maandag in week 4 advent

God bezocht Maria via zijn engel. Wat een gebeuren! En dan nog wel met de aankondiging dat zij de Zoon van de Allerhoogste zou dragen. Onvoorstelbaar, maar waar. Eerst was er schrik, huivering, vragen, maar uiteindelijk zei Maria wel ‘ja’ tot de engel, wat een heus scharnierpunt zal worden in de geschiedenis.

Hoe komt het dat Maria ‘ja’ zei? Wel, we kunnen dan samenvatten in de woorden: ‘Als God er is voor mij, dan ben ik er voor Hem.’ Wederkerige liefde noemt men dat. Liefde roept op tot liefde. Liefde wekt liefde.

Ook al zijn wij in onze persoon niet uitgekozen, zoals het bij Maria wel het geval was om Jezus te dragen en te baren, in wezen zijn we wel uitgenodigd tot hetzelfde ‘ja’. God komt niet anders tot ons dan Hij tot Maria is gekomen. In zekere zin vraagt God ook aan ons: ‘Ben je bereid de Heer te dragen, en te baren voor de mensheid?’

God kiest ieder van ons, Hij kiest u, Hij kiest mij, en spreekt ieder aan bij onze naam, heel persoonlijk, zeer gericht. Hij doet dat niet zo eens een keer, Hij doet dat dagelijks, voortdurend, als een gebed of een liefde zonder ophouden. God vraagt. Hij roept. Hij appelleert. Hij spoort ons aan tot een persoonlijke keuze.

Misschien is er in eerste instantie ook die angst, de huivering, de vragen. Dat weet God ook, Hij weet het meer dan we het zelf weten. Maar God vraagt nooit wat onze krachten te boven zouden gaan.

Ons ja-woord zal zeer klein blijven wanneer we het doen los van Hem. ‘Ja’ zeggen tot God is geen krachtpatserij van een individuutje los van God. ‘Ja’ zeggen tot God is gaan staan in het zachte vuur van de heilige Geest die God in ons legt. Het is het diepe verlangen naar God, als vrucht van de inwoning van de Geest, toelaten, dit verlangen koesteren, het laten groeien, om het tot stuwing te laten zijn in onze overgave aan God.
Maar het vraagt ook keuze van ons, een zeer bewuste keuze. Namelijk: kiezen we ervoor om de heilige Geest in ons toe te laten? Kiezen we ervoor om ‘ja’ te zeggen?
Keuze dus; uit liefde, in vrijheid.

In onze overgave zullen we Gods kracht ontvangen geheel ‘ja’ te kunnen zeggen aan Hem. Jezus, door God gelegd in ons hart, zal ons in zijn eigen ja-woord trekken opdat ons ja-woord zal gebeuren vanuit zijn ja-woord tot de Vader. Ons ‘ja’ zal gebeuren in Jezus’ naam, vervuld van zijn liefde tot God en de mensheid.

Lieve mensen, als de wereld naar iets dorst heeft, is het naar mensen die ‘ja’ zeggen; ‘ja’ tot God. Moge de heilige Geest neerdalen in ons gebedsleven, moge Hij ons hele zijn vervullen met Gods liefde, opdat we, staande in het ja-woord van de Zoon, instrumenten mogen worden van Gods goedheid voor de mensheid.

Moge ons ‘ja’ puur gebed zijn, zonder ophouden.

kris

Reacties

  1. akkoord, we moeten ook eens neen kunnen zeggen, als antwoord op het kwaad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vond enige tijd geleden een wonderlijk gedicht van Rilke over de aankondiging, wat ik vertaalde. voor de liefhebber:

    Aankondiging
    -de woorden van de engel-

    U bent niet meer bij God dan wij:
    zo ver als ieder ander.
    Maar ach, hoe wonderbaar zijt Gij,
    gezegend zijn uw handen.
    Ze groeien nergens bij een vrouw
    zo schitterend uit de zoom:
    ik ben de dag, ik ben de dauw,
    U echter bent de boom.

    Ik ben nu moe, lang was mijn weg,
    vergeef me, ik vergat
    wat Hij, die groots in goudbeleg
    als in het zonlicht zat,
    U zeggen laat, Gij zinnende
    (de ruimte brak mijn toom).
    Zie: ik ben het beginnende,
    U echter bent de boom.

    Ik spreidde beide vleugels uit
    en werd zo zeldzaam breed;
    nu overstroomt uw kleine huis
    van mijn te grote kleed.
    En toch: U bent als nooit alleen
    maar ziet niet naar mij om;
    ik ben een zucht het bos doorheen,
    U echter bent de boom.

    De engelen, door angst bevangen,
    zij zijn in grote nood:
    nooit eerder was er zo’n verlangen,
    zo ongewis en groot.
    Misschien dat spoedig iets geschiedt
    wat slechts Uw droom begrijpt.
    Gegroet zij wat mijn zielsoog ziet:
    U bent bereid en rijpt.
    U bent een hoge toegangspoort,
    die zich straks openvouwt.
    Gij, mijner liederen liefste oor,
    ik voel hoe zich mijn woord verloor
    in U als in een woud.

    Zo kwam ik en voleindde
    U duizend-en-een droom.
    God zag mij aan; verblindde …
    U echter bent de boom.

    Rainer Maria Rilke, Das Buch der Bilder (1906)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tijdje geleden had ik het enorm moeilijk met de houding van de Kerk tegenover..
    Het was zo erg dat als ik in een eucharistieviering een preek moest aanhoren waar de langdradigheid van afliep dat ik mijn eigen onder controle moest houden om niet weg te lopen.
    Op een dag was ik aan 't wandelen met mijn oortjes op. Ik was aan 't luisteren naar de podcast van Bidden onderweg.
    De vraag werd er gesteld of ik de H. Geest kon toelaten.
    Ik schrok. Neen dus, verre van. Ik regelde wel alles zelf.
    Ik heb mezelf toen leeg gemaakt, zo van doe maar.
    Ik noem het voor mezelf een wonder dat er gebeurde.
    Ik ben veel zachter geworden, ook veel begripvoller .
    Heerlijk
    Aan iedereen een fijne Kerst en hou het vooral veilig. Mijn huisarts zei vandaag dat
    de omikronvariant is in volle opmars.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. “Zie de dienstmaagd des Heren;
    mij geschiede naar uw woord.” (Lc. 1,38)

    Bedankt Maria
    dat je “ja” hebt gezegd
    terwijl je voelde dat er veel
    van je werd gevraagd.

    Bedankt Maria
    dat je “ja” hebt gezegd
    en je zo tot dienstmeisje
    hebt willen maken van God.

    Bedankt Maria
    dat je “ja” hebt gezegd
    en zo hebt gekozen
    voor de bedoelingen van God.

    Wij vragen je :
    help ons ook “ja” te zeggen
    want jouw verhaal is ook ons verhaal
    omdat ook wij in het kleine leven
    van elke dag de wereld mogen
    en moeten helpen verlossen
    in naam van Uw zoon Jezus.
    Amen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. doe maar Heilige Geest, leef Jij in mij.
    Maar het vraagt ook keuze van ons, een zeer bewuste keuze. Namelijk: kiezen we ervoor om de heilige Geest in ons toe te laten? Kiezen we ervoor om ‘ja’ te zeggen?
    Keuze dus; uit liefde, in vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten