zaterdag in week 2 advent

Elia was een typisch profeet zoals wij ze dikwijls voorstellen, en kennen uit het Oude Testament. Vurig, en radicaal. Ze voelden zich verantwoordelijk om in een onheilige wereld het heilige aanwezig te stellen. Ze spraken, of riepen, met een vurige begeestering, oordelend en oproepend. Ze wilden het volk op deze wijze tot luisteren dwingen, omwille van God die in het dagelijks leven zo dikwijls verloochend werd. Zo was Elia, en met hem vele profeten. Ook Johannes de Doper was niet anders. Hoewel deze laatste ook nog een specifiek zending vervulde, namelijk voorloper te zijn van de Komende.

Die Komende, Jezus, ja, die kwam ook met vuur, maar – zo mogen we zeggen – Hij kwam met een geheel nieuw vuur. Geen vernietigend vuur, geen oordelend vuur, maar een innerlijk vuur, een mild vuur, een zacht vuur. Jezus kwam met het vuur van de heilige Geest; een vuur dat de mens tot gebed zal aanzetten, een vuur dat de mens in ware Godsontmoeting zal brengen, een zachte gloed dat de hele mens van binnenuit voort-durend zal wenden naar zijn Schepper, een vuur dat de mens in staat zal stellen vlam van Gods vlam te worden, zijn liefde barend in Kerk en wereld.

Het is een vuur dat warmte geeft aan de mensheid, aan de samenleving, in onze straten en onze huizen. Het is het vuur dat vrede heet, dat liefde is, dat leven geeft.

Dit is oproep én zending. En we moeten niet vragen in deze zending te mogen staan, want we staan er namelijk al in. Leven in Gods licht is je namelijk bewust zijn dat je als christen gezonden bent, en dat je gezegend bent in je zending; Gods vuur in ons dragend.

Laten we Gods Geest, Gods heilig vuur, aan ieder van ons geschonken, diep koesteren, opdat het ons in waarachtig gebed mag brengen, in innige vereniging met de Heer, om samen met Hem Gods liefde te zijn.

En laat de Doper in deze advent maar roepen… Meer dan de wereld vermoedt hebben we zijn ‘roepen’ nodig. In de lezingen van zondag (morgen) wordt dit heel concreet.

kris

Reacties

  1. Refererend naar het boek Wijsheid van vandaag:
    Een onderliggende bedoeling van de huidige Pandemie (Bangdemie?) zou kunnen zijn het aantal mensen in de wereld terug te brengen tot een aantal van circa 500miljoen ipv circa 7miljard nu.

    Ik lees nu dat ook God via de grote Profeet Elia dus ooit als straf het mensenaantal sterk heeft gereduceerd.
    Was trouwens de zondvloed ook niet de bedoeling geweest van God het aantal mensen drastisch te verminderen omwille van diezelfde algemene zondigheid van de Mens?
    Is die zondigheid ook nu niet alomtegenwoordig onder de vorm van een algemeen verspreid individualisme die de facto aanvaard is door deelname aan de weldaden van het huidige maatschappelijke verkeer? Dus ook ik?
    Natuurlijk zijn Schwab en zijn G7 of het Wereld Economisch Forum natuurlijk God niet. Maar God gebruikt wel ook mensen om zijn Wil uit te voeren.
    Dit bevraagt mij vandaag, bij lezing van de kerkelijke geschriften voor vandaag zaterdag 111221.

    Paul Clessens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeer goede vraag, ik weet het antwoord niet, geduld, binnen 3 of 10 jaar zullen we de slachtoffers zien

      Verwijderen
    2. inderdaad, geduld, een gave van de Geest,
      Ik zal een bericht sturen op zondag 111222

      Verwijderen
    3. anoniem 8.36 uur: Zeer raar beeld dat je van God hebt. Jezus geeft een ander beeld.

      Verwijderen
  2. Hartelijk dank profeet Kris om door je mooie commentaren het vuur in ons aan te wakkeren! Doe zo verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "De geest die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. Gij hebt een geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader!" (Rom 8/15) Tot 365 maal zegt de schrift ons "vrees niet". En nu wij de komst van de Verlosser voorbereiden kan enkel vreugde ons hart inniger verrijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inderdaad, laat ons niet een geest van slaafsheid opdringen.
    Wij zijn geschapen voor de vrijheid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JA, voor een verantwoorde vrijheid. niet zomaar vrij vrij.

      Verwijderen
  5. "Het is het vuur dat vrede heet, dat liefde is, dat leven geeft.", dank je kris, dát is het vuur waar we om bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk vaak als gepensioneerde:" wat had ik het toch druk voor mijn pensioen".
    Honderd en één zaken. Mijn man had kanker en kon daar helemaal niet over praten.
    De zorg voor de kinderen die helemaal op mijn schouders rustte.
    Ik heb veel moeten loslaten, ik heb bewust veel losgelaten.
    Ik moet niet meer zorgen voor...ik ´mag´ nu zorgen voor.
    Ik kan stilte toelaten, ik besef dat ik het niet meer zelf moet doen.
    Is het die H. Geest die ik nu toelaat? Wie zal het zeggen.
    Ik hoop alleen dat mijn kinderen en kleinkinderen gaan zeggen: " Wat was dat toch dat mama, oma bezielde?"
    Ik wens iedereen een fijn en vooral rustig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo mooi Ria hoe je dat omschrijft.
      Beroepshalve praat ik dagelijks met veel mensen op 'gezegende leeftijd', zowel met religieuze zusters alsook met niet religieuzen. Allemaal mensen die in het 'actief' leven heel dikwijls zorgend bezig waren voor Kerk en wereld. Mijn hoedje af voor hun geëngageerd leven.
      Door hun ouderdom, dikwijls ook door lichamelijke afhankelijkheid, vallen ze nu stil. Heel dikwijls gaan de gesprekken over deze fase in hun leven. Voorzichtig praat ik met hen over een mogelijke nieuwe roeping binnen hun roeping (als zuster of leek); een meer contemplatieve roeping. Er is de tijd voor, de stilte, de eenzaamheid. Nogal wat mensen beleven dit als een rijke tijd of fase in hun leven; vol van genade. Op een nieuwe wijze voelen ze zich vruchtbaar voor Kerk en wereld. Mooi toch.


      Verwijderen
    2. Als 86 jarige voel ik gelukkig gesterkt en gedragen in mijn dagelijkse leven door onze Moeder Maria. Het dagelijks rozenkransgebed is de leidraad om dichter bij Jezus te komen. "Door Maria tot Jezus", zei mijn patroonheilige. Dat alles maakt deze tijd zo waardevol en genaderijk.

      Verwijderen
    3. Inderdaad, het bidden van de rozenkrans, als kraal vol van genade, sterkt een mens, verdiept zijn geestelijke leven, en legt Kerk en wereld op de schoot van ons Heer zodat Hij ze kan aanbieden aan de Vader. Rijk gebed!
      Dank aan allen die dagelijks bidden!

      Verwijderen
  7. Moeder Theresa die zei dat er vrede komt als abortus ophoudt. Nelson Mandela die opkwam tegen apartheid. Helder Camara die de Kerk (ons) opriep tot een radicale en consequente keuze voor de armen. De jongere generatie die ons oproept tot zorg voor het milieu. Zij die ons oproepen tot een verantwoord omgaan met mondmaskers en vaccinatie. De profeten van deze tijd... Horen wij hen en zijn wij bereid hen te gehoorzamen?! Indachtig het woord van de Heer in de Bijbel : "Ik heb uw vroomheid niet nodig, maar een verbroken hart"...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, elk hart moet zich bekeren, en leven naar deze bekering.
      Maar we zijn individuen die samen horen bij dat ene lichaam: de Heer.
      En mensen op leeftijd, die niet meer 'de straat op kunnen', kunnen door hun dagelijks gebed de activiteit dragen van zij die actief zijn. Hun gebed en toewijd leven is van onschatbare waarde.

      Verwijderen
    2. Hallo, zij die de abortuswetten hebben goedgekeurd, dat zijn ook onze politiekers, niet koning Baudewijn

      Verwijderen
    3. gehoorzaam maar aan alle politiekers, zij hebben het beste met u voor, vertrouw hen volledig en gehoorzaam

      Verwijderen
  8. ik denk dat het vaccin bij sommige mensen niet goed werkt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Graag zou ik willen vragen of die mensen die steeds weer (of is het één mens?) over de vaccins beginnen hun bitterheid elders zouden willen uitspuwen, en niet op deze blog waarvan het de bedoeling is met elkaar uit te wisselen over de lezingen van de dag.
    Ik dank u van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je Kris.
    Iedereen is dat grondig beu.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. het evangelie gaat over Johannes de Doper, die de waarheid heeft gezegd.
    Hij werd natuurlijk het zwijgen opgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Elke blog of forum dient gerespecteerd te worden naar zijn bedoeling. Dat noemt men beleefdheid.
    Dus ik wil je met nadruk vragen andere forums te zoeken om je gal te spuwen.
    Waarvoor een hartelijke dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er zijn gelukkig nog mensen die kritisch nadenken. Dat maakt het leven zo boeiend en rijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik voel mij spijtig genoeg aangesproken omtrent "ver_gal_de" uitlatingen. Het doet er niet toe vanuit welke toestand ik spreek. Ik heb mensen met beide standpunten even lief. Pro of tegen, voor beiden gelden diepgefundeerde waarheden. Dat is nu eenmaal eigen aan onze menselijke staat van begrensdheid die functioneert op basis van tegengesteldheid, zoekend naar evenwicht (= Liefde). Als niet beide kanten van een tegenstelling evenwaardig in aanmerking komen, is wat gezegd wordt de waarheid niet. Christus zei: heb uw tegenstander lief en Paulus riep in zijn ode aan de Liefde op: "Liefde gelooft alles", m.a.w. houdt alles voor ernstige respectvolle mogelijkheid, niet noodzakelijk voor een wensbare feitelijkheid.
    Uiteraard is alle bitsigheid en irritatie uit den boze. Dat past hier helemaal niet. Het doet ons wel beseffen dat op dit ogenblik, middels dat vaccin de duivel verwoed zijn gangen gaat door heel de wereld, ook hier.
    De enige oplossing daarbij is effectief: bidden, de tegenstellingen opdragen aan de Heer, ieders uitschuiver vergeven. Op die wijze worden stormen bedaard en gaat de wind zacht liggen op het vlakke water.
    Vergeef mij alleszins mocht mijn oprecht schrijven de oorzaak zijn voor welk tumult ook.
    Ik heb u allen lief.

    Paul Clessens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is een zeer goede reactie. De vrijheid van denken wordt hier gerespecteerd, zonder iemand te kwetsen. Een grapje maken kan ook, of moet kunnen. Er zijn mensen die vlug op hun paard springen, die weinig kritiek kunnen verdragen. Vergevingsgezindheid is een goede deugd.
      Het is inderdaad zo dat Johannes de Doper in de gevangenis terecht kwam, en nadien onthoofd. Waarom? Dat is de vraag die we moeten stellen in de advent: een tijd van inkeer en bekering

      Verwijderen

Een reactie posten