vanbinnen aanvoelt en weet dat het de zending van ieder christen is de goede boodschap uit te dragen doorheen woord en daad. Het is een vreugde als gevolg van het staan in Gods gloed, van je toevertrouwen aan het waaien van zijn Geest.
Laten we ons niet verschuilen achter een valse bescheidenheid, maar laten we vrijmoedig (lees: vrij en moedig) ook eens over Jezus praten. Het kan je misschien verbazen, maar vele mensen - meer dan we doorgaans vermoeden - hebben ontzettend deugd aan zo'n gesprek, om de eenvoudige reden dat dergelijke gesprekken werkelijke dorstlessers zijn.
En er is veel dorst hoor.
Verkondiging… ook dat is Kerstmis.
kris
Heel juist Kris. Het woord van God in de Bijbel zegt immers dat geloof voortkomt uit het horen. Als wij niet spreken zullen anderen niet geloven. Hadden de eerste christenen niet gesproken dan was het geloof nooit tot bij ons gekomen
BeantwoordenVerwijderenEn wij hebben dan nog de vrijheid om te spreken en te getuigen van ons geloof, bij de buren, tijdens de koffie, op het werk, tijdens ontmoetingen, op straat, in de winkel en overal waar we mensen ontmoeten en kansen zien om het te doen, niet opdringerig, maar ook niet zonder al te grote bescheidenheid.
BeantwoordenVerwijderenEr zijn ontelbaar velen die getuigen van hun geloof en er het leven bij in schieten of in strafkampen terecht komen en gemarteld worden. Wat is het ons waard, met de komende generaties voor ogen? Welk is ons (mijn) getuigenis?...
BeantwoordenVerwijderengisteren herdachten we de heilige Stefanus, maar vergat ik het gedicht dat ik de afgelopen maand speciaal voor die dag geschreven heb te plaatsen. bij deze alsnog, met excuses.
BeantwoordenVerwijderenTot Stefanus
Ik wil je al sinds lang persoonlijk spreken:
vertrouwd en toch zo ver van mij vandaan
was jij mijn voorbeeld, al van kinds af aan.
Een man die stond voor ’t hoge heil’ge leven,
jou werden grote deugden toegeschreven
en wie was ik daarbij nog vergeleken?
Ik wou maar kon niet in jouw schaduw staan.
Ik ben wat ouder nu, misschien wat wijzer,
maar ook jouw beeld verdiepte zich steeds weer.
Van jonge held eerst, werd jij al maar rijker,
tot spiegeldbeeld van onze Lieve Heer:
volmaakt als dienstknecht die het lijden nam
zoals het, God gegeven, tot jou kwam.
Kon ik mijn folteraars en pijn vergeven
en zien als enig ware weg ten leven,
die ooit jouw marteldood mij wijzen wou?
Of is het toch dat kleine licht door jou
in mij geplant, dat doet verlangen naar
waar dood geen macht meer heeft, om daar
mijzelf te geven aan wat Hij me vraagt:
een hart zo wijd en diep van medeleven
dat ik zijn schepping in mijn sterven draag.
In de euforie van de herontdekking van mijn geloof de relatie met God.
BeantwoordenVerwijderenDoor de volle overgave aan Jezus. Ik wenste het een ieder door zijn strot te drukken. Niet, dat ik
dat bewust deed.
Het was meer een bevestiging van mijzelf als van God.
Ik werd afgewezen door velen, door te luisteren kwam ik weer in het gareel.
Door te kijken in iemands ogen dan ontdek je God en zijn behoefte.
Geloven is leren horen en zien: luisteren.
De opmerking van Kris raakte mij, dan ook : wij zijn Gods instrument en de juiste woorden worden je ingegeven door de H. Geest.Dat is gemeenschapszin leren is een bevestiging van jezelf
“Ik behoef mijzelf niet te bevestigen: God is gevestigd in elk mens”
De juiste woorden worden je ingegeven. Amen