6 januari

DE ADEM GODS
(Bij Mc 1, 6-11)

Beste mensen, vorige dinsdag kwam Johannes de Doper al in beeld volgens het evangelie van Johannes, de evangelist. Vandaag vertelt Marcus ditzelfde verhaal. Elke evangelist geeft een eigen accent. Soms valt het op dat eenzelfde gebeurtenis door een andere evangelist met andere woorden beschreven wordt, zoals ook wij verschillende woorden gebruiken voor eenzelfde ervaring. Dat is interessant, want een ander facet kan dan belicht worden. Het kan juist een verdieping geven. Het gaat in het evangelie ook niet over een verslag hoe het echt gebeurd zou zijn, maar over de diepere betekenis.

In de oosterse kerken wordt Johannes die uit de woestijn komt Johannes de Voorloper genoemd. Dat was namelijk zijn functie, gezien de tekst van Jesaja, waarin staat dat de weg van de Heer klaargemaakt moest worden. Dopen is daar een onderdeel van, maar zijn taak is breder. Aan de doop gaat het bewustwordingsproces vooraf. Johannes heeft een actieve taak om te werken aan het recht maken van de paden. Niet met een schop of ander materiaal, maar de innerlijke weg. Het woord weg heeft in de Bijbel regelmatig die symbolische betekenis. Ook Jezus zegt van zichzelf dat Hij de Weg is.

Mensen die deze wegbereider meemaken zijn onder de indruk van wat hij zegt, en ze bekeren zich bijna meteen, zagen we dinsdag al. Het zou je bewondering voor hem kunnen vergroten, maar Johannes wil helemaal geen aandacht naar zich toetrekken. Dit zou kunnen gebeuren als je zo snel alle mensen kunt beïnvloeden. Al is Johannes een robuuste kerel, in zijn binnenste is hij heel zuiver en nederig. Hij wijst meteen van zich af: Na mij komt iemand die machtiger is dan ik; ik ben het zelfs niet waard om voor Hem te bukken en de riemen van zijn sandalen los te maken. Dat zijn woorden die de mensen echt niet verwachten van deze ruige man die juist uit de woestijn vandaan komt.

Machtig noemt Johannes de persoon die na hem komt. Bij macht stel je je misschien iemand voor met grote woorden en veel beloftes. Soms worden die niet waar gemaakt. De macht waar Johannes over spreekt is de goede, verlossende macht van iemand waar de mensen al lang naar uitgezien hebben. Johannes gaat verder niet in op die macht, maar geeft een nieuw beeld van die te verwachten persoon. Hij zal op een andere manier dopen dan Johannes zelf doet: Ik heb jullie gedoopt met water, maar Hij zal jullie dopen met de heilige Geest.

De heilige Geest, wat stellen mensen zich daarbij voor? Wat stellen wijzelf er ons bij voor?
Voor mij is het de Adem Gods. Ook misschien een vaag begrip. Je zou jouw eigen adem ermee kunnen verbinden. Elke ademhaling van jou is immers zijn Adem. Als je dit bewustzijn toelaat kan er iets in je opengaan, van wat die doop met de heilige Geest betekent. Daar kun je heel stil van worden. Dan gebeurt er misschien wat er met Jezus zelf gebeurde nadat Johannes hem gedoopt had. Op het moment dat Hij uit het water omhoogkwam, zag Hij de hemel openscheuren en de Geest als een duif op zich neerdalen en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde.’
Ik bedoel dit uiteraard niet letterlijk, maar figuurlijk.

Laten we bidden

Kom, heilige Geest,
daal op ons neer,
laat uw adem
door ons heen stromen
en vernieuw ons
van dag tot dag.

Mogen ook wij dan
steeds meer beseffen
geliefde kinderen te zijn,
van die ene Vader.
Amen

Beste mensen, adem het Leven in, en weet dat je geliefd bent!

Ricky

Reacties

  1. Het zijn hele mooie gedachten .vooral het stukje over macht en H. Geest ,die we nodig hebben vooral in deze tijd van oorlog en geweld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die oorlog en dat geweld zitten voortdurend dwars in ons denken en spreken over de mooie dingen van ons geloof. En toch, elke keer weer opnieuw het belang van de hele wereld in Gods handen leggen! God is groter dan alle geweld. In mij is het verlangen naar eenheid heel sterk. Geen doemdenken. De hoop, ondanks alles in beweging houden. Daar is soms veel moed voor nodig, maar het kán!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor uw toelichting.
    Persoonlijk vind ik de vergelijking vd adem heel mooi en dan moet ik aan 1 vd scheppingsverhalen denken waar God, aan de sculptuur die Hij uit modder gemaakt heeft, Zijn Levensadem inblaatst. Het is pas onlangs, rond Allerheiligen, dat het beeld in mij opkwam van die Levensadem die bij mijn sterven terug naar God gaat. Eerst mengt Hij zich met de mijne (als ik dit niet toelaat blijf ik tijdens mijn leven zoals alleen maar modder) en bij mijn sterven gaat Hij terug naar God. Toen begon ik het gezegde"hij gaf de Geest"in een ander licht te zien. Tijdens mijn leven kan Hij dus in mij werkzaam zijn als ik dit toelaat en bij mijn sterven gaat "Hij heen", terug naar God. Daarom misschien dat in het christelijk geloof mensen zich op hun sterfbed nog kunnen bekeren. Een ander beeld is Gods Geest(Woord) die over de woeste en lege aarde zweeft. Hoe hard is het nodig dat wij Hem vandaag in onze woeste en lege wereld binnen laten opdat er nog maar een begin van Vrede in de Wereld mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel dank om deze filtering van reacties. Dit was inderdaad meer dan nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan me daarbij ten volle aansluiten. het geeft veel rust bij het lezen.

      Verwijderen
    2. Het is spijtig voor de persoon anoniem die zo hardnekkig onrespecrueus berichtjes plaatste . Maar dank om ze eruit te halen. Wat weerom extra werk is. Was ook wel een doordenker , bevraging van onszelve en oefening in anders met elkaar omgaan,.ook met zulke mensen. Die ook hardnekkig uw uitnodiging negeerde om te mailen en van gedachte te wisselen. Wat wel op onwilligheid duidde en dus uw actie verantwoord. Dank hiervoor

      Verwijderen
  5. aansluitend bij mijn dank van 9 u.47. wil ik aanraden het boekje De l'âme - François Cheng -
    te lezen, die het uitsluitend heeft OVER DE ZIEL,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de info.
    Lees elke dag, reageer zeldzaam, maar laat me elke dag inspireren door Zijn Woorden en Zijn Geest...
    " Woord van Leven " geeft altijd dé vertaling dat we het nog meer in ons kunnen opnemen én uitdragen....
    De Adem van de Geest....
    Vriendelijke groeten
    Josiane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bleef hangen bij de woorden van Johannes dat Hij doopte met water en bloed. Word daarmee bedoelt dat het Levend Water is. Bloed houdt de mens in leven en is nodig om te leven. Het blijft mij fascineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eerste lezing is ook bijzonder mooi, overtuigend dat wij eeuwig leven hebben

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten