vrijdag in het kerstoctaaf

Het laatste uur is aangebroken... zo schrijft Johannes vandaag in de eerste lezing. Het laatste uur, dat we in zeker zin vandaag gaan beleven en straks dankbaar gaan uitwuiven, is het laatste uur van een jaar in een geschiedenis van een doorlopende tijd. Maar dit laatste uur is ook het eerste uur, en wel van een nieuwe geschiedenis, van een nieuwe tijd.

In Christus is er geen vóór en na meer. In elk uur is de volheid der tijden aangebroken. Elk ogenblik is de volheid van de tijd, en wel in de zin van 'beslissend'. Het is geen voorbereidingstijd meer in de zin van voorbereiding op dat wat nog moet gebeuren. Nee, dat eigenlijke is al gebeurd. We kunnen nu al, op dit moment 'vrijmoedig naderen tot de troon van Gods genade' (Hebr 4,16).

Maar ook in deze nieuwe geschiedenis kun je inwendig, geestelijk, volgens je hart, nog behoren tot de oude geschiedenis, de geschiedenis van het vlees, van de zelfzucht, van de zonde. Je kunt leven in het nu, en toch in het oude. Daarom is elk uur een uur van 'beslissing', de beslissing om uit jezelf te treden, uit de oude geschiedenis en te kiezen voor Christus: ik wil leven voor Hem, in Hem, door Hem. En steeds opnieuw deze beslissing nemen... dat is leven in de nieuwe geschiedenis.

Dikwijls is het is alsof we leven in twee werkelijkheden: in licht én duisternis, in leugen én waarheid, met Hem verbonden of niet met Hem verbonden. Het is een soort dualisme, twee mogelijkheden, twee dimensies, dikwijls tegelijk in ons aanwezig.
Het evangelie is één grote oproep uit te treden uit het ene om in te treden in het andere, uit te treden uit het oude om in te treden in Christus. Niet op eigen houtje, maar door de genade die Hij ons daarvoor zal verlenen. Daartoe mogen we beslissen, daar mogen we om bidden. Dagelijks.

Dat elke dag in 2022 een keuze mag zijn voor de Heer.

Een mooi eindejaar !

Reacties

  1. Mijn wens voor jou en je gezin Kris ,voor Priester Daniël en voor allen die "dagelijks"

    verbonden zijn met elkaar door de BIJBELCITAAT ,...geen angst noch zelfzucht,

    maar door Zijn Genade

    geluk en vrede uitstralen in onze wereld die het zo nodig heeft !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad altijd het laatste uur, het beslissingsuur. We kiezen voor Jezus of we aanvaarden Hem niet. Pater Bots zei in zijn meditatie op Radio Maria deze morgen dat geestelijk leven dan ook niet een zaak is van groeien, van etappes of fases. Ik verschoot daar even van. Ik dacht dat in mijn leven er steeds een groeien zou zijn en dat ik op het einde van mijn leven 'volmaakt' zou zijn of toch er dichtbij. Met ouder te worden ervaar ik dat dit echt niet zo is en dat ik als seminarist misschien 'heiliger' was dan nu. Pater Bots zei dat de enige groei erin bestaat telkens opnieuw te kiezen voor Jezus of desgevallend naar Hem terug te keren. Wijze woorden. En bevrijdende woorden ook.
    Wij danken dan ook God voor het voorbije jaar. Het was niet volmaakt, ook niet van onze kant, zeker niet van mijn kant. Maar ik denk dat wij toch geen antichrist zijn geworden. Wij zijn altijd blijven kiezen voor Jezus, hoe onvolkomen ook.
    Aan u allen een prettige oudejaarsavond en morgen een goed begin in het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank kris voor je dagelijks geestelijk voedsel. Telkens geserveerd op een bord van eenvoud, smakelijk, lekker ogend, duidelijk gezond. Hoe meer j' er van eet, hoe meer je ernaar verlangt. Een dagelijkse gevarieerde maaltijd die de disgenoten liefdevol laat genieten. Het is een kunst om de verwachtingen "hoog" te houden doch, wonderwel, slaag je er telkens weer in! Het is een bijzondere gave die we, hopelijk, nog lang mogen koesteren. Met mijn beste wensen voor een gezond, gelukkig en vredevol 2022!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het Dagelijks Bijbelcitaat. Het is een gunst, een voorrecht om dit te mogen ontvangen. Ik probeer elke dag te beginnen (of toch in de voormiddag) met deze inspirerende woorden. Ik wens Kris, al de helpers bij dit Dagelijks Bijbelcitaat een 'vredevol, hoopvol nieuw jaar' toe. Laten we elkaar blijven bemoedigen en ons laven aan het Woord van de Heer en ons richten op ons voorbeeld, Jezus. Tot volgend jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook voor jullie allen een hele mooie jaarwissel, en een vrede-vol 2022.
    Blij en dankbaar te horen hoe het Woord z'n ingang vindt bij velen.
    Laat de genade maar stromen ;-)
    Dankbaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de wereld van de duisternis lijkt soms helend en bevrijdend, hij is aanlokkelijk en verleidt...wat doen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten