zaterdag in week 3 door het jaar

SCHULD, VERGEVING EN BARMHARTIGHEID
(Bij 2 Sam 12, 1-7a. 10-17)

Beste mensen, de profeet Natan kreeg opdracht van God om David aan te spreken op een grote fout. Hij moet ernstig terechtgewezen worden. Natan is blijkbaar een pedagogische profeet, die niet met de deur in huis valt, maar gebruik maakt van een verhaal. Dat is soms effectiever voor degene die luistert omwille van de neutrale positie. In de Bijbel wordt wel vaker een verhaal gebruikt om iets duidelijk te maken. Soms is het verhaal zo sterk dat degene die het verhaal hoort, er zelf intrapt, en daarmee het eigen vonnis velt.

We hebben dit verhaal zojuist in de eerste lezing gehoord. Die rijke buurman lijkt geen hart te hebben als hij het enige zeer geliefde lammetje van de arme buurman in de nacht wegpikt om er een lekker maal van te prepareren voor zijn gast. Als we het lezen roept het verhaal al meteen onze eigen verontwaardiging op. Zo werkt het ook bij David. Hij ontstak in hevige woede … En hij voegt eraan toe, in niet mis te verstane woorden: Zowaar de Heer leeft, de man die zoiets doet verdient de dood … met nog meer woorden…, waarop Natan zegt: Die man, dat bent u!

De doodstraf? David zal zich verpletterd voelen, want Natan gaat verder met het opnoemen van zijn enorme fouten. Er zullen vervolgens veel vreselijke dingen in zijn familie gebeuren. Wat hij gedaan heeft zal openbaar worden voor heel het volk.

Tegen Natan spreekt hij zijn bekentenis uit: Ik heb gezondigd tegen de Heer. Natan, als vertegenwoordiger van de barmhartige God, antwoordt: De Heer vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. Maar omdat u de Heer diep hebt gekrenkt, zal uw pasgeboren zoon sterven.

David is totaal overstuur, het ontregelt zijn leven.  Diepe spijt heeft hij van zijn daad, maar hij hoopt de straf nog te kunnen ontlopen. Hij trekt zich terug uit het sociale leven, slaapt op de grond, bidt en vast, eet niet meer, hoopt vurig dat God zich over hem ontfermt en het kind zal mogen blijven leven, maar … dat gebeurt niet. Het wordt met een dodelijke ziekte getroffen.

Dit is een dramaverhaal. God is een barmhartige God, en vergeeft de grootste zonden. Het berouw van David betreft wel zijn zondige daad, maar ook het behoud van het kind, Al heeft David ook bekend dat hij tegen de Heer gezondigd heeft, toch sterf het kind. Moeten we dit nu als een straf van die barmhartige God zien? Of kent de barmhartige God in zijn wijsheid nog andere wegen?
Mogen we ooit, wat er ook gebeurt, twijfelen aan de barmhartigheid van God, of aan zijn beleid? Moeten we dingen die er gebeuren in het leven van onszelf of in het leven van de wereld altijd meteen in Gods ‘schoenen’ schuiven?

Hoe gaan we om met onbegrijpelijke dingen die er gebeuren? We zoeken altijd naar de reden, maar is die er wel, en zoeken we niet verkeerd? Is het misschien een betere weg om ook alles wat niet te begrijpen is, los te laten en toe te vertrouwen aan de Eeuwige die meelijdt als wij lijden?
Dit blijven wezenlijke, onoplosbare vragen in veel menselijke geschiedenissen. Antwoorden zijn vaak niet toereikend of onjuist. Laten we maar verstillen voor de grote levensgeheimen.

Laten we bidden

Goede God, wij geloven in U,
maar ons geloof wordt op de proef gesteld.
Er gebeuren in de wereld en in onze eigen geschiedenis
dingen die we niet kunnen volgen of begrijpen.
Help ons om ons hoe dan ook,
aan U over te geven
en nooit te twijfelen aan uw barmhartigheid.
Schuld is een te zwaar woord voor ons,
ook voor U.
U hebt geen schuld over dingen
die ons of de wereld overkomen.
Wij geloven in uw mateloze liefde,
juist als er lijden is,
zo zien we dat in het leven van uw Zoon,
uw veelgeliefde.
Door Hem vragen we U
om de kracht in Uw liefde
te blijven geloven,
wat er ook gebeurt,
Amen!

Lieve mensen, laten we voor elkaar bidden als we zeer en onbegrijpelijk beproefd worden! Hij is nabijer dan we ons kunnen voorstellen.
Ricky

Mooie en sterke woorden van Ricky. We zijn haar bijzonder dankbaar!
Dit is voorlopig haar laatste overweging. Vóór haar hersenbloeding (enkele weken geleden) had ze deze nog voorbereid. Nu neemt ze haar tijd om langzaam maar zeker tot een goed herstel te komen. Laten we haar dragen in gebed: om vrede in haar hart, om genezing van heel haar zijn.

Reacties

  1. Dank u, Ricky. U zegt het goed. Herstel nu maar goed. Met velen bidden wij voor jou. Hopelijk horen we u gauw terug hier op Bijbelcitaat.
    David heeft gezondigd. In een verhaal houdt de profeet Nathan hem een spiegel voor waarin hij zichzelf herkent. Hij is die rijkaard die dat ene lammetje van een arme medemens stal en slachtte, want David was koning, rijk en bezitter van vele vrouwen, een harem. De vrouw werd toen nog als een bezit beschouwd. David heeft de ene vrouw van zijn officier Uria afgepakt en om laten komen op het slagveld. Hij wilde zijn eigen zonde verbergen. Dat lukt niet. Hij moet zijn zonde bekennen en dan zal God tonen dat Hij altijd groter is. Het kind moet wel sterven. Ja, maar hoe heeft het kind zich ontwikkeld in de schoot van die angstige moeder Batseba? Zij zal bang zijn geweest, gedwongen door de koning om haar man ontrouw te zijn en dan meemaken dat haar man stierf. Niet te verwonderen dat haar kind niet gezond was, denk ik. Ricky zegt echter heel goed dat we van God veel dingen niet begrijpen. Maar van belang is, zoals Ricky ook zegt, dat God vergeeft. God is altijd groter.
    Dat zien we ook in het evangelie van deze zaterdag. De leerlingen zitten op een boot en een storm overvalt hen. Zij worden zeer angstig. De storm slaat over in henzelf, in hun binnenste. Zij worden overmeesterd door de storm. Zij zien de realiteit buiten hen niet meer objectief. Ze laten zichzelf storm worden. Ze panikeren. Jezus ligt te slapen op de achtersteven. Hij laat de storm niet toe dat hij zich meester maakt van Zijn binnenste. Voor Jezus blijft de storm wat hij is, een natuurgeweld buiten Hem. De leerlingen maken Jezus wakker, want ze vergaan! Ze zeggen niet meer dat ze dreigen te vergaan of dat de kans groot is, neen, 'kan het U niet schelen dat wij vergaan?' Jezus brengt hen weer tot zichzelf. Die storm is buiten. Laat hem buiten. God is er ook nog. En God is altijd groter. En dan al, ja dan verdwijnt de storm, omdat de leerlingen al rustiger worden en de feiten zien zoals ze zijn. Er is een storm, ja, maar die moet hen niet verslinden en opeten. Zo vergaat het ook de Kerk in onze dagen. Er zijn misbruiken geweest. De Kerk heeft lang, te lang, dit verborgen willen houden en het probleem zelf op willen lossen. Dat lukte niet. De Kerkleiders waren bang, te bang, ze wilden de Kerk goedbedoeld redden. Ze panikeerden. Ze zagen het leed niet dat de slachtoffers aan werd gedaan. Ook ik vreesde voor de Kerk na die uitzendingen 'Godvergeten'. Dan kwam de parlementaire onderzoekscommissie. En de bisschoppen van nu hebben met die commissie meegewerkt, schaamte getoond en schuld bekend. Nu zie ik dat God de Kerk zal redden. Het komt goed, maar er moest eerst recht worden gedaan aan de slachtoffers en de daders moesten geschrapt worden van de loonrol bij justitie. Ook hier komt Jezus op voor Zijn Kerk. Niet door alles toe te dekken, niet door de storm te ontkennen, maar ook niet door zich door de storm van de misbruiken te laten overmeesteren. De storm van misbruiken is er. Maar dit hoeft niet het einde van de Kerk te betekenen. Niets wordt goed gepraat, de Kerk werd terecht goed vernederd, maar zoals David en de leerlingen in de storm, wordt alles weer goed. Natuurlijk, het leed van de slachtoffers blijft. En die dingen hadden nooit mogen gebeuren. Maar ze zijn gebeurd. Hier kan alleen God nog redding brengen. En Hij doet het ook. Net zoals bij David. Net zoals bij Jezus' leerlingen. Ik denk dat we goed op weg zijn naar een nieuwe, uitgezuiverde en gelouterde Kerk. Maar dat is niet onze verdienste, dat is het werk van God die zorgt voor Zijn Kerk, ook al is die Kerk zwaar in de fout gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank ricky voor je wijze, voorlopig laatste overweging. de bijbeltekst waar je op in gaat intrigeert. zij intrigeert jou, maar ook mij. ik schreef een gedicht naar aanleiding daarvan wat ik graag wil delen als toevoeging bij jouw woorden.

    Ten dode geboren

    David spreekt:

    Een onwettig wezen was je,
    louter levend uit verlangen;
    vruchtvlees van haar naakte waarheid,
    van het baden in haar schoonheid;
    zinnebeeld van al mijn zuchten,
    van al mijn onbegrensde lusten.
    Stil zwijgend ziet mij nu
    jouw naamloos lichaam aan.

    Jouw geboorte heeft ontsloten
    alle diepten van mijn ziel, brak
    de ban van mijn verzwijgen.
    Jouw ziek geslagen leven deed
    mij smeken, tot een wrede rust
    mijn hart vermorzeld achterliet.
    Jouw dood verdelgde mijn vergrijpen,
    mijn bebloede handen waste jij
    weer schoon en schaamteloos.

    In pijn draag ik nu jouw relieken;
    ten teken van mijn durend rouwen
    om wie stierf aan mij, om jou.
    Mag het dijne, mij vergeven,
    mij het mijne doen versterven,
    en mij in jou en jou in mij
    alwetend wijs weer doen herleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat nieuws van Ricky komt binn
    Miaen... een vriendin raadde mij het dagelijks citaat en woird van leven aan nog niet zo heel lang geleden... ik noem het de Goddelijke Voorzienigheid aan het werk... telkens als ik ergens mee vastzit... biedt dat Woord mij inzicht, uitzicht hoop, bevestiging, geloof, moed... ook vandaag... loslaten en vertrouwen... neen we kunnen niets in Gods schoenen schuiven... maar beseffen dat hij ons en de wereld DRAAGTals het even moeilijk gaat. Veel moed voor Ricky

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Ricky, getroffen door je ziekte wens ik je een goed herstel. Jouw bijdrage aan "van woord tot leven" zal ik missen. Jouw laatste bijdrage was voor mij erg ontroerend ! Nogmaals van harte beterschap Ricky !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel dank Ricky voor de vele wijsheden en moed die ik via de “Bijbelcitaten” tot
    steun heb gekregen! Kris zal uw raadgevingen verder doorgeven en ik blijf in gebed bij U!
    De Barmhartige God is wonderbaar en blijft bij U aanwezig! Goede moed en vertrouwen. Francine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spoedig herstel, Godgeef dat alles weer goed komt!!!
    Hartelijk dank om de móóie bewoordingen, vitaminen voor het LEVEN!!
    Genegen groetjes
    Josiane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook ik wens je veel sterkte toe en een goed herstel. Moge je nu zelf ondervinden hoe Hij je draagt en nabij blijft in je ziek-zijn. Met veel plezier heb ik van jouw bijdragen genoten en ik sluit me dan ook graag aan bij allen die voor jou bidden!
    Wivina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten