dinsdag in week 6 door het jaar

Wie in verleiding komt, moet niet beweren: ‘Die verleiding komt van God.’ Want God stelt niemand aan verleiding bloot, zoals Hij zelf ook niet door iets slechts in verleiding kan worden gebracht. Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.

Zo horen we in de eerste lezing vandaag bij Jakobus.

Jakobus reageert hier op een onzuiver godsbeeld dat stelt dat God mensen tot bekoring of beproeving zou brengen. Dit laatste klopt natuurlijk niet. Niet God, maar de ‘eigen begeerte’ lokt, trekt aan en verleidt.

God lokt ook, zoals Hij ook aantrekt en zelfs verleidt. Maar altijd met de bedoeling Hem lief te hebben en vanuit Hem ook de naaste.

In Vlaanderen en Nederland bidden we sinds de advent 2016 een zogenaamd ‘nieuw’ Onze Vader. Enkele kleine aanpassingen dienden te gebeuren, zowel op taalkundig vlak alsook op theologisch en exegetisch vlak. En zo heeft men ervoor gekozen om ‘leid ons niet in bekoring’ te vervangen door ‘breng ons niet in beproeving’.
Dat men afstand heeft genomen van ‘leid ons niet in bekoring’ is een goede zaak. Zoals Jakobus zeer terecht schrijft: Het is niet God die bekoort, of die ons in bekoring leidt. Dit laatste doen de eigen begeertes.
In de plaats daarvan heeft men gekozen voor ‘breng ons niet in beproeving’.

Voor heel wat mensen blijft deze keuze een moeilijke zaak. Want ook in deze woorden wordt gevraagd aan God om ons niet in beproeving te brengen. Alsof Hij dat zou doen… Zelfs paus Franciscus heeft hier bedenkingen bij. Op de katholieke zender TV200 stelde hij enkele jaren geleden met betrekking tot deze verzen uit het Onze Vader: ‘Ik ben degene die valt en het is niet zo dat God me daarin duwt’.

We moeten dat van naderbij bekijken.
Ik citeer het Nederlandse dagblad Trouw uit november 2016:
‘ Het is een onmiskenbaar Bijbels besef dat God het geloof van iemand op de proef kan stellen. Zo wordt Abraham op de proef gesteld’
En dit met de vraag zijn zoon te offeren. We kennen het verloop, en de goede afloop, van het verhaal.
Ik herneem Trouw: ‘Ook Jezus wordt op de proef gesteld. De Geest dreef Hem naar de woestijn waar Hij veertig dagen lang verbleef terwijl hij door satan op de proef werd gesteld (Mc.1,12-13). De formulering is opvallend ter zake: het is de Geest die Jezus naar de woestijn brengt om daar, veertig dagen lang, op de proef te worden gesteld. Het zijn situaties waarin we onherroepelijk voor de keuze staan: voor God en dus tegen het kwaad of voor het kwaad en dus tegen God.’ Einde citaat.

In zekere zin brengt God ons dus in beproeving, maar leidt ons niet in bekoring. Beproeving doet ons kiezen, beproevingen kunnen ons sterker maken. Dat God hiermee een risico neem is een feit. Want in de beproeving kunnen we ons laten verleiden door het kwaad. God doet hiermee een beroep op de vrijheid van de mens; een vrijheid die van fundamenteel belang is wat betreft onze keuze Hem lief te hebben, of niet. Het is maar in de (vrije) keuze voor Hem dat we onze liefde kunnen tonen. Anders zouden we marionetten zijn in zijn handen.

Van belang is dat het ook niet zomaar gaat over eender welke beproeving. Het gaat hier over de beproeving van het geloof. Zo was het bij Abraham, zo was het bij Jezus, zo is het bij ons. Jozef de Kesel zei hierover: ‘Het gaat erom dat we niet, zoals Simon Petrus is overkomen, als het gevaarlijk wordt zouden zeggen: ‘Ik ken de Heer niet’. Het gaat erom dat we, als puntje bij paaltje komt, onze roeping als christen niet zouden verloochenen. Als we bidden ‘breng ons niet in beproeving’, dat vragen we uitdrukkelijk ons niet te brengen in dié beproeving.’
Een smeekbede zeg maar.

Van belang is ook te zeggen dat God niet beproeft boven onze krachten. Paulus schrijft daarover in geen mis te verstande woorden: ‘U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: Hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan’ (1 Kor.10,13)
En dit allemaal met de bedoeling ons te sterken in ons geloof en onze keuze voor God uit te zuiveren.

Wat we vooral moeten onthouden is dat Jakobus ons vandaag stelt dat verleidingen niet van God komen, maar wel van onze eigen begeerten. En wanneer we bidden in het Onze Vader ‘breng ons niet in beproeving’ dat we dit mogen bidden als een soort smeekbede waarin we vragen dat Hij ons zou behoeden ons te laten verleiden door het kwaad ons christen-zijn te verloochenen.

Amai… een lastig ‘van Woord naar leven' vandaag, maar dat mag ook wel eens.
Misschien ga je niet echt akkoord met wat ik schreef. Wat mag. Misschien zit ik er ook wel naast. Dat kan, ik ben ook maar een mens. Ik heb getracht ‘in de Geest’ te begrijpen. God vergeve me als ik me niet door Hem laat leiden.

kris

Reacties

  1. Het komt erop aan dat wij ons door Jezus laten verlossen. Mijn heen en weer getrokken worden door mijn hartstochten, dat moet door Jezus worden verlost. De leerlingen begrepen het nog niet, evenmin als de Farizeeën en Herodes - dezen verlangden een teken uit de hemel (zie vlak vóór het evangeliestukje van vandaag Marcus 8, 11) - maar Jezus moet het centrum worden van ons hart. Dan zullen we niet meer heen en weer getrokken worden door allerlei meningen en hartstochten, dan weten wij dat God voor ons zorgt en dat wij altijd voldoende (brood) zullen hebben. Maar dan weten wij ook dat Jezus zelf onze goddelijke spijs is in de eucharistie. Jezus zelf komt in ons om in ons te doen wat God van ons wil en wat wij uit onszelf niet echt kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, Kris, het is inderdaad een 'lastige', maar meteen ook een gelegenheid om er eens dieper over na te denken. Dat niet God ons op de proef stelt of in verleiding, in bekoring brengt wordt volgens mij heel helder in het citaat van Marcus dat je aanhaalt... 'waar Hij door Satan op de proef werd gesteld'. De grote verleider die een meester is om onze begeerten te bespelen, dat is Satan, laat maar zeggen de boosdoener die ons doet afdwalen van wat juist en goed is. Zoals je er ons zo vaak aan herinnert zijn we niet altijd even goed bezig en sneller dan we dat willen laten we ons weer eens beetnemen door die listige en afgunstige neigingen in onszelf.
    Ik zie ook een duidelijk verschil tussen bekoringen en beproevingen. Bekoringen komen rechtstreeks uit dat 'duivelse kantje' dat in ieder van ons ook helaas een plek heeft. Beproevingen zijn eerder de moeilijke omstandigheden in ons leven: ziekte, afscheid van een geliefde, problemen van allerlei aard die we als gewone stervelingen nu eenmaal vroeg of laat tegenkomen. Dat we dan mogen omringd worden door mensen die ons steunen, die voor ons bidden op het moment dat het ons niet zelf lukt, dat is volgens mij de 'uitweg' waarover Paulus schrijft zodat we de beproeving kunnen doorstaan. Ik vergelijk het soms met kinderziekten, je moet erdoor maar je groeit er ook van, innerlijk dan.
    Voor mij is het bidden voor elkaar van wezenlijk belang en helpt het - meer dan we hier kunnen begrijpen - om elkaar in moeilijke momenten te steunen, zowel bij bekoringen als bij beproevingen. En laat me er nog aan toevoegen dat Maria zelf zo vaak oproept om de Rozenkrans te bidden, het wapen bij uitstek waarmee Zij ons in alle moeilijkheden wil beschermen.
    Wivina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En hier nog een bedenking bij het Evangelie van vandaag. De leerlingen zijn bang dat ze geen brood genoeg mee hebben, bang dus dat ze zullen honger lijden. Jezus maakt hen oplettend voor de keren dat ze uit zijn overvloed hebben gegeten, dat ze tot tweemaal toe erbij waren toen Hij zoveel duizenden mensen te eten gaf. Zijn ze dat dan vergeten, vraagt Hij hen. Voor mij is het een aansporing om de genademomenten in mijn leven niet te vergeten. De Joodse traditie herhaalt zo vaak de wonderdaden van Jahweh toen Hij hen nabij was in hun beproevingen; de doortocht door de Rode Zee, het manna in de woestijn... Ik probeer zelf - al heb ik echt geen fantastisch geheugen - om de momenten van nabijheid van de Heer, de sterke momenten van Zijn aanwezigheid in mijn eigen leven, te koesteren en vast te leggen in mijn geheugen, zodat ik op momenten van beproeving er mag op vertrouwen dat de Heer mij niet in de steek zal laten. Dat is volgens mij een sterke uitnodiging die Jezus vandaag tot elk van ons richt: vergeet niet dat Ik je al zo vaak heb geholpen, je innerlijke dorst en honger heb gestild, Ik ben er toch, was je het weeral eens vergeten? Het is een sterke oproep tot vertrouwen in Hem die ons nooit in de steek zal laten en die ons in de Eucharistie dagelijks het nodige voedsel geeft om de beproevingen en bekoringen door te komen.
    Wivina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. in het Frans zeggen ze: laat ons niet ingaan op de verleiding

    notre Père

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar dat ik de Franse hertaling veel beter en zelfs juister vind dat onze Vlaamse versie. Spijtig genoeg heeft men de kans gemist om tot een nieuwe oecumenische versie te komen die alle christenen samen kunnen bidden. We blijven als christenen nog altijd naast elkaar leven in plaats van met elkaar. We houden de verdeeldheid in stand en kunnen daardoor het Onze Vader niet in waarheid bidden. Spijtig, spijtig, spijtig...

      Verwijderen
    2. Goed en kwaad
      dat weet een mens van zijn eigen.
      Psychtherapie kan misschien helpen ontleden, maar doe goed en kijk niet om.
      ‘Ik ben degene die valt en het is niet zo dat God me daarin duwt’.

      Verwijderen
    3. het belet ons niet om het onze Vader in Geest en Waarheid te bidden,
      als je wat inzicht en wijsheid hebt, dan is dit geen verdeeldheid en ook niet spijtig, spijtig, spijtig
      enkel een ongelukkige vertaling

      Verwijderen
  5. Toch bidden wij in het onze vader.
    En breng ons niet in bekoring ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het blijft een moeilijk gegeven, de beproevingen waar God ons (wel of niet) aan blootstelt. in het oude testament is het, naast Abraham, natuurlijk ook Job die met Gods goedkeuring zwaar beproefd wordt, en wat te denken van Jesaja's 'dienaar van de Heer' over wie geschreven staat dat 'het Jahwe behaagd heeft hem ziek te maken en te breken'? in het nieuwe testament wordt Jezus beproefd, maar wat te denken van Judas? Wist Jezus niet maar al te goed dat deze beproefd werd om Hem te verraden? Toch lijkt Hij hem bij het laatste avondmaal daartoe uit te dagen. ik vind het persoonlijk niet zo'n rare gedachte om het leven (soms) te zien als een beproeving en dat God mij uitdaagt die beproeving aan te gaan en ik denk dat dat van alle tijden is. wat dan beslist niet betekent dat we alles waar we maar mee overvallen worden te zien als een ingreep van God. het leven is een paradox, het geloof in God ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt kris voor uw antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoals in Marcus geschreven staat worden we bekoort ( en bezoedelt)door wat uit ons komt, uit ons hart.Onze begeertes, onze onzuiverheden...
    We zijn reeds gered , gezuiverd door Jezus maar dit dient telkens nog opnieuw te gebeuren.
    Net zoals ik mijn witte orchidee wekelijk in het water moet plaatsen of ze verwelkt, moeten ook wij ons telkens opnieuw nog laten zuiveren, redden.
    Ons hart is reeds bewoond door Gods liefde, Zijn Geest, maar we geven ze nog niet 100% de ruimte...Onze menselijke onzuiverheden nemen ook n og ruimte...
    Er is de keuze, dagelijks, laten we ons leiden door Zijn liefde in ons in ons denken, spreken, handelen of door ons Ik. De dagelijkse beproeving...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sinds het Onze Vader aangepast is heb ik altijd gebeden: Leid ons in de beproeving'.
    Ik heb dat nog nooit aan iemand verteld.
    Geen beproeving bestaat niet. We moeten alleen hulp krijgen als we geproefd worden.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. “Zalig de armen van Geest, want voor hen is het koninkrijk der hemelen”
    “Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hun is het koninkrijk van de Hemel”
    Met betrekking tot de verleiding in het onze Vader
    Tel uit je winst “denk ik dan” Twee vertalingen?Voer voor theologen”
    Daarom wens ik het simpel te houden toen ik samen met Jezus de weg
    ging bewandelen” Ik ben de Weg , de Waarheid en het Leven”
    Samen Op Weg naar God Onze Vader( het eeuwige Leven).
    Step by Step om God beter te leren kennen in mijn persoonlijke relatie
    met God. Samen elke dag met een Bijbelcitaat- Lezing -Leestip- aangereikt door Kris👍🤛..Mijn Step by Step geloof krijgt dan een versnelling..
    Kris ligt mij mijlen voor op deze Weg en kan ik leren in de gemeenschap
    van het geloof van mijn broeders en zusters💕
    Ook ik bid het “ Leid ons niet bekoring, maar verlos van het kwade”
    Daar is niet mis mee in mijn optiek:
    God is de schepper van hemel en aarde; heeft ons geschapen als mensen
    en ook de engelen. De engelen zijn door God een bepaalde macht toegezegd.De gevallen Engel, de Satan , is door zijn hoogmoed gevallen, omdat hij het beter meende te weten dan God. Hij nam in de zonde van de
    Hoogmoed de mensen mee om de macht te verkrijgen over de wereld.
    God heeft dan ook (de mogelijkheid ) het kwaad geschapen
    God heeft zijn Zoon gezonden met de Blijde boodschap ( vrij vertaald):
    ‘Ik heb jullie laten zien dat de Vader is Liefde, een kracht die ziekte, ongeloof, de verleiding de begeerte van de duivel( de erfzonde) en ik als mens in alle nederigheid heb gehangen , de dood heb overwonnen.
    Zodat ik kon achter laten mijn Heilige Geest met de kracht, de Wijsheid
    en liefde.
    God maakt gebruik van het kwaad om de mens te sturen:
    “ Onze Vader ons niet in bekoring, maar verlos van het kwade”Amen
    Daar is niet mis mee in mijn optiek:

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten